Vår Nilfisk Power har länge varit på upphällningen och vi har heller inte varit särskilt nöjda med den. Nu är förrådet av dammsugarpåsar slut så det är dax att köpa nytt. Och köpa dammsugare är nog det värsta jag vet :D

Vi har funderat lite på en robotdammsugare och var på Mediamarkt och kollade på lite olika maskiner men vi är tveksamma om det verkligen blir så stor tidsbesparing. Dels har vi två plan så vi kommer behöva flytta den mellan våningsplanen, dels så har vi trösklar som den inte kommer komma över. Dessutom så är det ofta antagligen för stökigt i barnens rum så frågan är hur mycket den kommer städa där i verkligheten...

Den gamla sugaren är helt kass på att följa efter vilket har resulterat i många fula märken i dörrkarmarna så en ny måste vara mer följsam.

Alla konsumentmaskinerna verkar ju vara mer eller mindre likadana och läser man tester så finns ingen entydig vinnare.

Eftersom jag gillar att ha saker som fungerar så har jag börjat kika på proffsmaskiner istället, är det någon här som har erfarenhet av dessa? Har kikat på Nilfisk GD-930 t.ex
https://www.netonnet.se/art/hemhushall/dammsugare/golvdammsugare/nilfisk-gd-930-sp/189221.9262/

Eller en elextrolux Z961, http://www.dammsugaren.se/Dammsugare2/Nilfisk-Proffs/Electrolux-Proffsdammsugare/Z961.htm

Spontant ser Nilfisken bättre ut, men finns det någon som har dessa i hemmet?
 
Hemmakatten
Electrolux är vi synnerligt trötta på. De sista två dammsugarna har slangen/handtaget gått sönder på. Iofs fått nya delar. Är inte alls nöjda.

Vi har också börjat titta på ny dammsugare. Det som är viktigt är hur den fungerar på hårda golv och mattor på en skala från A till F. De flesta verkar vara bra på antingen det ena eller det andra. Hittade en Bosch som hade A på båda matta och golv men kommer inte ihåg vad den heter. Dessa beteckningar finns redovisade på respektive företags produktsidor.
 
Ja, jag har kikat på den klassificeringen också. Men det är också viktigt hur maskinen upplevs i handhavandet, av de vi testat den senaste tiden är alla mer eller mindre värdelösa på att följa efter. Har små påsar som kostar multum osv. osv.

Min fundering går mer om det är lika stor skillnad på en proffs- och konsumentsegmentet som det är på till exempel elverktyg.

Är det proffsmaskiner ni haft som slangar/handtagen gått sönder på? På barnens skola kör de med elextrolux-sugare och mig veterligen så har de fungerat klockrent i över 10 år nu. Därav min fråga :)
 
Frågan är vad som gör Nilfisken och Electroluxen till proffsmaskiner, är det något mer än större dammkapacitet (15l påse)?

Vi har en Electrolux (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3107014) som är väldigt följsam och lätt, suger bra och inte så stimmig.
Har en långhårig katt så det dammsugs rätt frekvent. :)
 
FredrikR skrev:
Frågan är vad som gör Nilfisken och Electroluxen till proffsmaskiner, är det något mer än större dammkapacitet (15l påse)?
Man kan ju hoppas att det är kvaliteten :). Proffsmaskinerna verkar sakna sladdvinda på gott och ont (en sak mindre som kan gå sönder)
 
mexitegel skrev:
Man kan ju hoppas att det är kvaliteten :). Proffsmaskinerna verkar sakna sladdvinda på gott och ont (en sak mindre som kan gå sönder)
Vi har en rund 'proffs' Electrolux på jobbet, sladden blir lindad runt maskinen istället... Den kan numer vara avliden och ersatt av liknande Kärcher... :)
Det lilla jag använt dom har jag inte blivit imponerad, tyvärr.
Skulle hellre köpt 2 hushålls och bytt efter 5år istället för 10år då. Det märktes att utvecklingen att gått framåt på 5år vid vårt senaste byte, eller så var gamla så nerkörd.. ;)
 
Hemmakatten
De Electroluxmaskiner vi haft har båda legat i det övre prissegmentet men proffsmaskiner har de nog inte varit. Visste inte ens att Electrolux hade sådana
 
mexitegel skrev:
Vår Nilfisk Power har länge varit på upphällningen och vi har heller inte varit särskilt nöjda med den. Nu är förrådet av dammsugarpåsar slut så det är dax att köpa nytt. Och köpa dammsugare är nog det värsta jag vet :D

Vi har funderat lite på en robotdammsugare och var på Mediamarkt och kollade på lite olika maskiner men vi är tveksamma om det verkligen blir så stor tidsbesparing. Dels har vi två plan så vi kommer behöva flytta den mellan våningsplanen, dels så har vi trösklar som den inte kommer komma över. Dessutom så är det ofta antagligen för stökigt i barnens rum så frågan är hur mycket den kommer städa där i verkligheten...

Den gamla sugaren är helt kass på att följa efter vilket har resulterat i många fula märken i dörrkarmarna så en ny måste vara mer följsam.

Alla konsumentmaskinerna verkar ju vara mer eller mindre likadana och läser man tester så finns ingen entydig vinnare.

Eftersom jag gillar att ha saker som fungerar så har jag börjat kika på proffsmaskiner istället, är det någon här som har erfarenhet av dessa? Har kikat på Nilfisk GD-930 t.ex
[länk]

Eller en elextrolux Z961, [länk]

Spontant ser Nilfisken bättre ut, men finns det någon som har dessa i hemmet?
Ingen av de där dammsugarna är särskilt vassa på just dammsugning... Dessutom saknar de HEPA-filter, något som är nästan självklart på en konsumentmaskin. De släpper alltså ut en hel del av den skit de suger upp. Skulle inte heller vilja släpa runt dem i en hemmiljö, de är ganska otympliga.

Bytte jag dammsugare idag skulle jag själv skaffa en större maskin från Miele eller Electrolux (UltraSilence framför allt).
 
Suck :)
Ibland hade det varit bra med planekonomi :D
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag är egentligen snickare, men åtar mig även en del städjobb i firman. Köpte en Nilfisk VP300, vilket jag får säga är den bästa dammsugaren jag sett. Otroligt lätt, smidig, enkel och följsam. Enbart en på/av-knapp. Munstycke som funkar på alla golv, utan omställning. Samt att den verkligen gör rent.
Jag har tidigare provat större modell av Nilfisk, men tyckt att de varit väldigt klumpiga. Särskilt i hemmiljö.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Räknenisse skrev:
Enl. bekant som jobbar med hemstäd så älskar de Henry.
Prisvärd, långlivad, praktisk att hantera, bra resultat, lätt att förvara...
säger att de inte skulle köpa något annat till sitt eget hem.
[länk]
Haha, man blev ju glad bara man såg den :).
Den ser ju i designen ut att likna de andra proffsmaskinerna jag länkade till. Plus att den hade en sladdvinda :)
 
[SH];2418298 skrev:
Ingen av de där dammsugarna är särskilt vassa på just dammsugning... Dessutom saknar de HEPA-filter, något som är nästan självklart på en konsumentmaskin. De släpper alltså ut en hel del av den skit de suger upp. Skulle inte heller vilja släpa runt dem i en hemmiljö, de är ganska otympliga.

Bytte jag dammsugare idag skulle jag själv skaffa en större maskin från Miele eller Electrolux (UltraSilence framför allt).
Nja, HEPA-filter går ju att köpa till verkar det som och om de var så dåliga på att suga tycker jag det är märkligt att de i princip uteslutande används i offentliga lokaler som väl blir smutsigare än hemmen.
 
FredrikR skrev:
Frågan är vad som gör Nilfisken och Electroluxen till proffsmaskiner, är det något mer än större dammkapacitet (15l påse)?

Vi har en Electrolux ([länk]) som är väldigt följsam och lätt, suger bra och inte så stimmig.
Har en långhårig katt så det dammsugs rätt frekvent. :)
Alla tycker vi olika, men frun släpade hem en sån där nyligen, och det är nog den sämsta jag använt av dammsugare. Den har en vass kant framtill som kan göra märken i dörrposter mm. Hantaget som man ska hålla i istället för röret som man brukar ser jag ingen nytta med alls, kopplat till möbelborsten blir det helt fel, och själva borsten är värdelös. Slangen är tjock och stel.
Föregående modell som heter Classic idag är däremot nära nog optimal, liten, rundad så den inte fastnar, bra egonomi i rör mm, och en fungerande möbelborste.
Angående hållbarhet har jag en Volta proffs köpt 1993, gick på bygge till 2006, nu har jag den till gott och blandat, men den är lite för odmidig att släpa runt hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.