Helst skulle jag vilja göra en omröstning men fattar inte hur man gör.

Jag har satt färdigmålade lister (allmoge S0502Y) i halva huset. Jag vill täcka små små glipor och hål efter dyckertpickan utan att måla. Vilken fog är absolut bäst? Räcker ju med en tub alla gånger så priset är inte viktigt, men den får inte gulna eller spricka och kunna ta lite rörelse.

Vilken är bäst?

L
Där är problemet i ett nötskal
Är nog svårt att få till det , finns nog inget spackel eller annat som har exakt nyans som de färdigmålade , det brukar vara s,k, stockholmsvitt men ingen garanti ,
Det enda som kan vara något är att få tag i dom som sprutmålat dom och få en burk med orginalfärg och dutta på men kommer nog att synas ändå som pluppar
Annars att limma listerna , men en väldigt massa jobb att sätta tvingar och annat tills det torkat ,
dom ska ju ligga kloss mot underlaget

Så noga är det inte. Finns ju gott om mjukfog som är nära 0502Y, men jag vill ha den som inte gulnar (eller gulnar minst).

L
Det med att gulna kan jag inte svara på , men det är ljuset och solen som ställer till det ,
UV -påslag
Vitt eller kulör har väl en tendens till att hålla bättre än genomskinligt

LarsSvensson80
Jag la på Essve Akryl FLEX 10% - Målarfog för 1 årsedan vid totalrenovering. Fortfarande perfekt. Men notera, bäst är att måla över fogen med väggfärgen alt listfärgen.

• Gilla
Robin Lindberg och 1 till
  • Laddar…
LarsSvensson80 LarsSvensson80 skrev:
Jag la på Essve Akryl FLEX 10% - Målarfog för 1 årsedan vid totalrenovering. Fortfarande perfekt. Men notera, bäst är att måla över fogen med väggfärgen alt listfärgen.
Tack, just den fast 25% rekommenderade en målare. Det står till och med på tuben att den inte ska gulna. Ska testa den.

Foga och bättringsmåla ger ett säkert resultat.

• Gilla
Draggi
  • Laddar…
MrJay
Vilken fog som är bäst? Tec7 från Relekta, allt annat är bara skräp. Gulnar inte, förstör inte underlaget, tål rörelse, ersätter silikon samt är övermånlingsbart. Jag misstänker att den inte finns i S0502Y, den är dock övermålningsbar som sagt. Vi har använt det till alla fogar (inkl. badrum) i vårt hem och vi är mer än nöjda!

• Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Hej jag väcker en gammal tråd.

Dels skulle jag vilja få tips på bra lack att bättra på några skador på nya färdigmålande lister (standard stockholmsvitt). Det kan gärna vara en mycket liten förpackning.

Och dels tips på fog i rätt nyans som också kan användas. Jag har hittat denna, är den rätt?
i https://www.bauhaus.se/essve-akryl-flex-25-listvit-300ml

Mvh/O

P
MrJay MrJay skrev:
Vilken fog som är bäst? Tec7 från Relekta, allt annat är bara skräp. Gulnar inte, förstör inte underlaget, tål rörelse, ersätter silikon samt är övermånlingsbart. Jag misstänker att den inte finns i S0502Y, den är dock övermålningsbar som sagt. Vi har använt det till alla fogar (inkl. badrum) i vårt hem och vi är mer än nöjda!
Har det fortfarande inte gulnat? :)

MrJay
StefanEriksson skrev:
Har det fortfarande inte gulnat? :)
Nej.

P
MrJay MrJay skrev:
Nej.
Antar att du kör vit färg eller någon annan färg och inte transparant? Tack

MrJay
StefanEriksson skrev:
Antar att du kör vit färg eller någon annan färg och inte transparant? Tack
Vi kör faktiskt med ljusgrå nyans. När vi renoverade badrummen 7 år sedan använde vi våtrumssilikon i samma gråa nyans, efter ca. 6 månader märkte jag hur den började gulna. Ett år efter renoveringen var det extremt påtagligt och jag störde mig på det hela tiden. Så pass så att jag tog fram brytbladskniven och med diverse medel skrapade bort all silikon i hörnen. Samtidigt gjorde jag en djupdykning i allehanda fogar, tester etc. och valde till slut Tec7 som jag ersatte all silikon med - bästa beslutet på länge! Nj bygger vi nytt också och där kommer vi inte ha silikon någonstans :cool:

P
MrJay MrJay skrev:
Vi kör faktiskt med ljusgrå nyans. När vi renoverade badrummen 7 år sedan använde vi våtrumssilikon i samma gråa nyans, efter ca. 6 månader märkte jag hur den började gulna. Ett år efter renoveringen var det extremt påtagligt och jag störde mig på det hela tiden. Så pass så att jag tog fram brytbladskniven och med diverse medel skrapade bort all silikon i hörnen. Samtidigt gjorde jag en djupdykning i allehanda fogar, tester etc. och valde till slut Tec7 som jag ersatte all silikon med - bästa beslutet på länge! Nj bygger vi nytt också och där kommer vi inte ha silikon någonstans :cool:
Coolt!

Tec7 trans clear är en transparent silikon och den blev gul hos oss.

Jag antar att det är den vanliga klassiska Tec7 du kör.

Finns även en hos clasohlsson som heter tec7 Xealpro silikon
som ska vara bättre på allt, har dock inte testat själv.

Tack.

• Gilla
Lommond
  • Laddar…
MrJay
StefanEriksson skrev:
Coolt!

Tec7 trans clear är en transparent silikon och den blev gul hos oss.

Jag antar att det är den vanliga klassiska Tec7 du kör.

Finns även en hos clasohlsson som heter tec7 Xealpro silikon
som ska vara bättre på allt, har dock inte testat själv.

Tack.
Använder bara ”vanlig” Tec7 som jag brukar köpa på Byggmax (se https://www.tec7.se/Default.aspx?ID=2683&GroupID=GROUP101&ProductID=PROD501), har inte provat någon av de andra produkterna förutom Tec7 Cleaner.

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.