3 811 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Bästa bredd på ett underskåp?
Ska försöka mig på att rita vårt nya kök.
En av mina första funderingar är - vilken är den mest praktiska bredden på ett underskåp(med lådor)?
Och hur förvarar man bäst dricksglas/kaffekoppar i ett kök? I ett underskåp med lådor? eller i ett väggskåp?
En av mina första funderingar är - vilken är den mest praktiska bredden på ett underskåp(med lådor)?
Och hur förvarar man bäst dricksglas/kaffekoppar i ett kök? I ett underskåp med lådor? eller i ett väggskåp?
Själv föredrar jag 40-skåp med lådor. Men det är upp till var och en, beror på vad och hur mycket man vill ha i lådorna.
Vet inte om det finns besticklådor till 60 skåp ?
Jag förvarar mina glas och koppar i ett väggskåp så att jag slipper böja mig varje gång jag ska ha ett glas.
Vet inte om det finns besticklådor till 60 skåp ?
Jag förvarar mina glas och koppar i ett väggskåp så att jag slipper böja mig varje gång jag ska ha ett glas.
Mina underskåp med lådor är 60 cm, 80 cm och 90 cm . Alla fungerar mkt bra. Det är tre lådor i varje skåp, en mindre upptill och två större nedtill. glas har vi i överskåpen av samma anledning som Bloink. Vi har nästan bara lådskåp och förvarar även kastruller och stekpannor i lådorna, mycket praktiskt. man får mycket bättre översikt och lättare åtkomst med lådor.
Många vitvaror har ett minsta mått på 60 cm = ett riktvärde.
Glas, koppar mm kanske gör sig bäst i överskåp så att du får bänkskåpen till grytor, formar, beredningsskålar o dyl = snyggare och mindre lyft av tyngre grejor.
Som vanligt är det egna smaken som avgör.
MVH
Ronnie
Glas, koppar mm kanske gör sig bäst i överskåp så att du får bänkskåpen till grytor, formar, beredningsskålar o dyl = snyggare och mindre lyft av tyngre grejor.
Som vanligt är det egna smaken som avgör.
MVH
Ronnie
Vi har också glas och koppar i överskåp. Vår främsta anledning till att inte ha dem i utdragslådor är att det kan blir väldigt skramligt.
Vi har både 60- och 80-lådor i våra underskåp.
En 60-skåpslåda har plats för fyra normalstora kastruller.
Besticken har vi i översta lådan i ett 80-skåp, försedd med IKEAS indelare, och vi får då plats med alla våra bordsbestick, knivar, slevar, stekspadar, vitlökspressar i en enda låda.
De djupa (två nedre) lådorna i ett 80-skåp sväljer väldigt mycket. Vi har i stort sett alla våra specerier (pasta, ris, bröd, mjöl, konserver etc) i två såna. Kryddor, oljor, vinäger o dyl har vi dock i ett överskåp.
Jag kan dock tänka mig att i vissa situationer...t ex i ett rätt smalt parallellkök...så skulle man kunna tycka att 80-lådorna tog litet för mycket plats när de är utdragna.
Jo då. IKEA, exempelvis, har det till både 60- och 80-lådor. Traditionella besticklådor av trä såväl som deras "indelare" som jag tycker är rätt bra.Bloink skrev:
Vi har både 60- och 80-lådor i våra underskåp.
En 60-skåpslåda har plats för fyra normalstora kastruller.
Besticken har vi i översta lådan i ett 80-skåp, försedd med IKEAS indelare, och vi får då plats med alla våra bordsbestick, knivar, slevar, stekspadar, vitlökspressar i en enda låda.
De djupa (två nedre) lådorna i ett 80-skåp sväljer väldigt mycket. Vi har i stort sett alla våra specerier (pasta, ris, bröd, mjöl, konserver etc) i två såna. Kryddor, oljor, vinäger o dyl har vi dock i ett överskåp.
Jag kan dock tänka mig att i vissa situationer...t ex i ett rätt smalt parallellkök...så skulle man kunna tycka att 80-lådorna tog litet för mycket plats när de är utdragna.
Jag föredrar 60-lådor. Smalare blir för mycket kant i förhållande till innehållet. Bredare som 80 och 90 har jag inte haft själv, men kamrater som haft det har tyckt att de ibland varit lite "vingliga", och tar stor plats.
/Elin
/Elin
Klicka här för att svara