41 687 läst ·
40 svar
42k läst
40 svar
Bästa fogen som inte gulnar
Sida 1 av 3
Helst skulle jag vilja göra en omröstning men fattar inte hur man gör.
Jag har satt färdigmålade lister (allmoge S0502Y) i halva huset. Jag vill täcka små små glipor och hål efter dyckertpickan utan att måla. Vilken fog är absolut bäst? Räcker ju med en tub alla gånger så priset är inte viktigt, men den får inte gulna eller spricka och kunna ta lite rörelse.
Vilken är bäst?
Jag har satt färdigmålade lister (allmoge S0502Y) i halva huset. Jag vill täcka små små glipor och hål efter dyckertpickan utan att måla. Vilken fog är absolut bäst? Räcker ju med en tub alla gånger så priset är inte viktigt, men den får inte gulna eller spricka och kunna ta lite rörelse.
Vilken är bäst?
Där är problemet i ett nötskal
Är nog svårt att få till det , finns nog inget spackel eller annat som har exakt nyans som de färdigmålade , det brukar vara s,k, stockholmsvitt men ingen garanti ,
Det enda som kan vara något är att få tag i dom som sprutmålat dom och få en burk med orginalfärg och dutta på men kommer nog att synas ändå som pluppar
Annars att limma listerna , men en väldigt massa jobb att sätta tvingar och annat tills det torkat ,
dom ska ju ligga kloss mot underlaget
Är nog svårt att få till det , finns nog inget spackel eller annat som har exakt nyans som de färdigmålade , det brukar vara s,k, stockholmsvitt men ingen garanti ,
Det enda som kan vara något är att få tag i dom som sprutmålat dom och få en burk med orginalfärg och dutta på men kommer nog att synas ändå som pluppar
Annars att limma listerna , men en väldigt massa jobb att sätta tvingar och annat tills det torkat ,
dom ska ju ligga kloss mot underlaget
Tack, just den fast 25% rekommenderade en målare. Det står till och med på tuben att den inte ska gulna. Ska testa den.LarsSvensson80 skrev:
Vilken fog som är bäst? Tec7 från Relekta, allt annat är bara skräp. Gulnar inte, förstör inte underlaget, tål rörelse, ersätter silikon samt är övermånlingsbart. Jag misstänker att den inte finns i S0502Y, den är dock övermålningsbar som sagt. Vi har använt det till alla fogar (inkl. badrum) i vårt hem och vi är mer än nöjda!
Hej jag väcker en gammal tråd.
Dels skulle jag vilja få tips på bra lack att bättra på några skador på nya färdigmålande lister (standard stockholmsvitt). Det kan gärna vara en mycket liten förpackning.
Och dels tips på fog i rätt nyans som också kan användas. Jag har hittat denna, är den rätt?
i https://www.bauhaus.se/essve-akryl-flex-25-listvit-300ml
Mvh/O
Dels skulle jag vilja få tips på bra lack att bättra på några skador på nya färdigmålande lister (standard stockholmsvitt). Det kan gärna vara en mycket liten förpackning.
Och dels tips på fog i rätt nyans som också kan användas. Jag har hittat denna, är den rätt?
i https://www.bauhaus.se/essve-akryl-flex-25-listvit-300ml
Mvh/O
Har det fortfarande inte gulnat?MrJay skrev:
Vilken fog som är bäst? Tec7 från Relekta, allt annat är bara skräp. Gulnar inte, förstör inte underlaget, tål rörelse, ersätter silikon samt är övermånlingsbart. Jag misstänker att den inte finns i S0502Y, den är dock övermålningsbar som sagt. Vi har använt det till alla fogar (inkl. badrum) i vårt hem och vi är mer än nöjda!
Vi kör faktiskt med ljusgrå nyans. När vi renoverade badrummen 7 år sedan använde vi våtrumssilikon i samma gråa nyans, efter ca. 6 månader märkte jag hur den började gulna. Ett år efter renoveringen var det extremt påtagligt och jag störde mig på det hela tiden. Så pass så att jag tog fram brytbladskniven och med diverse medel skrapade bort all silikon i hörnen. Samtidigt gjorde jag en djupdykning i allehanda fogar, tester etc. och valde till slut Tec7 som jag ersatte all silikon med - bästa beslutet på länge! Nj bygger vi nytt också och där kommer vi inte ha silikon någonstansStefanEriksson skrev:
Produkter som diskuteras: "brytbladskniven"
Brytbladskniv Cartridge Pro 18 mm NT Cutter
Effektiv och professionell skärning
339 kr inkl moms
Läs mer
Coolt!MrJay skrev:
Vi kör faktiskt med ljusgrå nyans. När vi renoverade badrummen 7 år sedan använde vi våtrumssilikon i samma gråa nyans, efter ca. 6 månader märkte jag hur den började gulna. Ett år efter renoveringen var det extremt påtagligt och jag störde mig på det hela tiden. Så pass så att jag tog fram brytbladskniven och med diverse medel skrapade bort all silikon i hörnen. Samtidigt gjorde jag en djupdykning i allehanda fogar, tester etc. och valde till slut Tec7 som jag ersatte all silikon med - bästa beslutet på länge! Nj bygger vi nytt också och där kommer vi inte ha silikon någonstans![]()
Tec7 trans clear är en transparent silikon och den blev gul hos oss.
Jag antar att det är den vanliga klassiska Tec7 du kör.
Finns även en hos clasohlsson som heter tec7 Xealpro silikon
som ska vara bättre på allt, har dock inte testat själv.
Tack.
Använder bara ”vanlig” Tec7 som jag brukar köpa på Byggmax (se https://www.tec7.se/Default.aspx?ID=2683&GroupID=GROUP101&ProductID=PROD501), har inte provat någon av de andra produkterna förutom Tec7 Cleaner.StefanEriksson skrev: