Vi skickade ut en murvel för att undersöka hur bra kundservicen är hos tio byggvaruhandlare. Nu har vi jämfört och betygsatt dem och utsett byggvaruhandeln där det är mest angenämt och smärtfritt att handla byggvaror till byggprojektet - byggvaruhandeln med bäst kundservice.

Du kan läsa artikeln här: Bäst kundservice: Test av 10 byggvaruhandlare

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jag skulle försöka reklamera något.

Bemötande när jag ska köpa något och ge från mig mina pengar antar jag för det mesta är bra.

Men hur det går när något är trasigt och butiken ska ut med pengar. DET är det som skiljer agnarna från vetet.
(Min känsla där är faktiskt att lågprisbutikterna är snabbast och smidigast på att erbjuda pengarna tillbaka)

• Gilla
Conqvist och 10 till
  • Laddar…
När det gäller personal som kan svara på frågor, så har jag rakt motsatt erfrenhet.

På Bauhaus är det svårt att hitta någon personal överhuvudtaget, och de man hittar brukar i bästa fall kunna läsa innantill på förpackningen, alla former av fackkunskaper om produkterna saknas. Det finns enstaka bra undantag, pratade med en kille på verktygsavdelningen för några år sedan han var 3 universum kunnigare än resten av personalen där.

På Hornbach däremot, brukar dte vara relativt lätt att hitta personal, och den personal man får tag på brukar vara kunniga till mycket kunniga om varorna.

Men jag jämför Hornbach i Stockholm (både Fittja och Sundbyberg) med Bauhaus runt om i Stockholm, Bauhaus i Uppl Väsby är marginellt bättre vad gäller kunskaper, än ex. Bauhaus i Barkarby.

• Gilla
AttilaBroberg och 18 till
  • Laddar…
Hur kunde Beijer få så bra betyg när dom dels inte vilje sälja något över huvud taget och dessutom ljuger för kunden?

"Bl.a. menade han att försäkringsbolag kräver att man kan visa intyg på att arbetet är fackmannamässigt utfört, så även om man gör allt rätt när man själv bygger, har man inget bevis på det, då gäller inte försäkringen."

• Gilla
Robert Kooijman och 4 till
  • Laddar…
Alla de här varuhusen är sjukt omoderna i och med att man måste hitta personal bara för att hitta vilken pryl som helst !
Speciellt på Bauhaus tycker jag att det tar evigheter innan man hittar någon inne i varuhuset. Ofta syns inte priser heller !
Ett ställe som Jula ligger ljusår före med sina kundterminaler. Sök reda på prylen med bild, förklaring och pris, gå till hylla B14, gå till kassan och betala !!

• Gilla
pären1337 och 12 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
När det gäller personal som kan svara på frågor, så har jag rakt motsatt erfrenhet.

På Bauhaus är det svårt att hitta någon personal överhuvudtaget, och de man hittar brukar i bästa fall kunna läsa innantill på förpackningen, alla former av fackkunskaper om produkterna saknas. Det finns enstaka bra undantag, pratade med en kille på verktygsavdelningen för några år sedan han var 3 universum kunnigare än resten av personalen där.

På Hornbach däremot, brukar dte vara relativt lätt att hitta personal, och den personal man får tag på brukar vara kunniga till mycket kunniga om varorna.

Men jag jämför Hornbach i Stockholm (både Fittja och Sundbyberg) med Bauhaus runt om i Stockholm, Bauhaus i Uppl Väsby är marginellt bättre vad gäller kunskaper, än ex. Bauhaus i Barkarby.
Håller med om personalbiten för Malmö också. Hornbach har alltid mycket mer tillgänglig personal än Bauhaus.

• Gilla
AttilaBroberg och 4 till
  • Laddar…
Varför använda kundterminalen? Man letar upp grejerna på datorn innan och gör en inköpslista med hyllnumren för varje pryl. Då slipper man åka dit om nån pryl inte finns i lager.

För många butiker är det en avvägning kring vad som ska finnas i butiken och vad som är beställningsvaror. Det är både en fördel och en nackdel med det statiska sortimentet och alla varor i butiken som T ex Jula och Biltema kör med. I bland vill man kunna beställa varianter av prylarna eller specifika fabrikat. Samtidigt är det smidigt att kunna gå in i butiken och plocka det man behöver från sina bestämda platser.

• Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
Även jag upplever det som tvärt om mellan just dessa Bauhaus och Hornbach.
Med en grov generalisering så har jag historiskt upplevt det som att Bauhaus mer har extraarbetare utan större erfarenhet inom respektive område, medans man på hornbach kan snacka med en rörmockare på VVS-avdelningen och en målare bakom färgdisken.

• Gilla
isendahl och 7 till
  • Laddar…
Ingridmaria1234
H hempularen skrev:

Håller med till 100% vad gäller Stockholm. På Bauhaus Bromma är det nästintill omöjligt att få hjälp och på Hornbach i Sundbyberg är de proffsiga (förutom att de svarar min man när det är jag som ställer frågor :) )

• Gilla
mellansorken och 5 till
  • Laddar…
Jag håller i stort med om det, eller iaf av de butikerna jag har koll på av de valda.

Hornbach i Malmö drar jag mig ifrån, upplever Helsingborg dels som en allmänt bättre butik men även bättre ur hjälpsynpunkt. Trots detta är de inte så bra. Bauhaus på st bernstorp är nog den bästa av dem i Skåne. Löddeköpinge är katastrof, hyllinge är bättre men ingen direkt wow upplevelse heller.

Vet när vi skulle bygga altan till svärfar, körde då till lödde eftersom byggmax (som är världssämst) inte ens hade reglarna som vi så var på jakt efter. Så vi körde till bauhaus i lödde istället. Men när man behöver 150m reglar så funkade det kasst då de inte har någon drivein. Frågade om vi kunde få det ut kört på baksidan eller om de kunde öppna grindarna till utedelen så vi kunde lasta men svaret blev att vi fick ta det på vagn. Ja, vi körde till ett annat ställe istället!

Byggmax är katastrof. Den enda jag stött på här nere i Skåne som är något OK är Eslöv.

De andra har jag inte varit hos då de är svindyra. Woody har jag förvisso handlat något enstaka på för det ligger bara 1km hemifrån men annars skulle det aldrig infalla mig.

useless useless skrev:
Hur kunde Beijer få så bra betyg när dom dels inte vilje sälja något över huvud taget och dessutom ljuger för kunden?"
De tycker väl att det är OK att ljuga för idioter (läs privatpersoner)...:geek:

• Gilla
Keiller och 2 till
  • Laddar…
Det stämmer säkert att Byggmax har dålig information, men det är inte därför jag åker till en bygghandel. Det gör jag för att jag vill ha byggmaterial till ett pris som är bra utan diverse hantverkarrabatter, det har Byggmax och man ser direkt på hemsidan vad de har och vad det kostar. Information letar jag reda på online innan jag åker, tex. på detta forum. Då får man dessutom opartisk info och kan fundera i lugn och ro.

• Gilla
big mike och 8 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
[...] På Bauhaus är det svårt att hitta någon personal överhuvudtaget,
[...] På Hornbach däremot, brukar dte vara relativt lätt att hitta personal, och den personal man får tag på brukar vara kunniga till mycket kunniga om varorna.
Exakt min erfarenhet även när det gäller Bauhaus Bäckebol och Hornbach Backaplan (alltså på Hisingen i Göteborg).

• Gilla
Stugrenoverare och 3 till
  • Laddar…
DiscoDuck DiscoDuck skrev:
Exakt min erfarenhet även när det gäller Bauhaus Bäckebol och Hornbach Backaplan (alltså på Hisingen i Göteborg).
word! Hornbach Hisingen ljusår bättre än Bauhaus bäckebol.

• Gilla
AttilaBroberg och 2 till
  • Laddar…
Bauhaus Sisjön är bättre än Bäckebol. Dessutom lättare att hitta i än Hornbach. Fast Hornbach har generellt sett mer kunnig personal.
Har reklamerat både på Hornbach och Bauhaus utan några som helst problem. Tycker båda funkar bra och besöker olika varuhus beroende på vad jag är ute efter, gillar skarpt lösviken på skruv hos Hornbach.

Tycker överlag utbudet på Bauhaus är bättre på t.ex. elverktyg, dammsugare etc.

Pluspoäng till att dom har öppet när jag vill handla!

• Gilla
Augen81
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.