Jag vill bygga ett 180cm högt plank på ca 12m.
Min tanke är att sätta 95x95 stolpar av tryckt virke på 150-200cm avstånd och däremellan sätta liggande grundmålad baspanel som jag sedan målar på båda sidor med fasadfärg. Typ sådan här:
https://www.byggmax.se/21x145-grundmålad-baspanel-p08421146

Är detta en bra lösning? Jag är lite orolig/fundersam om det snabbt blir röta om man sätter baspanel och målar på båda sidor (så att det inte andas)…

PeterFalun
PeterFalun PeterFalun skrev:
använd jordankare eller markskruv

[länk]
Jag har tänkt att använda 70cm betongplintar

• Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
C combato skrev:
Är detta en bra lösning? Jag är lite orolig/fundersam om det snabbt blir röta om man sätter baspanel och målar på båda sidor (så att det inte andas)…
På frågan svarar jag nej.
Du har anledning till din oro, välj bra tätvuxet virke istället, sätt det vertikalt och gärna med en snedställd bräda i ovankant som skydd, slamfärgsmåla det.
Jag skulle säga att du får 1/3 del så mycket underhåll och minst dubbla livslängden med det plank jag föreslår.

Jag gillar fjällpanel om man ska ha liggande virke fast då får man självklart olika utseende på de olika sidorna.
Snedställd bräda på toppen.
"Lasyr" dvs semitransparant färg som något så när släpper ut fukten bättre än modern husfärg.
Jag bytte ut ett min far och morfar byggde för 50 år sedan nu under hösten och problemet var mest skador (bla från när grannhuset rasade) och i nederkant där växterna varit för nära. Sen var det virket de använde sådant man bara kan drömma om att få tag på idag men i alla fall.

Z z_bumbi skrev:
Jag gillar fjällpanel om man ska ha liggande virke fast då får man självklart olika utseende på de olika sidorna.
Snedställd bräda på toppen.
"Lasyr" dvs semitransparant färg som något så när släpper ut fukten bättre än modern husfärg.
Jag bytte ut ett min far och morfar byggde för 50 år sedan nu under hösten och problemet var mest skador (bla från när grannhuset rasade) och i nederkant där växterna varit för nära. Sen var det virket de använde sådant man bara kan drömma om att få tag på idag men i alla fall.
Självklart kan man få tag i bra tätvuxet virke även i dag, däremot hittas det med all sannolikhet inte bland det grundmålade på en vanlig brädgård. Beställ åtminstånde tätvuxet Norrlands virke, eller om planket ska byggas söder därom långsamvuxen kärnfura, tar inte Beijer och liknande firmor inte hem det ni behöver är det läge att kontakta en liten bondsåg där ni bor och beställa det ni behöver.

Fundera på hur plank utformades för 25, 50,75 och 100 år sedan.
Vilka konstruktioner håller en mansålder?
Vilken ytbehandling håller bäst?
Vilken är billigast?
Vilken fodrar mest underhåll, och orkar ni sköta det?
Vilken är miljövänligast?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.