Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

• Ja

1 028 Röster 50,2%
  • Nej

1 018 Röster 49,8%
  • Antal röster
    2 046
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Klart de kan, men inte till samma utsträckning som någon med mindre begränsade förutsättningar.
Ja men då så, du har utan egna prestationer uppnått framgång, bara förvaltat ditt arv. De som du kallar parasiter har gjort detsamma.

• Gilla
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag gillar normalt Malmgrens inlägg och trådar, framförallt när det skrevs om bygget av lägenheten. Här måste jag säga att det spårar ur. Klart alla har olika förutsättningar, vissa pga arv andra pga miljö/möjligheter. Född man i en hydda i Afrika men med ett extremt högt IQ är tyvärr inte sannolikheten lika stor som om man föds i Bromma eller Östermalm... Olika saker kan drabba en i livet, cancer, att ens respektive eller barn blir allvarligt sjuk eller dör. Jag blir lite beklämd när du tycker de som haft sämre förutsättningar på nåt sätt ska få skylla sig själva. Alla som gör så gott de kan efter omständigheter och förutsättningar unnar jag ett bra liv. De som gör något extra bra får en belöning i form av högre lön. De som har förutsättningar men ändå inte gör nåt unnar jag inte att ta del av vår välfärd. Det gäller vare sig de är födda rikt eller fattigt eller smarta eller korkade... Kämpar man på förtjänar man generositet från medmänniskor och samhälle. Tyvärr framstår du Anders som inte så smart när du uttrycker dig så här, även om jag gissar att du är ovanligt duktig på det du göpå ditt jobb...
Det är klart det finns en skillnad i länder med sådana stora skillnader som ett västerländskt land som Sverige och ett u-land i tex Afrika. Men tittar du inom Afrika ser du ju samma sak där, att arvsmassan spelar stor roll även där, även om det är mindre där pga att landet inte har samma möjligheter för intelligenta människor.

Det är klart det finns en skillnad i länder med sådana stora skillnader som ett västerländskt land som Sverige och ett u-land i tex Afrika. Men tittar du inom Afrika ser du ju samma sak där, att arvsmassan spelar stor roll även där, även om det är mindre där pga att landet inte har samma möjligheter för intelligenta människor.
Va?
Du har verkligen noll koll på Afrika.

• Gilla
Lenamajan och 1 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Va?
Du har verkligen noll koll på Afrika.
En smart/dum människa gör ju såklart mindre skillnad i ett land med mest lantbruk osv

En smart/dum människa gör ju såklart mindre skillnad i ett land med mest lantbruk osv
Ännu ett vansinnigt inlägg, läs på.

• Gilla
Lenamajan
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Ännu ett vansinnigt inlägg, läs på.
Precis som Johan skriver "Född man i en hydda i Afrika men med ett extremt högt IQ är tyvärr inte sannolikheten lika stor som om man föds i Bromma eller Östermalm..." Det är såklart det är mindre skillnad mellan en smart och puckad person i ett sådant samhälle. Så han har ju rätt i det. Men det är ju att ta det väldigt extremt, det finns ju andra fall med smarta afrikaner som tagit landet framåt.

BirgitS
Miljön spelar ju in när du har rätt förutsättningar redan, har du kass DNA spelar miljön ingen roll mao är dna viktigare än miljö.
Tänk på att den genomsnittliga intelligensen (IQ) i t.ex. Sverige ökar hela tiden pga. förbättrad miljö (skolgång etc.) men det är fortfarande samma gener det gäller. Det är inte så enkelt som du tror.

• Gilla
Lenamajan
  • Laddar…
Känns som att den här tråden har spårat på sistone...

• Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Känns som att den här tråden har spårat på sistone...
Haha!! Det var läääängesen... Har nästan glömt vad ämnet var...

• Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tänk på att den genomsnittliga intelligensen (IQ) i t.ex. Sverige ökar hela tiden pga. förbättrad miljö (skolgång etc.) men det är fortfarande samma gener det gäller. Det är inte så enkelt som du tror.
Nja...IQ påverkas inte av utbildning. IQ är genetiskt. För att påverka en population genetiskt går det många tusentals generationer. Miljön, i detta fall gifter och andra kemiska ämnen, som kan påverka hjärnfunktionen och barns utveckling kan däremot spela stor roll.

• Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
Så länge de inte tar in pedofiler som temp är det väl fine. Varför skulle inte en dagisfröken kunna ha lika flexibla arbetstider? De besitter ju ingen expertkunskap som ingen annan dagisfröken kan.

Då är det ju värre med jobb som mitt eget där jag sitter på expertkunskap som bara jag besitter för uppdraget i fråga. Men det går lösa pga flexibla uppdragsgivare.

Det där ordet igen, flexibilitet.
Ursäkta, men nu blir det lite ogripbart. Menar du med dagisfröken både förskollärare och barnskötare? Nu tror jag mig veta att det alltid måste finnas minst en förskollärare på hela förskolan eller på varje avdelning samtliga timmar förskolan är öppen (kan eventuellt vara ett visst antal förskollärare per antal barn). Så det där att ta in vem som helst utan expertkunskap stämmer inte riktigt.

Däremot går det ofta bra för en normalt fungerande person att få arbete som timanställd utan barnskötarutbildning, men med ett rent polisregister. Men som sagt, minst en förskollärare måste finnas på plats, tror jag mig veta.

Sedan vet jag inte, det kanske finns förskollärare som vill jobba timmar och rycka in snabbt vid stängning så att hemmasnickaren hinner färdigt sitt projekt för att sedan hämta barnet lagom till stängning, men ytterst tveksamt.

• Gilla
Lenamajan
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är bara för att IQ är ett dåligt mått av intelligens. Intelligens mäter man inte med endimensionel siffra på ett träffsäkert sätt. Enda fördelen med IQ är att då den är endimensionell är den lätt stoppa in i en graf. En normalbegåvad person kan lära sig ta IQ test. Mensa är ett bra bevis på detta, ett gäng medelmåttor med hög IO :p

H Husbuset skrev:
Ursäkta, men nu blir det lite ogripbart. Menar du med dagisfröken både förskollärare och barnskötare? Nu tror jag mig veta att det alltid måste finnas minst en förskollärare på hela förskolan eller på varje avdelning samtliga timmar förskolan är öppen (kan eventuellt vara ett visst antal förskollärare per antal barn). Så det där att ta in vem som helst utan expertkunskap stämmer inte riktigt.

Däremot går det ofta bra för en normalt fungerande person att få arbete som timanställd utan barnskötarutbildning, men med ett rent polisregister. Men som sagt, minst en förskollärare måste finnas på plats, tror jag mig veta.

Sedan vet jag inte, det kanske finns förskollärare som vill jobba timmar och rycka in snabbt vid stängning så att hemmasnickaren hinner färdigt sitt projekt för att sedan hämta barnet lagom till stängning, men ytterst tveksamt.
Påstår du att utbildade vikarier skulle ha sämre utbildning än fastanställda? det tror inte jag

Det är skillnad på att var ledig och tjänstledig när man bygger. Banken kan ta hänsyn till detta när du lånar.

Påstår du att utbildade vikarier skulle ha sämre utbildning än fastanställda? det tror inte jag
Nej, jag påstod inte det. Jag undrade vad du menade med ordet "dagisfröken", förskollärare eller barnskötare? Det finns personal med barnskötarutbildning och de med förskollärarutbildning, samt de som inte har någon av dessa två utbildningar.

De som är timanställda inom förskolan brukar oftast sakna förskollärarutbildning, såvitt jag vet. De som har förskollärarutbildning brukar mig veterligen oftast ha en fast anställning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.