Vet att det finns många trådar om hur bärlinan skall konstrueras. Men är mitt första altanbygge och vill vara på den säkra sidan och få er input
Har tänkt göra enligt bilden
De röda linjerna är bärbjälkarna, 45x170
Svarta är golvbjälkar, 45x145, CC60
Jag har utgått från spännviddstabell enligt nedan.
För golvbjälkar 45*145 kan man ha max 2,3 m spännvidd(undre tabell)
Jag väljer 1.8 för att passa in på min altan och plintavstånd skall då vara max 2,15( övre tabell)
Har jag då fattat detta rätt och går det göra enligt detta?
Kan man ha 600mm övehäng som jag tänkt ha på bärbjälkarna?
Har tänkt göra enligt bilden
De röda linjerna är bärbjälkarna, 45x170
Svarta är golvbjälkar, 45x145, CC60
Jag har utgått från spännviddstabell enligt nedan.
För golvbjälkar 45*145 kan man ha max 2,3 m spännvidd(undre tabell)
Jag väljer 1.8 för att passa in på min altan och plintavstånd skall då vara max 2,15( övre tabell)
Har jag då fattat detta rätt och går det göra enligt detta?
Kan man ha 600mm övehäng som jag tänkt ha på bärbjälkarna?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Den tabellen skulle jag inte använda. Den är föråldrad. Det är många saker att ta hänsyn till när man bygger ett altandäck, åtminstone om man vill att det ska hålla mer än någon säsong. Ur dimensioneringssynpunkt är det både svikt och hållfasthet. En omständighet som sällan finns med i sk spännviddstabeller är det faktum att oskyddat trä (kallas för klimatklass 3) har mycket sämre tekniska egenskaper på grund av den fuktiga miljö som det finns i året om. Valet av kvalitet på trallvirket tycker jag har stor betydelse både för utseendet och för läggandet. Låg kvalitet betyder mycket spill. Allt trallvirke är kvalitetssorterat även om det inte alltid redovisas.
Ur hållfasthetssynpunkt måste man framför allt kontrollera de tvärkrafter som påverkar bärlinorna (bärbjälkarna) över plintarna. Tvärkraftens storlek bestäms av kombinationen av plintavstånd och avstånd mellan bärlinorna. Med dina avståndsval och en utbredd last på 2,5 kN/kvm kommer virket i mittraden att påverkas av en tvärkraft om 9,7 kN. Enligt tabell i Träguiden (https://www.traguiden.se/konstrukti...imensionerande-barformaga/?previousState=0010) klarar 45x170 högst 9,4 kN i klimatklass 1-2. Utomhus bör motsvarande värde vara ca 7 kN. Dina bärlinor är alltså för klena, alternativt ligger med för stora avstånd. Den enklaste lösningen är att lägga två reglar intill varandra som bärlinor. Då kan du behålla dina avstånd och konstruktionens höjd. Alternativt kan du minska plintavståndet till 1,5 m. Vad gäller storleken på överhänget beror det på hur man tänker använda däcket. Om man tänker möblera ut i kanterna så är nog 60 cm i mesta laget med hänsyn till bärlinornas dimension. Detta kan man räkna på men det styrs mycket av den tänkta användningen.
Ur hållfasthetssynpunkt måste man framför allt kontrollera de tvärkrafter som påverkar bärlinorna (bärbjälkarna) över plintarna. Tvärkraftens storlek bestäms av kombinationen av plintavstånd och avstånd mellan bärlinorna. Med dina avståndsval och en utbredd last på 2,5 kN/kvm kommer virket i mittraden att påverkas av en tvärkraft om 9,7 kN. Enligt tabell i Träguiden (https://www.traguiden.se/konstrukti...imensionerande-barformaga/?previousState=0010) klarar 45x170 högst 9,4 kN i klimatklass 1-2. Utomhus bör motsvarande värde vara ca 7 kN. Dina bärlinor är alltså för klena, alternativt ligger med för stora avstånd. Den enklaste lösningen är att lägga två reglar intill varandra som bärlinor. Då kan du behålla dina avstånd och konstruktionens höjd. Alternativt kan du minska plintavståndet till 1,5 m. Vad gäller storleken på överhänget beror det på hur man tänker använda däcket. Om man tänker möblera ut i kanterna så är nog 60 cm i mesta laget med hänsyn till bärlinornas dimension. Detta kan man räkna på men det styrs mycket av den tänkta användningen.
Ojdå, Mycket att tänka på alltså
Men du har räknat med en last på 2,5kN/Kvm, detta är snölast misstänker jag
Jag bor i en Zon som har 1.5kN/kvm. Då hamnar jag på en tvärkraft om 5,82kN. Det blir under 7 så då borde min konstruktion funka?
Men du har räknat med en last på 2,5kN/Kvm, detta är snölast misstänker jag
Jag bor i en Zon som har 1.5kN/kvm. Då hamnar jag på en tvärkraft om 5,82kN. Det blir under 7 så då borde min konstruktion funka?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Nej, jag har räknat med en nyttig last (människor och möber etc) på 2 och en egenvikt på 0,5 kN. Snölast brukar man inte behöva räkna med utom i Norrland.
Ok, då är jag med
Men när du säger "lägga två reglar intill varandra". Menar du att lägga dem dikt an, så att 2 st 45*170, blir 90*170. Men då fortfarande behålla samma spännvid, 180cm?
Min altan kommer ligga nära marken, så lågt som möjligt.
Vad kan hända om man går på bredare mellan plintar, blir lite svajigt.
Visst inte kul men det värsta som kan hända är att allt landra på backen, 2 cm ner
Men när du säger "lägga två reglar intill varandra". Menar du att lägga dem dikt an, så att 2 st 45*170, blir 90*170. Men då fortfarande behålla samma spännvid, 180cm?
Min altan kommer ligga nära marken, så lågt som möjligt.
Vad kan hända om man går på bredare mellan plintar, blir lite svajigt.
Visst inte kul men det värsta som kan hända är att allt landra på backen, 2 cm ner
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det bästa tycker jag är att förbinda bärlinorna med skarvplåtar som bockats. Det blir inga momentstyva skarvar men man hindrar dem att spreta för mycket. Plintarnas avstånd till vecket beror på bärlinornas dimensioner och c/c-avstånd. Det blir ju ett parti som man går och står mycket på så det behöver kännas stumt. Det går att räkna på det.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ett alternativ är att sätta plintar i vecket där mötande bärlinor vilar samtidigt. Då behöver du inte fundera så mycket.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag tror inte det finns någon färdig som passar. Du kanske kan använda bara ett järn och såga av det andra med kapskiva och sedan använda skarvjärn.
J justusandersson skrev:Den tabellen skulle jag inte använda. Den är föråldrad. Det är många saker att ta hänsyn till när man bygger ett altandäck, åtminstone om man vill att det ska hålla mer än någon säsong. Ur dimensioneringssynpunkt är det både svikt och hållfasthet. En omständighet som sällan finns med i sk spännviddstabeller är det faktum att oskyddat trä (kallas för klimatklass 3) har mycket sämre tekniska egenskaper på grund av den fuktiga miljö som det finns i året om. Valet av kvalitet på trallvirket tycker jag har stor betydelse både för utseendet och för läggandet. Låg kvalitet betyder mycket spill. Allt trallvirke är kvalitetssorterat även om det inte alltid redovisas.
Ur hållfasthetssynpunkt måste man framför allt kontrollera de tvärkrafter som påverkar bärlinorna (bärbjälkarna) över plintarna. Tvärkraftens storlek bestäms av kombinationen av plintavstånd och avstånd mellan bärlinorna. Med dina avståndsval och en utbredd last på 2,5 kN/kvm kommer virket i mittraden att påverkas av en tvärkraft om 9,7 kN. Enligt tabell i Träguiden ([länk]) klarar 45x170 högst 9,4 kN i klimatklass 1-2. Utomhus bör motsvarande värde vara ca 7 kN. Dina bärlinor är alltså för klena, alternativt ligger med för stora avstånd. Den enklaste lösningen är att lägga två reglar intill varandra som bärlinor. Då kan du behålla dina avstånd och konstruktionens höjd. Alternativt kan du minska plintavståndet till 1,5 m. Vad gäller storleken på överhänget beror det på hur man tänker använda däcket. Om man tänker möblera ut i kanterna så är nog 60 cm i mesta laget med hänsyn till bärlinornas dimension. Detta kan man räkna på men det styrs mycket av den tänkta användningen.
Jag håller med @justusandersson ANVÄND INTE DEN DÄR TABELLEN! Jag har byggt en altan efter den där tabellen och det är markant svikt i bjölklaget.
När jag får tid ska jag krypa under och gjuta fler stödpunkter.
Hej på er!
Istället för att starta en ny tråd så lyfter jag min fråga här som också handlar om bärlina.
Tanken är att ha ett inglasad uterum från Willab mellan förråden och sedan ett trädäck på resten av ytan. Frågan är om det räcker med två plintrader för bärlinan till trädäcket och fyra plintar vid varje plintrad? Mått: 3,6 m x 6 m och de sista 1.5 metern ska byggas utanför stockarna och där är det sluttande mark. Marken är utfyllnadsjord som är minst 20-30 år gammalt.
Tar gärna emot tips på ritning över plintarrader.
Tack på förhand!
Istället för att starta en ny tråd så lyfter jag min fråga här som också handlar om bärlina.
Tanken är att ha ett inglasad uterum från Willab mellan förråden och sedan ett trädäck på resten av ytan. Frågan är om det räcker med två plintrader för bärlinan till trädäcket och fyra plintar vid varje plintrad? Mått: 3,6 m x 6 m och de sista 1.5 metern ska byggas utanför stockarna och där är det sluttande mark. Marken är utfyllnadsjord som är minst 20-30 år gammalt.
Tar gärna emot tips på ritning över plintarrader.
Tack på förhand!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Tänk så här: Det du förlorar på gungorna får du ta igen på karusellen. Det finns egentligen inget rätt eller fel, men väljer du stora plint- och radavstånd för bärlinorna får du kompensera det med grövre dimensioner både på bärlinor och på golvbjälkar. Med de mått ochantal plintar som du har tänkt dig kommer du att behöva antingen 45x220 C 24 virke som bärlinor eller dubbla 45x145 C24. Sätter du bärlinorna med 3,2 m avstånd så att golvbjälkarna sticker ut ca 20 cm i varje ände, behöver du 45x220 C 24 till golvbjälkarna också. Denna konstruktion blir dessutom som helhet rätt hög. Sätter du in en tredje bärlina blir måtten betydligt beskedligare. En ytterligare faktor att ta hänsyn till är att om du vill ha NTR/A klassat virke till bärlinorna så finns det inte i hur små dimensioner som helst.





