Min sambo har en son som nu har fått jobb och bor hemma. Nu tänkte vi börja avkräva han en summa pengar av han för detta. Men hur mycket?
Egentligen så har vi det ganska bra ekonomiskt. Både min sambo och jag har ett jobb där vi får ut 25000:- i snitt var per månad efter skatt. Vi bor i villa utan lån (Ett arv) utan vi betalar endast drift och underhållskostnader. Plus att vi har en sommarstuga i Stockholms skärgård 20 meter från vattnet. (På min fars skärgårdshemman), så egentligen så klarar vi oss bra utan sonens del till hushållet. Däremot så skall han flytta hemifrån på sikt och för att vänja han vid att det kostar att bo själv så tänkte vi att han skall få betala för sig redan nu. Pengarna tänkte vi sätta in på ett konto åt han som han får tillgång till då han flyttar. Det behövs ju möbler och sånt då. Alltså vad och hur mycket skall han betala? Vad betalar era hemmaboende barn som har arbete?

Om ni bara lägger undan pengarna till honom så är det ingen kostnad utan bara en utgift. Det enda han lär sig är att klara sig på något mindre pengar än vad han just nu tjänar. Han lär sig inte att det kostar pengar att bo.

Ursäkta om jag låter grinig och inte svarar på din fråga, inget illa menat! :)

Haha... Grinigt men sant ;). Tveksamt hur pedagogiskt det är egentligen med småtaxeringar utan att det egentligen betyder något annat än att barnet får lite mindre karusellpengar just nu.

Bättre då att hjälpa honom ut i ett eget boende. Det han inte kan är han tvungen att lära sig fort då. Efter vad jag kommer ihåg från min egen ungdom så var det roligt även när det var fattigt.

VH/Findus

Ja men det är just det som det handlar om. Han lär sig att boende medför utgifter (Kostnad eller utgift för boende är ju samma sak. Man betalar oavsett). Sen att vi inte behöver det han bidrar med är en helt annan sak egentligen. Han skall såklart inte veta om vad vi gör mad hans bidrag, utan det får bli en överraskning den dan han flyttar. Mina föräldrar gjorde samma sak för mig när jag bodde hemma och det var bra för min del i alla fall. Säg att han bor hemma i 2 år till och betalar 3500 - 4000 i månaden. Det blir en skaplig slant för att sätta bo. Handpenning för bostadsrätt är ju en sak. Givetvis så skall inte pengarna gå åt till "Lekpengar" utan skall öronmärkas.

Redigerat:
Och hur vi löser det är inte frågan, för det har vi redan bestämt oss för.
Pedagogiskt rätt eller fel? Näe det skiter jag i för det har funkat för mig och då lär det funka för sambons son också. Han är väldgt ansvarsfull. Ett annat alternativ är att se till att han får ett autosparande varje månad till ett låst konto. Det är dock inte samma sak, eftersom vi vill få in han i ett sparande i alla fall.

SUMMAN för hemmaboende barn är trådens fråga. Inget annat.
Jag vet att konsumentverket har riktlinjer, men vad betalar era barn?

Redigerat:
Jag bor fortfarande hemma hos föräldrarna. Jag betalar en summa ( ganska låg men klagar inte ) på 1 500 kr i månaden. Men jag hjälper till mycket med snickrandet, trädgården samt kör dom rätt mkt. Vissa gånger har morsan klagat men då har jag mitt argument: Ju mindre jag betalar dig i månaden ju desto fortare kommer jag härifrån :P . Men dom har det bra med för vissa månader så behöver dom xtra och då kan det bli att jag betalar hyra i förskott på en 2 månader. Det är så jag har det, ville bara ge info :). Svår diskussion om hur mycket som är rätt summa.

/ Alexander

2500:- är väl rimligt att ta ut? Sedan får han ju självklart betala egna äventyr, nöjen, kläder m.m. utöver det.

Men åter igen måste jag fråga vart det pedagogiska är? Säg att han inte sparar något under sin tid hemma så kommer ni ändå med en säck pengar?

Fundera istället på att sätta er ner med honom och förklara läget, hur det går till och vilka fördelar det kan ge att spara till en bostadsrätt. Ge honom chansen att lägga undan rejält med egna pengar istället. Motivera honom att spara så mycket han bara kan så ska du se att han får smaka på hur det är att snåla på penglingarna. Hur tror ni han kommer känna sig den dagen han kan pynta in kontantinsatsen med egentjänade pengar? Jag tror det kommer slå högre än er säck med pengar...

Sen förstår jag ju inte vad han ska göra hemma i två år om han har fått jobb? :rolleyes: Bland mina vänner så har det aldrig gynnat dem...

/Christian

Som du säger Christian, det beror väll ochså på vad han gör med rest pengarna? Säg att han tjänar 14k och betalar hyra 3 k och lägger rest på nöje, kläder o vad det nu finns för saker. Då kan man enligt mig betala lite mer hemma (och att föräldrarna lägger lite av hyran till ett sparkonto). Av den anledningen att man inte precis sparar till sitt egna utan tar det längre fram, man planerar inte riktigt för att flytta/skaffa eget liv. Kan vara bra att lära sig att spara sina egna pengar och inte enbart göra av med dom. Spara till kontantinsats eller något. Men kanske är bara jag som går i dessa tankebanor ?

/ Alexander

Varför inte helt enkelt använda Konsumentverkets riktlinjer? Nånstans runt 5-6kkr/mån är väl rimligt om mat/tvätt och liknande service ingår. Ett par tusenlappar är ju rena hånet mot de som driver hemmet.

Men man får ju ändå utgå att han lagar mat själv (till flera) och tvättar lite då och då, jobb eller ej?

/C

1alexander skrev:
Som du säger Christian, det beror väll ochså på vad han gör med rest pengarna? Säg att han tjänar 14k och betalar hyra 3 k och lägger rest på nöje, kläder o vad det nu finns för saker. Då kan man enligt mig betala lite mer hemma (och att föräldrarna lägger lite av hyran till ett sparkonto). Av den anledningen att man inte precis sparar till sitt egna utan tar det längre fram, man planerar inte riktigt för att flytta/skaffa eget liv. Kan vara bra att lära sig att spara sina egna pengar och inte enbart göra av med dom. Spara till kontantinsats eller något. Men kanske är bara jag som går i dessa tankebanor ?

/ Alexander
Det är precis det som är tanken. Kontantinsats och möbler. För det som han bidrar med behöver vi egentligen inte själva. Men han skall samtidigt lära sig att det kostar.Att det sen blir en överraskning att han få tillbaka pengarna i någon form kommer han inte att veta om förrän den dagen han flyttar. Troligtvis så kommer han då att få använda pengarna till en kontantinsats. Jag ser inte något som helst pedagogiskt fel i att man får en bra starthjälp i livet. Att han betalar X kronor hemma är en sak. HAn kommer sedan att betala X kronor till en hyresvärd, telefon, osv. Det handlar om att mentalt ställa in sig på att det finns dem som vill ha dina pengar för utbyte av tjänster.. ;)

Redigerat:
Ähh jag tycker erat sätt pedagogiskt fungerar fint. Han får betala en symbolisk summa så att han ändå har vissa utgifter. Sedan är det ju upp till er att ge honom pengarna direkt när han flyttar eller om ni fortfarande finner honom omogen spara på det tills han kanske får familj eller nånting och då komma som en extra hjälp. Ser inga fel i det...

Rent ekonomiskt skulle jag säga att har han bara ett "rum" och delar i övrigt badrum, ingång/hall etc med er så kanske 1500-2500 kr är rimligt med tanke på att han ändå slipper många fasta avgifter (tv, el, bredband, försäkring mm). Har han eget badrum o kanske egen ingång skulle jag säga runt 3000-4000 kr kan vara rimligt...

L. Mäkinen skrev:
Varför inte helt enkelt använda Konsumentverkets riktlinjer? Nånstans runt 5-6kkr/mån är väl rimligt om mat/tvätt och liknande service ingår. Ett par tusenlappar är ju rena hånet mot de som driver hemmet.
Jo jag vet att konsomentverket har riktlinjer, men det är rena hånet tycker jag. Som Chrisofsweden skrev "han gör ju saker hemma också". Det måste man räkna bort från de 5-6000 som Konsumentverket har som riktlinje. Det är bara rimligt tycker jag.

3500:- är en mer normal nivå.

Jag vet att du (TS) enbart vill ha en summa. Men jag måste ändå framhålla att Chrissofsweden är helt rätt ute. Att själv kunna känna att man sparat ihop till en kontantinsats smäller högre än att få det som en "present".

Ett sådant sparande kommer säkert att utveckla killens känsla för ekonomi ännu mer, för att inte tala om självkänslan den dagen han köper sin lägenhet för sina egna pengar.

Men om ni ändå hade tänkt ge honom alla pengar i slutändan spelar det väl ingen roll vad ni plockar ut? "Avgiften" ni tar ut kommer dock att fungera som ett incitament (i någon riktning). Tar ni en hög procentuell andel av hans disponibla inkost kommer han gissningsvis att se sig om efter ett eget boende ganska snart och vice versa. Givetvis beror inte hans drivkraft att flytta hemifrån enbart på detta, men det kommer dock att vara en parameter att ta hänsyn till.

Summa summarum: Hur mycket ni bör ta ut, beror ju på vad ni vill åstadkomma, samt vad killen tjänar. Eftersom ni inte behöver pengarna handlar det ju bara om pedagogik och symbolik, eller hur? Sedan kan man säkert dra igång en annan tråd ang. den aktuella pedagogiken eftersom det tydligen finns fler åsikter om detta än om storleken på summan. Personligen kommer jag inte ta ut ett öre av min dotter den dagen det blir aktuellt (hon är ännu för ung för att arbeta). Däremot kommer jag på ett tidigt stadium att diskutera vikten av att ha ett sparande, samt se till att hon avsätter tillräckligt med pengar för att kunna starta upp ett eget liv.

kinglolle skrev:
Ähh jag tycker erat sätt pedagogiskt fungerar fint. Han får betala en symbolisk summa så att han ändå har vissa utgifter. Sedan är det ju upp till er att ge honom pengarna direkt när han flyttar eller om ni fortfarande finner honom omogen spara på det tills han kanske får familj eller nånting och då komma som en extra hjälp. Ser inga fel i det...

Rent ekonomiskt skulle jag säga att har han bara ett "rum" och delar i övrigt badrum, ingång/hall etc med er så kanske 1500-2500 kr är rimligt med tanke på att han ändå slipper många fasta avgifter (tv, el, bredband, försäkring mm). Har han eget badrum o kanske egen ingång skulle jag säga runt 3000-4000 kr kan vara rimligt...
Jo han bor i ett eget litet "gästhus" på tomten på ca 25 kvadrat med ett pentry i allrummet och toalett med dusch. Kabeltv och sånt finns. (Multiabbonemang, så vi delar på utbudet i hela hushållet). Därför så kommer han förmodligen att bo hemma ett tag till, för det är som eget boende. Han har sagt att helst vill in till en tätort/ samhälle så småningon. HAn betalar redan idag en del av sina utgifter själv, Mobiltelefon tex.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.