61 013 läst ·
25 svar
61k läst
25 svar
Bäst slipmaskin för att slipa köksbord
pbengtsson skrev:
frun blev inponerad av rotex 150n med 40 60 100 papper när hon slipade vårat köksbord, fort gick det också
hon blev även imponerad när jag sågade bort ca 3mm av längden på bordet med makita sänksågen (sågade bort en skada). massiv furu 90cm brett och ca 50mm tjockt
bådar gott inför nästa verktygsköp
hon blev även imponerad när jag sågade bort ca 3mm av längden på bordet med makita sänksågen (sågade bort en skada). massiv furu 90cm brett och ca 50mm tjockt
bådar gott inför nästa verktygsköp
Precis så som man skall marknadsföra sina inköp. Sågade bort en kil i laminatbänkskiva (38mm tjock) från 0mm i framkant till 1,5mm i bakkant för rätt inpassning. Detta helt splitterfritt med Festool TS75 och standardklinga. Tidsåtgång 5minuter.
Nöjd varje gång!
Nöjd varje gång!
Såg att det på Tradera ligger ute en lackfräs från Metabo: http://www.tradera.com/Lackfras-Metabo-230V-705Watt-auktion_301794_132450460jac skrev:Jag har ett liknande projekt som jag tänkte ta mig an någongång när tiden tillåter och jag tror barnen blivit stora nog för att sluta hacka i bordet.
Mitt bord är klarlackat men det är väl samma problem som skall lösas. Jag har funderat på om det inte en lackfräs kunde vara en lösning: [länk]
Den är ju inte jättebillig men går kanske att hyra? Det går säkert också att hitta till bättre pris på andra ställen, nu tog jag bara första bästa länk.
Vet inte om det är exakt samma modell du länkade till eller möjligen föregångaren.
Kapar tråden lite igen :blushing:
Jag har nu köpt en bosch gex 150 turbo.
Har även vanlig slipmus och även en Fein multimaster och slipplatta.
Är det tillräckligt för att slipa köksbänkskiva när jag har valt att inte lämna in den till någon snickerifirma?
Skivan är IKEA ekskiva.
Tacksam för svar!
Jag har nu köpt en bosch gex 150 turbo.
Har även vanlig slipmus och även en Fein multimaster och slipplatta.
Är det tillräckligt för att slipa köksbänkskiva när jag har valt att inte lämna in den till någon snickerifirma?
Skivan är IKEA ekskiva.
Tacksam för svar!
Jösses, det räcker gott och väl. Bara att sätta igång.V8dc skrev:
Om du inte ska lacka eken utan olja kan du köra med GEX150 (+Feinen om du inte ska ta loss skivan) enl.
1:slipa med P80 papper och dammsugare
2
lja +slipning i oljan med P80 (helst utan hål) utan dammsugare
3:torka av
4
lja +slipning i oljan med P180 (helst utan hål )utan dammsugare
5:torka av
6
lja +slipning i oljan med P320 (helst utan hål) utan dammsugare
7: torka av och låta torka.
/P-O
1:slipa med P80 papper och dammsugare
2
3:torka av
4
5:torka av
6
7: torka av och låta torka.
/P-O
Jo, det var en sådan jag hade i tankarna. Jag har inte kommit så långt att jag har skaffat full koll på årsmodeller och eventuella skillnader. Jag väntar fortfarande på att någon skall förklara om lackfräsen kan vara rätt verktyg för detta eller inte. Men förslagen brukar istället vara slipa, hyvla eller varför inte sickla. En sickel är ju något billigare i inköp... (och finns dessutom redan).MartinT skrev:
Men jag är fortfarande nyfiken på vad man kan göra med en lackfräs och hur bra resultatet blir.
Klicka här för att svara