Håller med, det är alldeles för klena dimensioner för ett altanbjälklag. Ta och kolla in http://www.byggbeskrivningar.se där hittar du både en instruktion för att bygga en altan och ett dimensioneringsprogram om du vill räkna på ditt bjälklag lite själv.
Det funkar utmärkt, har själv byggt 60 m² trädäck med 45x95 som bärlina och golvbjälkar, stabilt som f-n. Hade inte möjlighet att bygga högre, så det var enda alternativet. Det gäller bara att ha lagom spännvidd på allt, så är det inte konstigare än att använda grövre virke. Jag hade dock inte c/c 700 på golvbjälkarna, men med 28x120 trall funkar det också.
A
Alfred Jonsson
Bannad
· Västra Götaland
· 208 inlägg
Alfred Jonsson
Bannad
- Västra Götaland
- 208 inlägg
Talade med en gammal snickare idag som är känd för att bygga hållbart och enligt honom skall det inte vara några problem.gullegrizen skrev:Det funkar utmärkt, har själv byggt 60 m² trädäck med 45x95 som bärlina och golvbjälkar, stabilt som f-n. Hade inte möjlighet att bygga högre, så det var enda alternativet. Det gäller bara att ha lagom spännvidd på allt, så är det inte konstigare än att använda grövre virke. Jag hade dock inte c/c 700 på golvbjälkarna, men med 28x120 trall funkar det också.
andersmc skrev:
I så fall är det inga som helst problem, nästan lite overkill! Antar att du har en befintlig uteplats med betongplattor eller liknande som redan ligger, för jag hoppas inte att du ska sätta så många plintar...Alfred Jonsson skrev:
Jag har 1.8 m mellan mina bärlinor, som i sin tur har stöd (betongplattor) på c/c 1.5 m. Och trots att allt är i 45x95 svajar det inte ens vid den årliga kräftskivans vilda hålligång...
Jasså? har du spännvidden 1.8m med 95 reglar, vad har du för cc på dessa isf? funderade på att ha det avståndet med 120 reglar men antog att det var för klent, cc60 då.gullegrizen skrev:I så fall är det inga som helst problem, nästan lite overkill! Antar att du har en befintlig uteplats med betongplattor eller liknande som redan ligger, för jag hoppas inte att du ska sätta så många plintar...
Jag har 1.8 m mellan mina bärlinor, som i sin tur har stöd (betongplattor) på c/c 1.5 m. Och trots att allt är i 45x95 svajar det inte ens vid den årliga kräftskivans vilda hålligång...
Klicka här för att svara