Ska försöka mig på att rita vårt nya kök.

En av mina första funderingar är - vilken är den mest praktiska bredden på ett underskåp(med lådor)?

Och hur förvarar man bäst dricksglas/kaffekoppar i ett kök? I ett underskåp med lådor? eller i ett väggskåp?

Själv föredrar jag 40-skåp med lådor. Men det är upp till var och en, beror på vad och hur mycket man vill ha i lådorna.
Vet inte om det finns besticklådor till 60 skåp ?

Jag förvarar mina glas och koppar i ett väggskåp så att jag slipper böja mig varje gång jag ska ha ett glas.

Hemmakatten
Mina underskåp med lådor är 60 cm, 80 cm och 90 cm . Alla fungerar mkt bra. Det är tre lådor i varje skåp, en mindre upptill och två större nedtill. glas har vi i överskåpen av samma anledning som Bloink. Vi har nästan bara lådskåp och förvarar även kastruller och stekpannor i lådorna, mycket praktiskt. man får mycket bättre översikt och lättare åtkomst med lådor.

Många vitvaror har ett minsta mått på 60 cm = ett riktvärde.

Glas, koppar mm kanske gör sig bäst i överskåp så att du får bänkskåpen till grytor, formar, beredningsskålar o dyl = snyggare och mindre lyft av tyngre grejor.

Som vanligt är det egna smaken som avgör.
MVH
Ronnie

CC60 är ju dessutom ett vanligt regelavstånd– så får man något rejält att fästa skåp och annat i.

Lycka till!
MVH
Ronnie

Vi har också glas och koppar i överskåp. Vår främsta anledning till att inte ha dem i utdragslådor är att det kan blir väldigt skramligt.

Bloink skrev:
Vet inte om det finns besticklådor till 60 skåp ?
Jo då. IKEA, exempelvis, har det till både 60- och 80-lådor. Traditionella besticklådor av trä såväl som deras "indelare" som jag tycker är rätt bra.

Vi har både 60- och 80-lådor i våra underskåp.
En 60-skåpslåda har plats för fyra normalstora kastruller.
Besticken har vi i översta lådan i ett 80-skåp, försedd med IKEAS indelare, och vi får då plats med alla våra bordsbestick, knivar, slevar, stekspadar, vitlökspressar i en enda låda.
De djupa (två nedre) lådorna i ett 80-skåp sväljer väldigt mycket. Vi har i stort sett alla våra specerier (pasta, ris, bröd, mjöl, konserver etc) i två såna. Kryddor, oljor, vinäger o dyl har vi dock i ett överskåp.
Jag kan dock tänka mig att i vissa situationer...t ex i ett rätt smalt parallellkök...så skulle man kunna tycka att 80-lådorna tog litet för mycket plats när de är utdragna.

Hej,
Jag har en blandning, ett 90-skåp och resten 60-skåp. 90 skåpet är helt underbart, rymmer mycket :-) Jag har bestick insats till mitt 90 skåp.

Jag föredrar 60-lådor. Smalare blir för mycket kant i förhållande till innehållet. Bredare som 80 och 90 har jag inte haft själv, men kamrater som haft det har tyckt att de ibland varit lite "vingliga", och tar stor plats.

/Elin

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.