Ingvald skrev:
Jag har aldrig prövat, men jag antar att det skulle funka bra att använda en Tormek om man är lycklig ägare till en vill säga!
Jag har provat och det var definitivt overkill. Dessutom tog det lång tid eftersom man måste avverka ganska mycket på en misshandlad gräsklipparkniv. Jag blev också tvungen att svarva stenen på Tormeken efteråt. Nej, det gör jag inte om. Jag har gått över till bänkslipmaskinen för slipning av gräsklipparkniven..

Jag slipar mina knivar före varenda klippning eftersom de helt enkelt blir slöa så fort och slöa knivar i kombination med bioklippfunktionen får motorn att storkna . Ungefär 10 minuter använder jag, kanske lite mer och då slipar jag bara med vanlig tvåsidig fil. Först grova sidan, så fina sidan och så avslutar jag med några drag med ett diamantbryne för att få lite kortlivad egg också.

FemTummar skrev:
Jag slipar mina knivar före varenda klippning eftersom de helt enkelt blir slöa så fort och slöa knivar i kombination med bioklippfunktionen får motorn att storkna . Ungefär 10 minuter använder jag, kanske lite mer och då slipar jag bara med vanlig tvåsidig fil. Först grova sidan, så fina sidan och så avslutar jag med några drag med ett diamantbryne för att få lite kortlivad egg också.
Brukar du sanddressa före varje klippning med? Slipar mina knivar kanske 2ggr per år om jag inte gör nån tabbe och provar nån sten eller liknande, dessutom så har jag åxå bioklipp.

Nu har jag dock bytt jobb men förut så brukade jag ta knivarna till jobbet och vässade dem i planslipen och balanserade dem sedan i en fin liten jigg, på arbetstid dessutom :D
Får nog bli pelarslipen i år.......

Sanddressar gör vi på morgonen, innan vi äter frukost. Varje dag! Sedan tar vi nagelfilarna och går ut och trimmar kantgräset. :-)

Skämt åsido, stålen blir verkligen slöa fort och gräsmattan är stor.

FemTummar skrev:
Sanddressar gör vi på morgonen, innan vi äter frukost. Varje dag! Sedan tar vi nagelfilarna och går ut och trimmar kantgräset. :-)

Skämt åsido, stålen blir verkligen slöa fort och gräsmattan är stor.
Hur stor? Jag klipper kanske en 3-4000kvm slänt med både det ena och det andra i mattan, en del grus och sandhögar efter dom trevliga små som inte verkar kunna bygga i sandlådan, händer att jag själv år och kör med traktorn på gräsmattan och gör spår som klipparen får tag i m.m. för att inte tala om småstubbar m.m. eftersom ogräset hos mig heter plommonträd......
Dock så kör jag en HVA 155AWD Rider med bioklipp agg på 112cm. Dessutom så brukar jag klippa en bit på åkern åxå om jag orkar. Har slipat den 2ggr på 2år varav den ena var efter att jag hittade ett jordspett (vinkeljärn 70x70x5mm) som stack upp lite men doldes i det lite höga gräset....

Du har tydligen bättre stål än jag. Jag har sisådär 2500 kvadrat relativt ren gräsmatta med på sin höjd diverse nedblåsta kvistar och tallkottar och erfarenheten har lärt mig att det går fortare att slipa innan jag klipper än att 'återanvända' förra gångens slipning. Som sagt, bioklipparen bestämmer hur fort jag kan traska runt och skarpa stål = högre hastighet.

Jag har en Stiga Multiclip 50 S Rental, om jag inte missminner mig. Det är min första klippare (sisådär två år gammal) så jag har ingenting att jämföra med sen tidigare, men bortsett från att stålen mister skärpan fort så är jag nöjd med den.

Mäkte verkligen detta året att en vass kniv är a och o.
Kändes som man fick ut nån hk extra ur klipparen.
Min fråga är vilken vinkel på bryningen som är den optimala?
45* eller skall den vara mindre?
Min kniv är i materialet vinklad kanske 30* ute i änden. Bryner man då till 45 blir lutningen mot grässnittet endast 15*...

Har aldrig upplevt att någon av mina maskiner blivit starkare så jag märket det med en ny kniv eller slipad, däremot kan klippresultatet bli lite snyggare med en vass kniv om man har en kortklippt gräsmatta. I sommarstugan där vi klipper varje eller varannan vecka och där gräset blir lite längre tycker jag inte att skillnaden ens märks mellan en nyslipad eller en sliten kniv efter en säsong. Hemma kör vi med Klippo och knivtallriken med 6-knivar (ska byta bort tallriken till kniv nästa år) och i stugan rullar den gamla StigaTurbon med uppsamlare (20-åring). Turbon ger bättre klippresultat med slitna knivar (2-3år gamla) än Klippon med nya. Men här kan nog våra referenser på en snygg klippning skilja.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.