1 240 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Bästa årstid för att lägga massivt grangolv (med hänsyn till luftfuktighet)?
Hej,
Närmar mig milstolpen då golvet ska läggas i en del av resnoveringsobjektet.
Har besämt mig för massivt grangolv 180x26 mm och funderar nu på när under året det är lämpligast att lägga det.
Nu i augusti är det ju sjukt fuktigt överallt vilket jag inbillar mig riskerar att skapa för stora springor mellan plankorna när det blir torrare. Motsatsvis om golvet läggs i januari då det är som torrast inomhus.
Min gisning är att det borde vara ok att lägga det under hösten då vi borde hamna i någon form av årsmedelvärde.
Hur skulle ni tänka?
Närmar mig milstolpen då golvet ska läggas i en del av resnoveringsobjektet.
Har besämt mig för massivt grangolv 180x26 mm och funderar nu på när under året det är lämpligast att lägga det.
Nu i augusti är det ju sjukt fuktigt överallt vilket jag inbillar mig riskerar att skapa för stora springor mellan plankorna när det blir torrare. Motsatsvis om golvet läggs i januari då det är som torrast inomhus.
Min gisning är att det borde vara ok att lägga det under hösten då vi borde hamna i någon form av årsmedelvärde.
Hur skulle ni tänka?
Mitt 26mm massiva gran las tidig vår (inflyttning april) och nog har det periodvis rejäla springor. Vet inte hur stor skillnad det blir avseende årstider. Man får helt enkelt leva med det.
Läggs golvet i övervåningen? Har man även givit rådet att låta golvet få en slutgiltig lätt slipning ett eller två år efter läggningen?
Läggs golvet i övervåningen? Har man även givit rådet att låta golvet få en slutgiltig lätt slipning ett eller två år efter läggningen?
Frågan är väl snarare hur torra plankorna bör vara. Hur har de förvarats inför läggning?
Från beskrivningen "Vid leverans är golvet nedtorkat till ca 9% vilket motsvarar ca 50% relativ luftfuktighet vid +20° C i normalvilla. Vi rekommenderar dock att golvet ligger i rumstemperatur i ca en vecka innan läggningen påbörjas."D Daniel 109 skrev:
Som referens håller rummet där golvet ska läggas just nu 60% RF.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur spacklar jag på bästa sätt för att undvika spricka
Färg, Måla & Tapetsera -
bästa kabel för ljud på bilstereo
Teknik -
Plantera häck: Bästa tipsen och häckväxterna för din trädgård
Artikelkommentarer -
De 15 bästa robotgräsklipparna för olika behov
Artikelkommentarer -
Bästa årstiden för självdrag(quiz frågan)
Ventilation