Jag har en fråga till er som har barn och som byggt i Ekängen i Linköping. Om ni inte fått förskoleplats i Ekängen vart har ni era barn då?
Jag och min familj kommer att flytta till Ekängen i november och det verkar tvärkört att få in barnen (2 st) på dagis i Ekängen.
Vi är inte från stan och vet inte vad vi ska välja istället.....
Råd och tips mottages tacksamt.

Jag tror det är Tallboda som de får gå i förskola. Är dock inte säker, men ring områdeschefen för Ekängen och fråga.

Hej Anna O
Vi fick inte plats i Linköpings kommun med våra 2 barn. Så vi har valt att sätta dem på ett föräldrakooperativ som heter Ekorren, vi har varit och hälsat på och det verkar jättebra, så våra barn börjar där i augusti. Men vi kommer fortfarande stå kvar i kön till kommunen om det dyker upp någon plats nästa höst. Vår eller hösten 2008 öppnar en ny förskola på Gurkväggen.
Barnomsorgschefen i Ekängen heter Pia Berggren tele. 013-206791
Föräldrakooperativet Ekorren har en hemsida du kan gå in och titta på
Ekorren
Lycka till!

Föräldrakoperativ har vi inte tänkt på men det kanske är ett alternativ!
Jag ringer till Ekorren imorgon...
När kontaktade ni Ekorren och vet du hur de har med platser framöver?
Hur gamla är era barn?

Jag satte upp dem i kön i februari, och de ska börja nu i augusti. Vet ej om de har lång kö. Våra döttrar är 2 1/2 år och 1 år blev den andra i mars. Hoppas du hittar ett bra alternativ, lycka till. Har du fler frågor så fråga på!

Om ni inte får plats i Ekängen skulle jag välja att ha barnen på en förskola nära alt. på vägen till jobbet. Vår son har t ex gått på dagis i T1 nu och vi jobbar i Mjärdevi, det blir inte mycket extra besvär faktiskt. Visst är Tallboda samma rektorsområde, men om ni ändå inte åker åt det håller skulle jag inte rekommendera det.

Det är tyvärr ganska lång kö till barnomsorg i Ekängen, och även kooperativet har fyllt sina platser inför hösten.

Lycka till!

Ni som fått plats på andra dagis än Ekängen men som står kvar i kö, kommer ni att låta barnen gå på dagis i Ekängen om det ges möjlighet? Tänker mest på det nya dagiset som ska byggas på Gurkvägen.
Jag funderar lite på hur vi ska göra med äldsta sonen som snart är tre år. Vill helst inte flytta på honom allt för många gånger.....

Det där är ju givetvis individuellt, men jag tror inte att det är något särskilt stort steg för din son att byta dagis till ett i Ekängen om t ex ett år. Då har han lärt känna massor av barn på gatan och i området, och att då byta till samma dagis som dem blir nog snarare naturligt för honom. Man får kanske se det som samma dagis som kompisarna och inte som ett nytt dagis. Jag skulle låta sonen stå kvar i dagiskön och sedan ta ställning till ett byte när ett ev platserbjudande i Ekängen dyker upp.

Vår dotter har gjort två dagisbyten under sin tid på dagis, och hon tycks ha blivit en hyfsat normal sjuåring ändå och har tagit alla byten med ro. Efter att vi flyttade till Ekängen har hon gått kvar på sin skola i T1, men till hösten byter hon till Ekängsskolan och för henne verkar det bara kännas självklart och naturligt att gå med kompisarna på gatan istället.

Däremot finns det kanske en risk att det kan bli lite stökigt i början på ett nybyggt dagis, innan alla rutiner etc har satt sig. Risken för en ganska ung barngrupp finns ju också, så det kanske inte är så dumt att även köa till t ex kooperativet (där många barn slutar nästa höst) och något mer kommunalt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.