Vi behöver snabbt skaffa elleverantör för rörlig el . Tänkte mig först Mälarenergi, jag vet att de är trygga och levererar till flera föreningar inkl den vi bor i nu och det har aldirg varit några problem. Men det finns andra aktörer som är billigare, vågar man chansa på typ Telinet? eller är det dumt vid ett bygge där det inte får krångla?

hur gör ni andra?

Vi vet i alla fall att vi kommer köra rörligt och kan tänka oss binda oss till en och samma leverantör i 6-12 månader.

Nätleverantören kan du ju inte välja, den har koncession inom ett visst område och du får hålla tillgodo. Det är nätleverantören du pratar med för att få elen inkopplad. Vissa tillåter ett vanligt avtal, som hängs upp på tillfälligt uppställt fasadmätarkskåp.

Vem som sedan levererar de kWh som du förbrukar är en ren pappersexcersis som inte påverkar tillgängligheten på "stret" vid bygget.

jo, det fattar jag. jag syftar till den rörliga delen som jag kan välja själv. Själva nyanslutningen är självklart redan avtalad. Och var ganska dyrt!

http://notjugo.blogspot.se/

Redigerat:
Jag byter frekvent och väljer alltid den som är billigast för tillfället. Det finns så många som har lockpriser för ändring till just dem, så jag tror mig kan hålla på och byta i minst 30 år varje år framöver om jag vill. Senast var totalpriset 57 öre inkl allt.

Men som sagt, tryggheten i leverans det är en fråga för din nätleverantör, så det är inte ett argument för val av energileverantör.

Hej,

Jag är marknadschef på Telinet Energi så du får värdera mina råd där efter...

Jag skulle besöka de jämförsiter som finns för el, t.ex. Elskling, Compricer och elpriser.se för att bilda mig en uppfattning om vilka bolag som har attraktiva elavtal. När det gäller driftsäkerhet är det som någon annan har kommenterat att detta beror på din nätägare och påverkas inte alls av vilken aktör du valt för ditt elavtal. Parametrar att väga in i valet är väl främst pris, miljö och kundservice.

Vi har ingen bindningstid på våra rörliga avtal och endast 30 dagars uppsägningstid så att skulle du mot förmodan inte vara nöjd med oss som leverantör finns alltid möjligheten att byta. Vi har växt något enormt under 2012 och tyvärr haft långa svarstider på kundservice under perioder. Vi storsatsar dock för att komma till bukt med detta och startar upp en helt ny kundservice i början av februari.

Har du några frågor får du gärna höra av dig till mig på henrik.lonnevi@telinet.se.

Henrik

Det enda som skiljer elleverantörerna är ju pris och kundservice.
Jag skickade för en vecka sedan en förfrågan till DinEl samt Telinet via email.... so far inget svar.:thumbdown:

SverigesEnergi? Deras enda förtjänst är 35 alt 55kr / mån (ink moms) (beräknad årsförbrukning över el under 5000kWh)
elen betalar du inköpspris på enligt Nord pool spot.
Känns som att alla övriga elbolag tjänar mer pengar per kund än så?

teckna på Elgiganten och få 500kr presentkort. Även om du byter elavtal efter 3 månader så har du fått presentkort. Bör vara omöjligt att få bättre deal?

http://www.elgiganten.se/cms/s-O9Ss...tkort?scid=INT_TEXT_LEFTCOLUMN_SVERIGESENERGI

ingen bindningstid och 3 mån uppsägning.

Kollade priser under längre tid men insåg att efter skatter osv, så skiljer det nästan inget. Ända gången det skiljer är när du får problem, då behöver aktören ha en bra service, men det har oftast bara de stora. Så om jag var du, så skulle jag fråga hur dom kan hjälpa till, om något händer? elavbrott, etc

Karriärmamman skrev:
Vi behöver snabbt skaffa elleverantör för rörlig el . Tänkte mig först Mälarenergi, jag vet att de är trygga och levererar till flera föreningar inkl den vi bor i nu och det har aldirg varit några problem. Men det finns andra aktörer som är billigare, vågar man chansa på typ Telinet? eller är det dumt vid ett bygge där det inte får krångla?

hur gör ni andra?

Vi vet i alla fall att vi kommer köra rörligt och kan tänka oss binda oss till en och samma leverantör i 6-12 månader.

Elavbrott... då ringer man nätägaren. I centrala stockholm är det Fortum, nätägaren är det företag som äger sladden fram till ditt hus.

Försökte själv nå Telinet, men det tog lång tid. Så de blir inte vår leverantör.

Jag fattar inte vad det är för risker du oroar dig för?????

Jag fattar inte heller...
Den enda risken jag ser är att leverantören går i KK och du blir tvungen att ta nåt dyrt tillsvidarepris ett tag.
Peanuts på den korta tiden, och relaterat till de andra kostnader du håller på med just nu.

Jag skulle direkt avråda från Telinet. Verkar vara ett skojarföretag. Kolla t.ex. Rejta.se
Min egna erfarenhet är även väldigt dålig. Deras kundtjänst svarar inte på mail och de återkommer inte per tel.

tack för infon. Har redan insett det och valt annat bolag, vilket jag inte heller är nöjd med så imorgon byter jag igen...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.