A
Räcker det med 45x95 till både bärlina och reglar om man har cc70?

K
Inte en chans!

Skojar du?

Ola78
Håller med, det är alldeles för klena dimensioner för ett altanbjälklag. Ta och kolla in http://www.byggbeskrivningar.se där hittar du både en instruktion för att bygga en altan och ett dimensioneringsprogram om du vill räkna på ditt bjälklag lite själv.

Kan säkert funka, beroende på spännvidd för golvbjälkar och bärlinor, men varför?
Kolla in spännviddstabellen så får du ett hum om vad som krävs.

Det funkar utmärkt, har själv byggt 60 m² trädäck med 45x95 som bärlina och golvbjälkar, stabilt som f-n. Hade inte möjlighet att bygga högre, så det var enda alternativet. Det gäller bara att ha lagom spännvidd på allt, så är det inte konstigare än att använda grövre virke. Jag hade dock inte c/c 700 på golvbjälkarna, men med 28x120 trall funkar det också.

• Gilla
Dennis Eriksson1
  • Laddar…
A
gullegrizen skrev:
Det funkar utmärkt, har själv byggt 60 m² trädäck med 45x95 som bärlina och golvbjälkar, stabilt som f-n. Hade inte möjlighet att bygga högre, så det var enda alternativet. Det gäller bara att ha lagom spännvidd på allt, så är det inte konstigare än att använda grövre virke. Jag hade dock inte c/c 700 på golvbjälkarna, men med 28x120 trall funkar det också.
Talade med en gammal snickare idag som är känd för att bygga hållbart och enligt honom skall det inte vara några problem.

Alfred Jonsson skrev:
Räcker det med 45x95 till både bärlina och reglar om man har cc70?
Om du menar att du har cc70 cm mellan bärlinorna och cc70 mellan stöden under bärlinorna så räcker det.

A
andersmc skrev:
Om du menar att du har cc70 cm mellan bärlinorna och cc70 mellan stöden under bärlinorna så räcker det.
Precis så är det.

andersmc skrev:
Alfred Jonsson skrev:
Precis så är det.
I så fall är det inga som helst problem, nästan lite overkill! Antar att du har en befintlig uteplats med betongplattor eller liknande som redan ligger, för jag hoppas inte att du ska sätta så många plintar... :D

Jag har 1.8 m mellan mina bärlinor, som i sin tur har stöd (betongplattor) på c/c 1.5 m. Och trots att allt är i 45x95 svajar det inte ens vid den årliga kräftskivans vilda hålligång...

• Gilla
  • Haha
Kolbeck och 1 till
  • Laddar…
gullegrizen skrev:
I så fall är det inga som helst problem, nästan lite overkill! Antar att du har en befintlig uteplats med betongplattor eller liknande som redan ligger, för jag hoppas inte att du ska sätta så många plintar... :D

Jag har 1.8 m mellan mina bärlinor, som i sin tur har stöd (betongplattor) på c/c 1.5 m. Och trots att allt är i 45x95 svajar det inte ens vid den årliga kräftskivans vilda hålligång...
Jasså? har du spännvidden 1.8m med 95 reglar, vad har du för cc på dessa isf? funderade på att ha det avståndet med 120 reglar men antog att det var för klent, cc60 då.

maxbygg skrev:
Jasså? har du spännvidden 1.8m med 95 reglar, vad har du för cc på dessa isf? funderade på att ha det avståndet med 120 reglar men antog att det var för klent, cc60 då.
Jepp, 45x95 på c/c 600. Trall 28x120. Upplever inga som helst problem, så med 120-reglar klarar du dig ännu bättre.

Jaha där ser man, tack för infon d^_^b

Idag rev Stockholm bygg och måleri en altan på 15 år som sjukt nog var byggd cc60 och 185 i spännvidd med 45x95 Trodde inte mina ögon

• Nerriven altan med träreglar och stenplattor framför en husfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hmt
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.