T
Hej alla altanproffs! :)

Ska bygga nu och vill ha golvet i dörrnivå. Behöver då gå med bärlina genom putsad vägg då den är putsad 25 cm ovan källarvägg till nederdel dörrkarm.

Alt 1
Är ett gammalt hus 40-tal och jag misstänker att syllen är timmerstock men säker kan man ju inte vara. Ovan källardörren ser jag iaf den tjärade syllen, eller nederdelen av den och den är typiskt "kantrundad" som gamla timmersyllar. Finns det nåt knep om man är lite osäker på väggens innehåll eller bara att dra och se så det sitter? Tänker komplettera med regel/90x45x2 som stöttning under linan, stående på betongplattor el likn och dragna med ett par skruvplugg i källarväggen (murad). Typ 120 emellan.
Första plintrad kommer sen på 2 m. ut från husvägg. Borde väl hålla eller?

Alt 2.
Eftersom putsen bygger en del från källarvägg (ca 30-40mm) var mitt andra alternativ att dra en regel i källarväggen som skruvregel åt bärlinan men är osäker på hållfastheten i detta då jag ju "bara" får 2" skruvunderlag. Tacksam för lite tips eller åsikter o hoppas beskrivningen är begriplig.

Går det inte att sätta plintar längst in så slipper du förstöra väggen?

T
Förstöra väggen? Hur då, estetiskt menar du? Helst vill jag slippa plinta den delen, dels pga jag har dränering o grejer där sen är marken inte rolig heller om jag ska ut en bit från drän o gräva. Sen har det med räckessättningen att göra också. Jag vill regla i fasad o ut, tätt o tight, o behöver då en fast konstr för bästa resultat.Inbillar jag mig. ;)

Jag är absolut ingen expert på putsade fasader, men inbillar mig ju färre hål desto bättre, så förstöra syftade mer konstruktionsmässigt.
Jag hade nog gått på alt2 isåfall, det brukar inte vara några problem att dra fast en regel med rätt plugg.

T
Jo, det är klart, blir det så att flera skruv inte träffar rätt riskerar ju belastningen hamna på putsen via skruv och då förstörs ju både puts och stabiliteten i altan. Kan jag sätta BL skruvad genom putsväggen får det bli nåt klet mot vatteninträngning. Har vart träfasad så jag misstänker att panelen sitter kvar därunder.

Alt 2 är problematiskt dock. Dra fast skruvregeln i källarväggen under putslinjen är jag inte orolig för. Kruxet är om denna regel håller som skruvunderlag för bärlinan. Plus att putsväggen bygger ju nästan 40mm ut från källarvägg och 25 cm uppåt. Alltså måste jag hitta en infernaliskt fet bärlina för att få den höjd jag vill ha.
Eller ställa bjälklaget på BL för att komma upp men helst inte. Problem, problem... har ju hela natten på mig att lösa detta. :)

T
tack för hjälpen! Har pratat lite med snickare och går på att köra en enkel BL genom putsen. Tror ganska starkt att det sitter en fet "timmersyll" och gammalt 2"plank + ev panel så jag sätter täta förband, låg prfil på förbanden så jag träffar syllen ( har ju bottenlinje på denna) + några högre som "stablisatorer", massa fog/tätn gör korstecknet o kör. Om jag inte återkommer gick det bra :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.