Halloj,
Vad är bäst gällande CC600 distanserna?
Eller
Blått käns bäst.
Ska försöka mig på mitt första bygge ever 🤣 Har haft ångest i 2 år och 3 veckor.
PS. Frisen är inte uppritad i nederkant och i överkant är bara för syns skull. Kommer ställa altan på markskruv och stolpar på marksten och skruva frisen i fasaden så att den är lätt att ta bort om fasaden ska bytas.
MHV // Johan, Bygg-n00b
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller
Logga in
Skapa konto
Blått käns bäst.
Ska försöka mig på mitt första bygge ever 🤣 Har haft ångest i 2 år och 3 veckor.
PS. Frisen är inte uppritad i nederkant och i överkant är bara för syns skull. Kommer ställa altan på markskruv och stolpar på marksten och skruva frisen i fasaden så att den är lätt att ta bort om fasaden ska bytas.
MHV // Johan, Bygg-n00b
Produkter som diskuteras: "markskruv"
Markskruv Twister M12 GroundPlug
För altaner och andra platta konstruktioner
423 kr inkl moms
Läs mer
Ska det vara ett nedsänkt bjälklag där trallen ligger uppifrån och nedåt på bilderna?
För jag ser inte några bärlinor direkt utan bara skruvreglar. Och de röda/blå reglarna kallas kortlingar (av vissa kottlingar), och de kan du sätta enligt båda bilderna utan problem. Dom tillför inte särskilt mycket böjfasthet utan bara stabilitet och vridstyvhet för skruvreglarna och konstruktionen. Lite oklart vad du menar med cc 66 distanserna, men det kanske är att du har cc 60 på skruvreglarna och kallar kortlingarna distanser?
För jag ser inte några bärlinor direkt utan bara skruvreglar. Och de röda/blå reglarna kallas kortlingar (av vissa kottlingar), och de kan du sätta enligt båda bilderna utan problem. Dom tillför inte särskilt mycket böjfasthet utan bara stabilitet och vridstyvhet för skruvreglarna och konstruktionen. Lite oklart vad du menar med cc 66 distanserna, men det kanske är att du har cc 60 på skruvreglarna och kallar kortlingarna distanser?
Det är inte bärlinorna du har ritat?Kallamamran skrev:
Halloj,
[bild]
Eller
[bild]
Blått käns bäst.
MHV // Johan, Bygg-n00b
Om det är reglarna du ritat upp behövs inga kortlingar.
Ska du ha trall ovanpå tror jag inte du behöver "CC600 distanserna"Kallamamran skrev:
Halloj,
[bild]
Eller
[bild]
Blått käns bäst.
MHV // Johan, Bygg-n00b
Varför inte vända regelverket åt andra hållet och ha trallen med långsidan av trallbrädorna mot fasaden?
Du behöver upplag under skruvreglarna om du skippar bärlinorna. De kortlingar du ritat in ersätter inte bärlinor.Kallamamran skrev:
Vad är det? Tänker mig som en altan byggd med reglar utan bärlinor. Precis som en som ligger på marksten, men denna kommer vara 40-50cm hög och stå på "pålar" (90x90 eller 45x170 på höjden beroende på om materialet räcker) eller vad det nu heter kombinerat med markskruv för ytterligare stabilitet.K kniv skrev:
Trallen har vi valt att lägga från husets långsida för att lutningen ska låta vattnet rinna av altanen från huset och dessutom för att slippa skarvar.
Problemet nu är att 145-trallen ska ha överhäng för att gömma framtida belysning och då blir det bara 77mm kortlingar för frisen. Det blir pilligt
Hur långt är det från vänster till höger i dina bilder? Är det längre än 2,5m måste du du ha stöd under reglarna. Det kallas upplag.Kallamamran skrev:
Vad är det? Tänker mig som en altan byggd med reglar utan bärlinor. Precis som en som ligger på marksten, men denna kommer vara 40-50cm hög och stå på "pålar" (90x90 eller 45x170 på höjden beroende på om materialet räcker) eller vad det nu heter kombinerat med markskruv för ytterligare stabilitet.
Trallen har vi valt att lägga från husets långsida för att lutningen ska låta vattnet rinna av altanen från huset och dessutom för att slippa skarvar.
Problemet nu är att 145-trallen ska ha överhäng för att gömma framtida belysning och då blir det bara 77mm kortlingar för frisen. Det blir pilligt
Har du så hög som 40-50 cm är det absolut enklaste att bygga ett kryssbjälklag med bärlinor. Varför har ni snöat in er på att ni måste bygga bjälklaget utan bärlinor? Det framgår inte och verkar lite taget ur luften..
Frisen brukar inte har kortlingar, men vill du kalla dom det så för all del.. Men de ska nog inte vara 77mm givet din ritning, då hamnar glipan mellan trall och fris mitt på regeln vilket kommer leda till att det står vatten och väldigt mycket smuts i springan där.
Varför skulle inte reglarna klara mer än 2,5meters spännvidd? Detta är en veranda, och inte ett bjälklag i ett hus. På en veranda har du inte ens halva dem last som gäller i huset. Inte gäller samma krav på nedböjning heller. Med 45x170-reglar, på cc60, så klarar man utan vidare 4meters spännvidd.K kniv skrev:Hur långt är det från vänster till höger i dina bilder? Är det längre än 2,5m måste du du ha stöd under reglarna. Det kallas upplag.
Har du så hög som 40-50 cm är det absolut enklaste att bygga ett kryssbjälklag med bärlinor. Varför har ni snöat in er på att ni måste bygga bjälklaget utan bärlinor? Det framgår inte och verkar lite taget ur luften..
Frisen brukar inte har kortlingar, men vill du kalla dom det så för all del.. Men de ska nog inte vara 77mm givet din ritning, då hamnar glipan mellan trall och fris mitt på regeln vilket kommer leda till att det står vatten och väldigt mycket smuts i springan där.
Svenskt träs rekommendation ligger på 2,71 på cc60. Visa gärna hur du kommer fram till 4m+ !A AG A skrev:
Dom kommer knappast gå av och falla ihop som ett plockepinn, men det kommer garanterat ge svikt och vibrationer när fler går eller hoppar och konstruktionen kommer dessutom upplevas ”hålig” och ge resonans.
Det kommer jag fram till genom 15års erfarenhet som snickare. Har dels byggt ett femtiotal, men även byggt till och renoverat otaliga. Men inte heller enbart verandor, utan även småhus, och bodar. Sen har jag även byggnadsingenjörsutbildning, och ca 2års erfarenhet som byggnadskonstruktör.K kniv skrev:
Ok, ok.... Innan detta spårar 😊
Vi/ni är redan inne på saker jag inte frågade om från början. Något jag visserligen var beredd på efter att ha läst massor med inlägg i detta fantastiska forum. Det är både en förbannelse och en välsignelse att ha tillgång till så många människors expertis 😊
Här kommer mer vatten på kvarnen:
Beklagar min ovana vid SolidWorks och måttsättning 😬
I bilden visas hur det är tänkt. Jag har satt ut 5 punkter för markskruv, men kommer komplettera stödet mot marken med stolpar (90x90) mot marksten som sagt så att spännvidden blir ca 2m som mest. Jag gillar stabila saker. Det är lite därför jag tänkt med kortlingar också 🤷♂️
Jag har utrymme för kryssbjälklag, men eftersom alla "reglar" jag köpt är i bärline-storlek (45x170) känns det kanske onödigt 🤷♂️ Mina reglar är ju typ "bärlinor" eller ja... Ram
MHV // Johan, Byggar-N00b no.1
Vi/ni är redan inne på saker jag inte frågade om från början. Något jag visserligen var beredd på efter att ha läst massor med inlägg i detta fantastiska forum. Det är både en förbannelse och en välsignelse att ha tillgång till så många människors expertis 😊
Här kommer mer vatten på kvarnen:
Logga in
Skapa konto
Beklagar min ovana vid SolidWorks och måttsättning 😬
I bilden visas hur det är tänkt. Jag har satt ut 5 punkter för markskruv, men kommer komplettera stödet mot marken med stolpar (90x90) mot marksten som sagt så att spännvidden blir ca 2m som mest. Jag gillar stabila saker. Det är lite därför jag tänkt med kortlingar också 🤷♂️
Jag har utrymme för kryssbjälklag, men eftersom alla "reglar" jag köpt är i bärline-storlek (45x170) känns det kanske onödigt 🤷♂️ Mina reglar är ju typ "bärlinor" eller ja... Ram
MHV // Johan, Byggar-N00b no.1
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden