Jag har ett nytt fint oljefat hemma nu (som innehållit 20% glykol) som jag tänker göra en eldningstunna av.
Nåväl, visst har jag lite koll, jag ska kapa bort ovansidan, hacka upp nåt lufthål nere och så.
Men innan jag går igång med detta, så tänkte jag försöka håva in alla tips jag kan för att det sen ska bli norra Europas bästa eldningstunna ! .👍🤩
Och ärligt talat, vi behöver väl inte ens låsa tråden till att endast gälla eldningskärl av 200 liters plåtfat, andra konstruktioner får gärna vara med också.
Nåväl, visst har jag lite koll, jag ska kapa bort ovansidan, hacka upp nåt lufthål nere och så.
Men innan jag går igång med detta, så tänkte jag försöka håva in alla tips jag kan för att det sen ska bli norra Europas bästa eldningstunna ! .👍🤩
Och ärligt talat, vi behöver väl inte ens låsa tråden till att endast gälla eldningskärl av 200 liters plåtfat, andra konstruktioner får gärna vara med också.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 496 inlägg
Följer
Medlem
· Västra Götaland
· 2 496 inlägg
Jag satte vinkeljärn på insidan, en bit ovanför botten. På dem lade jag ett galler (armeringsnät). Tanken var att det skulle komma mycket smaskens friskluft under elden via mina fina lufthål längst ner.
Efter första eldningen låg gallret deformerat på botten; det tålde inte värmen.
Så den iden behöver ingen annan prova. Kanske om gallret är gjort av nåt tåligare.
Efter första eldningen låg gallret deformerat på botten; det tålde inte värmen.
Så den iden behöver ingen annan prova. Kanske om gallret är gjort av nåt tåligare.
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 496 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 496 inlägg
Har du en vinkelslip så kan man med fördel göra lite bättre hål.Mikael_L skrev:
Nuvarande tunna har ett 10x10cm hål på ena sidan bara men gör man hål på motsatt sida också kan man peta ut aska rakt igenom ut på andra sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När man ser en med hål enligt denna bild, så tänker åtminstone jag spontant, skulle inte "gångjärnet" på flärpen i hålet suttit uppåt?
Nu känns det som att är som gjort för att glöd och eld (och aska) ska rinna ut där, då det sticker in en plåtflärp som fångar allt där och skickar ut det.
Nu känns det som att är som gjort för att glöd och eld (och aska) ska rinna ut där, då det sticker in en plåtflärp som fångar allt där och skickar ut det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Relina eller vänta och hoppas på det bästa?
Vatten & Avlopp -
Bästa trädgårdsslang - och med eller utan upprullare?
Trädgårdsmaskiner -
Bästa trähuset, stolpverk, timmer, Kl eller?
Lösvirke & Timmerhus -
Smart eller överdrivet dyrt? Berätta om dina bästa och onödigaste köp
Övrigt husrelaterat -
Bästa pris på Wago? Eller köpa annat
El