Hej, jag behöver dra en N1XV 3G2,5 och blir lite fundersam på bästa kabelväg.

Jag ska dra från förrådet till andra sidan av huset bakom pelletskaminen. Jag håller på och bygger en UPS, det är ca 10-15 meter mellan.

Jag kan antingen gå med kabel ut från förrådet, genom grunden till krypgrunden och komma upp underifrån golvet.

Eller dra den runt huset, upp på altanen och borra ett hål in bakom kaminen genom fasaden. Eller gräva ner den runt huset. Och komma upp vid altanen. Vilken väg är den bästa att dra ?
 
Jag skulle ta alternativ två dvs i krypgrunden.
 
E elmont skrev:
Jag skulle ta alternativ två dvs i krypgrunden.
Är det något speciellt att tänka på när man borrar genom krypgrund ?
 
Försök att lista ut vart tex vatten och avlopp går så att dom inte skadas, det är ju inte så kul att ligga under ett hus och laga VVS. El är det väl mindre risk för, det brukar man inte lägga i golvet.
 
Viktigt att det blir tätt vid kabelgenomföringen ner till krypgrunden. Kör t.ex. latexfog runt hålet.
 
E elmont skrev:
Försök att lista ut vart tex vatten och avlopp går så att dom inte skadas, det är ju inte så kul att ligga under ett hus och laga VVS. El är det väl mindre risk för, det brukar man inte lägga i golvet.
All avlopp och VVS går på andra sidan av huset, så där ska det vara fritt, får krypa under och ta en extra koll.

J Josth skrev:
Viktigt att det blir tätt vid kabelgenomföringen ner till krypgrunden. Kör t.ex. latexfog runt hålet.
Då fyller jag igen när jag dragit färdigt 😊
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.