14 692 läst ·
21 svar
15k läst
21 svar
Barnvänliga trädgårdar -tips önskas!
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Det är som sagt alltid spännande med gömställen och vatten, plantera en koja av pil.. gör hemliga gångar o skrymslen...
http://www.lillopil.se/
http://www.lillopil.se/
Jag håller med föregående talare om hur man kan skapa möjligheter utan att överarbeta. Möjlighet att klättra, gömma sig, hoppa och balansera på saker, gunga, plaska med vatten under uppsikt. Vattenspridare är kul! Möjlighet att kasta och sparka boll någonstans. Inga taggiga växter precis där barnen leker och såklart inga giftiga frukter eller bär.
Vi har blivit väldigt inspirerade av några olika trädgårdar vi besökt med sonen. Hur växterna och naturen i sig självt utgör lekplatmaterial, när det är som bäst. Ska skriva ner vad jag kommer ihåg nu:
Ett dagis i närheten har vinbärsbuskar som ramar: häck, berså och minidjungel för barnen. Någon är uppstammad så att den grenar sig en bit upp.
De har gjort en tunnel av pilstaket, ihopflätade upptill och bildande en hemlig gång nertill.
I bildäck har man fyllt på med planteringsjord och odlar lite av varje. Plus att barnen kan klättra på och hoppa på och mellan däcken. Jorden i sig stabiliserar det hela så de ligger stadigt, verkar det som.
En gård intill vår har också en avenbok häck som har härligt krokiga grenar inuti som bildar naturliga krypin att leka gömme bland eller bygga kojor i. Löven hänger kvar på vintern, så det ger lite insynsskydd och lä dessutom.
En kulle med några mindre träd och buskar är ett äventyr i sig. Vill man slå på stort kan man fixa en rutchkana nerför kullen och några delvis nergrävda stolpar eller stenar till trappsteg eller balansstänger.
Ett rep som hänger från ett träd blir lian, gunga, brandstång och klätterrep, allt i ett.
Sonen älskade vår vildvuxna koloniträdgård i somras. Där vi vuxna slet vårt hår över ogräset och de manshöga snåren skuttade lillen sjungande på stenarna inne i det förvildade kryddlandet - där doftade gott, där fanns smultron överallt och man kunde gömma sig lagom mycket - ha viss överblick utan att själv synas helt. Plus att man kunde balansera på och hoppa melan stenarna, utan att vi vuxna la oss i och sa att man inte fick trampa där... I all enkelhet en småbarn-genialisk hörna.
Ätbara saker är bra. Smultron kan kanta de flesta rabatter, de sprider sig lätt men då har man barnen med sig när man går runt och rensar. Jordgubbar, körsbär, krusbär, vinbär, körsbärstomater, plommon, hallon, björnbär (det finns taggfria varianter), äpplen, päron... hela säsongen innehåller olika godsaker att smaka på.
Spara en del av de långa grenarna som blir över när man beskär träd och buskar och bygg kojor av dem tillsammans, eller låt barnen själva bygga själva om de är lite större.
Sedan kan man bygga en liten golfbana också med hjälp av nergrävda burkar och små bambupinnar med små fastsydda vimplar på. En bana runt huset eller runt trädgården kan innehålla några olika banor och fantasifulla hinder. Man bör dock använda små plastbollar med hål i - blir ingen kraft i dem så de flyger inte så långt och slår inte in några rutor.
Vi har blivit väldigt inspirerade av några olika trädgårdar vi besökt med sonen. Hur växterna och naturen i sig självt utgör lekplatmaterial, när det är som bäst. Ska skriva ner vad jag kommer ihåg nu:
Ett dagis i närheten har vinbärsbuskar som ramar: häck, berså och minidjungel för barnen. Någon är uppstammad så att den grenar sig en bit upp.
De har gjort en tunnel av pilstaket, ihopflätade upptill och bildande en hemlig gång nertill.
I bildäck har man fyllt på med planteringsjord och odlar lite av varje. Plus att barnen kan klättra på och hoppa på och mellan däcken. Jorden i sig stabiliserar det hela så de ligger stadigt, verkar det som.
En gård intill vår har också en avenbok häck som har härligt krokiga grenar inuti som bildar naturliga krypin att leka gömme bland eller bygga kojor i. Löven hänger kvar på vintern, så det ger lite insynsskydd och lä dessutom.
En kulle med några mindre träd och buskar är ett äventyr i sig. Vill man slå på stort kan man fixa en rutchkana nerför kullen och några delvis nergrävda stolpar eller stenar till trappsteg eller balansstänger.
Ett rep som hänger från ett träd blir lian, gunga, brandstång och klätterrep, allt i ett.
Sonen älskade vår vildvuxna koloniträdgård i somras. Där vi vuxna slet vårt hår över ogräset och de manshöga snåren skuttade lillen sjungande på stenarna inne i det förvildade kryddlandet - där doftade gott, där fanns smultron överallt och man kunde gömma sig lagom mycket - ha viss överblick utan att själv synas helt. Plus att man kunde balansera på och hoppa melan stenarna, utan att vi vuxna la oss i och sa att man inte fick trampa där... I all enkelhet en småbarn-genialisk hörna.
Ätbara saker är bra. Smultron kan kanta de flesta rabatter, de sprider sig lätt men då har man barnen med sig när man går runt och rensar. Jordgubbar, körsbär, krusbär, vinbär, körsbärstomater, plommon, hallon, björnbär (det finns taggfria varianter), äpplen, päron... hela säsongen innehåller olika godsaker att smaka på.
Spara en del av de långa grenarna som blir över när man beskär träd och buskar och bygg kojor av dem tillsammans, eller låt barnen själva bygga själva om de är lite större.
Sedan kan man bygga en liten golfbana också med hjälp av nergrävda burkar och små bambupinnar med små fastsydda vimplar på. En bana runt huset eller runt trädgården kan innehålla några olika banor och fantasifulla hinder. Man bör dock använda små plastbollar med hål i - blir ingen kraft i dem så de flyger inte så långt och slår inte in några rutor.
Produkter som diskuteras: "ogräset"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
En sandlåda på ett par kvm passar ju fint för två-treåringen och, som nämnts tidigare, lätt att täcka mot grannkatterna. När ungarna vuxit ur denna blir den en perfekt sålåda för deras egna ringblommor, morötter och rädisor.
Såsmåningom kommer ju ungarna till den åldern att det gärna ska finnas plats för någon slags större badhistoria eller en studsmatta. Kan vara bra att planera plats för någon hörna för sådant. Gärna där det är lätt att ha diskret uppsyn över barnen utan att de där blåa plastsjoken hamnar mitt utanför vardagsrumsfönstret eller precis bredvid lugn o ro hörnet ...
Många träd och buskar att leka bland är väl det allra barnvänligaste. Stora gräsytor behöver man inte bekymra sig om att fixa, dessa finns i överskott i nästan alla trädgårdar och på grönområden (barnen rör sig). Däremot en mysig spännande trädgård, där man kan gömma sig, smyga omkring, klättra i träd, äta bär och frukt, plantera sina morötter, ha sin kanin, bygga koja, leka i vatten osv är guld värt.
Man bör tänka sig ordentligt för innan man gör en koja av pil.DragonLady skrev:
Tyvärr så trivs fästingarna också i denna koja!
Hade också tänkt att göra detta, då mina föräldrar odlar detta. Men det räcker med alla fästingar på deras hundar efter dom varit en stund nere i salixfälten... Har inte lust att få detta på mina barn.
Tänk DET har jag inte haft en tanke på... Även jag har funderat på en labyrint eller en koja... Då står jag nog över... Fästingar har vi gott om... och borrelia förekommer i mina trakter...
Jag åkte faktiskt själv på Borrelia efter ogräsrensning i somras...
DEN pärsen vill jag inte att ungarna ska behöva gå igenom!
Vi har gjort en hinderbana av stubbar:

Mer bilder hittar du från mitten på den här sidan: http://web.telia.com/~u42506212/sodersidan.htm

.
Jag åkte faktiskt själv på Borrelia efter ogräsrensning i somras...
Vi har gjort en hinderbana av stubbar:

Mer bilder hittar du från mitten på den här sidan: http://web.telia.com/~u42506212/sodersidan.htm

.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden