Mikael_L
Jag har ett nytt fint oljefat hemma nu (som innehållit 20% glykol) som jag tänker göra en eldningstunna av.
Nåväl, visst har jag lite koll, jag ska kapa bort ovansidan, hacka upp nåt lufthål nere och så.

Men innan jag går igång med detta, så tänkte jag försöka håva in alla tips jag kan för att det sen ska bli norra Europas bästa eldningstunna ! .👍🤩

Och ärligt talat, vi behöver väl inte ens låsa tråden till att endast gälla eldningskärl av 200 liters plåtfat, andra konstruktioner får gärna vara med också.

• Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Följer

Mikael_L Mikael_L skrev:
vi behöver väl inte ens låsa tråden till att endast gälla eldningskärl av 200 liters plåtfat, andra konstruktioner får gärna vara med också.
I det något mindre formatet eldar jag ibland i en gammal tvättmaskinstrumma. Gratis, stativ ingår och hålen ger ett bra drag.

Snodd bild.
Gammal tvättmaskinstrumma används som eldstad, placerad på stativ på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
4774
Ställ tunnan på tegelstenar så att den inte står direkt på marken.
Har du oönskade myror på tomten så kan du hälla ut askan på stacken.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Jag satte vinkeljärn på insidan, en bit ovanför botten. På dem lade jag ett galler (armeringsnät). Tanken var att det skulle komma mycket smaskens friskluft under elden via mina fina lufthål längst ner.

Efter första eldningen låg gallret deformerat på botten; det tålde inte värmen.

Så den iden behöver ingen annan prova. Kanske om gallret är gjort av nåt tåligare.

• Ledsen
  • Gilla
  • Haha
A bygg och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Ett tips är att göra lufthålen en bit upp från botten då det blir mycket aska om man har en del att elda och om lufthålen täcks med aska slutar det roliga.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Patrik440
Mikael_L Mikael_L skrev:
, hacka upp nåt lufthål nere och så.
Har du en vinkelslip så kan man med fördel göra lite bättre hål.

Nuvarande tunna har ett 10x10cm hål på ena sidan bara men gör man hål på motsatt sida också kan man peta ut aska rakt igenom ut på andra sidan.

Rostig tunna fylld med brinnande ved och grenar, använd för att elda. Skog i bakgrunden, mark täckt av aska och gräs.
Skapa konto

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Kanske om gallret är gjort av nåt tåligare.
Kryptonit kanske ... :D

Patrik440 Patrik440 skrev:
Har du en vinkelslip så kan man med fördel göra lite bättre hål.
Eller en stickis med metallblad.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Mikael_L
När man ser en med hål enligt denna bild, så tänker åtminstone jag spontant, skulle inte "gångjärnet" på flärpen i hålet suttit uppåt?
Nu känns det som att är som gjort för att glöd och eld (och aska) ska rinna ut där, då det sticker in en plåtflärp som fångar allt där och skickar ut det.

Metallfat med flera hål och en flärp som sticker ut nedtill, placerad utomhus på en betongyta nära en byggnad.
Skapa konto

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.