225 523 läst ·
2 243 svar
226k läst
2,2k svar
Barnen på förskolan när man är hemma och bygger
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg
Det hade också funnits samma nivå till ett lägre pris. Offentlig sektor är alltid mindre effektiv än privat ditoOkarlsson skrev:
Det är en marknad, det finns en efterfrågan och utbud., dock en platt utbudskurva. Och det är en reglerad marknad såklart.
Reglerna finns ju för att barnen ska få en bra dag, jag skulle inte lämna in mitt barn i en ostimulerande källarlokal. Men det är klart, i en helt fri marknad hade det funnits bättre alternativ än idag, till högre konstnad. Men ändå finns det idag inget hinder att göra det bättre och ta privat betalt. Ingen vill dock ha det...
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg
Hur stor del av kostnaderna tror du kommer av reglerna 50%?Okarlsson skrev:
Det är en marknad, det finns en efterfrågan och utbud., dock en platt utbudskurva. Och det är en reglerad marknad såklart.
Reglerna finns ju för att barnen ska få en bra dag, jag skulle inte lämna in mitt barn i en ostimulerande källarlokal. Men det är klart, i en helt fri marknad hade det funnits bättre alternativ än idag, till högre konstnad. Men ändå finns det idag inget hinder att göra det bättre och ta privat betalt. Ingen vill dock ha det...
/ATW
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg
A ArneTW skrev:
A ArneTW skrev:
Där jag bor har vi lyckats bli av med den värsta av svensk kultur, som jante, kryddlös mat osv
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
Det finns många förskolor som inte drivs av kommunen, t.ex. föräldrakooperativ där det normalt krävs att föräldrarna gör en del jobb för att få förskolan att gå runt på den ersättning som kommunala förskolor får. Enstaka förskolor har inte samma stordriftsfördelar som de kommunala.AndersMalmgren skrev:
Men de skulle säkert kunna drivas dramatiskt mycket effektivare om de fick sätta sina regler själva.BirgitS skrev:
/ATW
Är du en treåring.AndersMalmgren skrev:
Jante vad fan är det. De enda som tjatar om Jante är "nyrika" som ständigt måste påminna alla hur "nyrika" de är.
Om du inte kan uppskatta de naturella smakerna som finns i klasisk svensk husmanskost är det väl ditt problem.
Du får ta hjälp a "Fusion" matlagning och krydda dig fördärvad.
Den svenska kulturen och samhället monteras ned framför våra ögon och du pratar om jante och kryddor.
Inte en krona.
/ATW
Nej.BirgitS skrev:
Men kostnaden för en utomhuslekplats skulle vara annorlunda om föräldrarna fick bygga den själva under en arbetsdag och inga andra än de själva behövde godkänna den.
Skogsområden skulle kunna göras tillgängliga.
Barnen behöver inte vara övervakade varje sekund.
/ATW
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
Det som kostar mest är personalen, det är inte kostnaden för att sätta upp en lekplats med många års mellanrum. För att gå med en stor barngrupp till skogen så kan man inte vara bara en vuxen, det är alldeles för stor risk att ett barn springer iväg och blir påkört. Det kräver kunskap och erfarenhet att hantera 18 barn samtidigt, det är inget man kan sätta två 20-åringar utan erfarenhet på för det skulle sluta i kaos med 10 barn som gråter och 4 som slåss och 4 som rymmer (eller något liknande).A ArneTW skrev:
Det finns ingen möjlighet att hela tiden övervaka 18 barn som är utspridda i minst 2 rum eller på mer än 40 kvm utomhus ens för två personer som det ofta är idag. Så redan idag är det så att barn inte övervakas varje sekund.
Jag ändrar mig lite och säger att om resurserna kom direkt till den individuella förskolan utan så många trådar fastsatta eller ringar att hoppa igenom skulle pengarna användas bättre med utgångspunkt i de lokala förhållandena.BirgitS skrev:
Det som kostar mest är personalen, det är inte kostnaden för att sätta upp en lekplats med många års mellanrum. För att gå med en stor barngrupp till skogen så kan man inte vara bara en vuxen, det är alldeles för stor risk att ett barn springer iväg och blir påkört. Det kräver kunskap och erfarenhet att hantera 18 barn samtidigt, det är inget man kan sätta två 20-åringar utan erfarenhet på för det skulle sluta i kaos med 10 barn som gråter och 4 som slåss och 4 som rymmer (eller något liknande).
Det finns ingen möjlighet att hela tiden övervaka 18 barn som är utspridda i minst 2 rum eller på mer än 40 kvm utomhus ens för två personer som det ofta är idag. Så redan idag är det så att barn inte övervakas varje sekund.
/ATW
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
Vad menar du med trådar och ringar?A ArneTW skrev:
Som sagt det finns privata förskolor men de är inte billigare att driva än de kommunala.
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg
Jo alldeles för många sådana här i vasastan, ain't nobody got time for thatBirgitS skrev: