8 242 läst ·
11 svar
8k läst
11 svar
Bästa bandslipen?
Idag när jag slipade mina takbjälkar så lade tyvärr min bandslip av. Motorn brände. Det var en Bosch GBS 75 AE som jag köpte för några år sedan. Men man tycker att den borde ha hållt längre än så för en vanlig hemmapulare.
Så vad skall man köpa? Jag vill satsa på kvalitet trots min erfarenhet med Boschen. Vill gärna ha en i samma storlek då jag har en hel drös med slippapper i garaget.
Så vad skall man köpa? Jag vill satsa på kvalitet trots min erfarenhet med Boschen. Vill gärna ha en i samma storlek då jag har en hel drös med slippapper i garaget.
Jag har en "skämmasmaskin" som jag försökt döda i ett par år med massor av slipning av allt från golv till staketspjälor. Har gått om kring och hoppats att den skulle självdö så jag får orsak att köpa en ny fin märkesmaskin men icke sa Nicke...
Inte ens regelrätta avrättningsförsök med maskinen fastsatt upp och ner för putsning av över 300 staketspjälor har räckt till. Då struntade jag dessutom att göra rent kring maskinen i en from förhoppning om att den skulle brinna upp.
Maskinen tror jag är en ETC, röd är den iaf....399:-
Däremot har jag sett att B&D har en ny variant på bandslip som jag är lite sugen på, verkar väldigt bra med möjligheten att använda frömre övre delen av bandet för att komma åt vid krångliga ställen..
Snart kanske den kommer i Makitas fina ljusblå färg...
Inte ens regelrätta avrättningsförsök med maskinen fastsatt upp och ner för putsning av över 300 staketspjälor har räckt till. Då struntade jag dessutom att göra rent kring maskinen i en from förhoppning om att den skulle brinna upp.
Maskinen tror jag är en ETC, röd är den iaf....399:-
Däremot har jag sett att B&D har en ny variant på bandslip som jag är lite sugen på, verkar väldigt bra med möjligheten att använda frömre övre delen av bandet för att komma åt vid krångliga ställen..
Snart kanske den kommer i Makitas fina ljusblå färg...
Den fungerar finfint, mycket behändig och man kommer åt riktigt bra med den där fria nosen. Rekommenderas.Cheesus skrev:
Cheesus skrev:Jag har en "skämmasmaskin" som jag försökt döda i ett par år med massor av slipning av allt från golv till staketspjälor...
Är det något att skämas över att du har betalat en bråkdel av vad en sk märkesmaskin kostar OCH att den håller bättre?
Jag skulle vara glad för maskinen och lägga pengarna på något som jag verkligen behövde.
Förvisso så har du säkert rätt om att det har varit ett bra köp!
Men......äh, egentligen är det lätt att hamna i märkesdiskussionen. En bandslip som går jämnt och fint och bandet sitter på plats utan att hela maskinen tar all plats runt bandet räcker väl. Tror att just en bandputs hör till de maskiner som är ganska likvärdiga varandra. Som hemmapulare kanske man inte behöver just den maskinen i 3-4000:- klassen. Egentligen är det över min döda kropp att titta åt Black&Decker men jag har en Scorpion ( eldrivna fogsvansen ) som fungerar alldeles ypperligt och nu så med den nya bandslipen så kanske kanske kanske....
Jag får väl göra som en del säljare på Blocket o Tradera, måla om maskinen och klistra dit några märken.
Men......äh, egentligen är det lätt att hamna i märkesdiskussionen. En bandslip som går jämnt och fint och bandet sitter på plats utan att hela maskinen tar all plats runt bandet räcker väl. Tror att just en bandputs hör till de maskiner som är ganska likvärdiga varandra. Som hemmapulare kanske man inte behöver just den maskinen i 3-4000:- klassen. Egentligen är det över min döda kropp att titta åt Black&Decker men jag har en Scorpion ( eldrivna fogsvansen ) som fungerar alldeles ypperligt och nu så med den nya bandslipen så kanske kanske kanske....
Jag får väl göra som en del säljare på Blocket o Tradera, måla om maskinen och klistra dit några märken.
mattiasp! Jo jag är säker på att det inte är kolen. Tog isär maskinen och hela spolen hade smält. tiggre du har så rätt så. Även om man inte använder maskinen så ofta, så när den används får den verkligen gå hela tiden förutom när man byter slippapper. Den kan ju i princip få gå en hel dag när man arbetar. Jag bara tycker att en maskin gjorda för yrkesfolk borde hålla bättre än så. Jag har ett flertal blåa boschmaskiner som jag är belåten med. Men denna måste jag ärligt säga att jag hade högre förväntningar på.
Om det nu är så att de inte håller så kanske man skall köpa något billigt skräp istället. Bara det att erfarenheten säger att man vanligtvis får vad man betalar för.
Om det nu är så att de inte håller så kanske man skall köpa något billigt skräp istället. Bara det att erfarenheten säger att man vanligtvis får vad man betalar för.
köpte faktiskt en best tools då jag skulle ha en oscillerande rackare nyligen
gör ett skitbra jobb + att man fick med extra kol
dock blir man jävligt bedövad i händerna efter längre körningar
observera att jag är "märkesbög" i vanliga fall... väldigt gult hemma + lite makita då
gör ett skitbra jobb + att man fick med extra kol
dock blir man jävligt bedövad i händerna efter längre körningar
observera att jag är "märkesbög" i vanliga fall... väldigt gult hemma + lite makita då
Bedövad i händerna känns igen... Blev det efter att ha testat classes 150mm excenter i deras nya serie (svart/röd). Livsfarlig och urdålig konstruktion.
Kör normalt med Makitas 150/125mm excenter. Inga vibrationsproblem alls. Kan låta 150mm gå själv på min kökslucka och bara hålla i sladden. Har som mest kört 9 timmar i sträck med pappersbyte och kort matpaus utan att det blivit känningar.
Nu är det så att måndagsex finns hos ALLA märken, även min favorit Makita har måndagsex. Inte för att jag haft något sådant, men det vore vågat att säga annorlunda.
Sedan måste man titta på specen för ett verktyg. Om man har en bandare på kring 500W och i huvudsak plastchassi (bra plast iafa) så lär den vara känsligare för överbelastning eller kontinuerligt hårt arbete under en hel dag mot en på 1200W med i huvudsak gjutjärn/aluminium chassi. Proffsverktyg eller inte, fel användning eller övertro på "proffskvalitet/prestanda" kan krascha den bästa...
Skulle aldrig köra en hel dag med min lilla 125mm Makita och korn 40 på tufft underlag, då kan jag bara räkna med att den ryker. Visst är den smidig men den är inte gjord för det. Då får jag ta fram den två kilo tyngre 150mm excentern som inte har några som helst problem med kontinuerligt hårt arbete.
Kör normalt med Makitas 150/125mm excenter. Inga vibrationsproblem alls. Kan låta 150mm gå själv på min kökslucka och bara hålla i sladden. Har som mest kört 9 timmar i sträck med pappersbyte och kort matpaus utan att det blivit känningar.
Nu är det så att måndagsex finns hos ALLA märken, även min favorit Makita har måndagsex. Inte för att jag haft något sådant, men det vore vågat att säga annorlunda.
Sedan måste man titta på specen för ett verktyg. Om man har en bandare på kring 500W och i huvudsak plastchassi (bra plast iafa) så lär den vara känsligare för överbelastning eller kontinuerligt hårt arbete under en hel dag mot en på 1200W med i huvudsak gjutjärn/aluminium chassi. Proffsverktyg eller inte, fel användning eller övertro på "proffskvalitet/prestanda" kan krascha den bästa...
Skulle aldrig köra en hel dag med min lilla 125mm Makita och korn 40 på tufft underlag, då kan jag bara räkna med att den ryker. Visst är den smidig men den är inte gjord för det. Då får jag ta fram den två kilo tyngre 150mm excentern som inte har några som helst problem med kontinuerligt hårt arbete.
En suverän bandslip är Hitachis men håll i den för den har en sjujäkla kraft.
Sen är konstruktionen på den mer än robust precis som på deras elhyvel.
/Kent
Sen är konstruktionen på den mer än robust precis som på deras elhyvel.
/Kent
Klicka här för att svara