3 349 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Bäst fuktkvotsmätare?
Hej alla experter!
Jag bor i ett hus från 1935 med källare som har en tillbyggnad med krypgrund från 2011. Vi har väldigt mycket markradon (3200 Bq) när vi flyttade in. Jag installerade en radonsug med slangar både under och över plasten i krypgrunden. Jag fick dock inte bra effekt förrän jag tätade alla ventiler då undertryck uppstod.
Nu kommer ju då 10000-kronorsfrågan. Behöver jag en avfuktare eller inte? Idag uppmätte jag 80% luftfuktighet vilket såklart är för mycket. Radonentreprenören tipsar om att ha is i magen och att det kanske räcker med radonsugen för att hela tiden få ut luft. Vi får se helt enkelt.
Nu till min fråga: Vilken fuktkvotsmätare ska man ha? Vilken är bäst just nu? Jag litar inte värst mycket på tester på nätet. Är kula ofta sämre än taggar? Finns det någon "självklar" testare som tar de flesta material? (vill ju gärna ha en för allt möjligt där hemma, såsom trä, betong, kakel osv).
Tack för svar!
Jag bor i ett hus från 1935 med källare som har en tillbyggnad med krypgrund från 2011. Vi har väldigt mycket markradon (3200 Bq) när vi flyttade in. Jag installerade en radonsug med slangar både under och över plasten i krypgrunden. Jag fick dock inte bra effekt förrän jag tätade alla ventiler då undertryck uppstod.
Nu kommer ju då 10000-kronorsfrågan. Behöver jag en avfuktare eller inte? Idag uppmätte jag 80% luftfuktighet vilket såklart är för mycket. Radonentreprenören tipsar om att ha is i magen och att det kanske räcker med radonsugen för att hela tiden få ut luft. Vi får se helt enkelt.
Nu till min fråga: Vilken fuktkvotsmätare ska man ha? Vilken är bäst just nu? Jag litar inte värst mycket på tester på nätet. Är kula ofta sämre än taggar? Finns det någon "självklar" testare som tar de flesta material? (vill ju gärna ha en för allt möjligt där hemma, såsom trä, betong, kakel osv).
Tack för svar!
Jag tror inte det är så stor skillnad på olika fuktmätare. Viktigare är nog att förstå vad och hur de mäter.
En insticksmätare mäter resistansen mellan mätspetsarna. Det är ett mätvärde som ganska sant kan översättas till % fukt i trä.
En mätare med kula känner kapacitivt materialet som omger kulan. Inte bara fukt. Man får ett % värde men det varierar med trätjocklek, spik, reglar, ökar vid innerhörn, minskar vid ytterhörn, elkablar mm mm.
Så man ska ha ganska god kännedom om det byggtekniska för att förstå mätvärdet.
En insticksmätare mäter resistansen mellan mätspetsarna. Det är ett mätvärde som ganska sant kan översättas till % fukt i trä.
En mätare med kula känner kapacitivt materialet som omger kulan. Inte bara fukt. Man får ett % värde men det varierar med trätjocklek, spik, reglar, ökar vid innerhörn, minskar vid ytterhörn, elkablar mm mm.
Så man ska ha ganska god kännedom om det byggtekniska för att förstå mätvärdet.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
https://www.biltema.se/kontor---tek...trar/termometerhygrometer-inneute--2000036346
2st sånna
1 som visar i grunden.. 1 som visar utanför.. så kan du följa med och ta beslut därifrån
2st sånna
1 som visar i grunden.. 1 som visar utanför.. så kan du följa med och ta beslut därifrån
Tänk dock på att den visar relativ luftfuktighet, alltså absolut fukt relativt hur mycket luften kan bära i aktuell temperatur. Så för att jämföra, om temperaturen skiljer får du konvertera tillbaka till absolut fuktighet för de två mätarna. Om nu inte temperaturen är liknande.Ohändige Robban skrev:
Som exempel är ju relativ luftfuktighet inne på vintern nära noll, eller ja, kanske runt 20% medan samma, eller kanske tom. mindre luftfuktighet ute är 100%.
Jaaaahapp. Jag har en del att plugga m.a.o. -_-J JFrisk skrev:Tänk dock på att den visar relativ luftfuktighet, alltså absolut fukt relativt hur mycket luften kan bära i aktuell temperatur. Så för att jämföra, om temperaturen skiljer får du konvertera tillbaka till absolut fuktighet för de två mätarna. Om nu inte temperaturen är liknande.
Som exempel är ju relativ luftfuktighet inne på vintern nära noll, eller ja, kanske runt 20% medan samma, eller kanske tom. mindre luftfuktighet ute är 100%.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden