Hej!
Håller på att sätta ihop en carport med tillhörande förråd som jag köpt på modul. Blir inte riktigt klok på lösningen som presenteras på yttertaksritningen jag fått. Den vill att jag ska skippa ströläkt helt och köra bärläkt 45x70. På nedersta bärläkten som placeras stående så skall fotplåten monteras ovanpå om jag förstår rätt.
Först och främst, är inte tanken med ströläkt att eventuellt vatten skall kunna färdas ned utan något som samlar upp det? Ska jag verkligen vara utan det?
Och gällande fotplåten. Vad gör den för nytta om jag placerar den uppe på en stående bärläkt 70 mm ovan pappen? Är inte tanken att den skall ligga diktan mot råsponten (med papp mellan såklart) ?
Håller på att sätta ihop en carport med tillhörande förråd som jag köpt på modul. Blir inte riktigt klok på lösningen som presenteras på yttertaksritningen jag fått. Den vill att jag ska skippa ströläkt helt och köra bärläkt 45x70. På nedersta bärläkten som placeras stående så skall fotplåten monteras ovanpå om jag förstår rätt.
Först och främst, är inte tanken med ströläkt att eventuellt vatten skall kunna färdas ned utan något som samlar upp det? Ska jag verkligen vara utan det?
Och gällande fotplåten. Vad gör den för nytta om jag placerar den uppe på en stående bärläkt 70 mm ovan pappen? Är inte tanken att den skall ligga diktan mot råsponten (med papp mellan såklart) ?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Är bärläkten direkt på takstolarna utan råspont under så förstår jag ritningen. Då har du bara duk mellan takstolarna som tar kondensdropp.
I InsidersUnited skrev:
Haha, såklart. Svårt att sätta ströläkt på kondensplast
jag valde hur som helst att göra det ordentligt och lägga råspont istället. Gissar att virket jag har för bärläkt blir överdimensionerat och därmed inte ska användas ihop med ströläkten?
Tänker du ströläkt cc60 cm så är det definitivt överdimensionerat men kan såklart ändå användas om det är det du har.Krille84 skrev:
45x70 är ok upp till cc 120cm.
Tack, skönt att höra så jag får användning för det ändå. Tänkte använda det som bärläkt, och köpa ströläkt i 25x38, eller är det bäst att använda det överdimensionerade till strö och gå på ”klenare” till bärläkten?Rickard. skrev:
Nej använd den till bärläkt, vill du spara några kronor kan du skippa ströläkten som inte ligger ovanpå takstolarna.Krille84 skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fotplåt och vindskiveplåt av tp20?
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Läkt ovanpå fotplåt
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Takpapp-underlagspapp-fotplåt-ytpapp
Tak & Vind -
Skall inte strö och bärläkten gå längre ut mot fotplåten. Betongpannorna vilar nu mot fotplåten
Tak & Vind -
Vatten mellan fotplåt och bärläkt?
Tak & Vind