Hallå!

Tänkte bygga ut 15 kvm och ville kolla lite vad som skulle vara bäst (prisvärt, hållbart och snyggt) för mig och om jag skulle kunna fixa grunden själv. Känner mig redo att kavla upp ärmarna men det ska ju bli bra också...

Huset har en krypgrund med gjuten sockel och står på ett lätt sluttande berg med naturlig avrinning (ser oftast väldigt tort och fint ut).
Där utbyggnaden ska vara är det också berg men jag vet inte ännu hur djupt ner. Det finns risk att det inte är så djupt som man hade kunnat önska utan att spränga beroende på val av grund.

Snyggast skulle vara att gjuta en hel platta och ha slipat betonggolv med värmeslingor men antar att det blir dyrast samt förmodligen bygger mest på höjden (hur mycket?)?
Hur mycket kan man räkna med att det kostar att leja ut hela arbetet om 15 kvm gjuten grund med isolering och el-värmeslingor?
Antar också att detta alternativ är det svåraste att göra själv? Har sett att det finns färdiga mallar att köpa för att gjuta grunder - är dessa något att ha..?

Alternativet är att göra som på huset, dvs en gjuten sockel med några plintar. Hur mycket bygger det på höjden totalt sett? Vad är ca kostnaden för detta med lejda hantverkare respektive om jag gör det själv? Är det lämpligt att gjuta sockeln själv eller är det cementbil som gäller även här..?

Sneakalternativet är att göra en "öppen" plintgrund men det tror jag inte att jag vill ha.

Tacksam för alla tips och info då jag är en novis inom allt byggnadstekniskt :)

Får inte en riktig klar bild över hur det ser ut hos dig, men du pratar om berg.
Där har du egentligen det enda problemet. För oavsett om du vill gjuta en sockel och mura, eller ordna en bädd och gjuta platta så vill man ju börja nedåt och slutligen landa på nivån man själv önskar.

Ska inte betongen stålslipas något märkvärdigt så brukar man räkna på 1300-1500 kr per färdig kvadratmeter isolerad betongplatta. Då tillkommer golvvärmen på detta, men att gjuta in den är ju att föredra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.