11 311 läst ·
31 svar
11k läst
31 svar
Barka av lövträd, dör alla?
Nu vet jag inte vad floem är (skall googla) men jag barkade allt, hela vägen in till naket trä.E Eld skrev:
Fast man kanske måste ta den ytterst delen av veden med?
Nej, det behövs inte. Det syns att det läker om man tar för lite.
Är inne på 6e säsongen efter att ett gäng större aspar fällts, en står kvar. Men det har skjutit nåt jävulskt med rotskott under åren. Nu tycker jag mig kunna se att det lugnar sig. Kör röjsåg senvår och höst. Trägen vinner!
Det bästa är att barka eländet på våren när saven börjar stiga och trädet ska starta upp efter vintern. Det brukar strypa en hel del, men du får skava lite med jämna mellanrum för att hålla såret öppet. Trädet försöker ju att bilda en hinna för att saven inte ska dunsta bort. Tids nog så barkar det åt skogen för trädet.R riktigadavid skrev:Hej
Har ett gäng aspar som ganska nära varandra. Jag vill ta ner ungefär hälften med låta dom andra vara kvar. Jag har förstått att det är bättre att barka av en asp och låta det dö istället för att såga ner den för att inte få så mycket rotskott. Men jag vill inte riskera att dom andra asparna dör (dom som jag vill behålla). Finns det någon möjlighet att dom sitter ihop under jord och att därmed alla blir påverkade om jag barkar av några av asparna?
Eller finns det ingen anledning att barka av eftersom jag ändå har aspar kvar som ändå kommer ge rotskott?
En annan fråga:
På andra sidan tomten har det tidigare stått en del asp och det kommer upp rotskott. Hur behandlar jag rotskotten bäst? Barka av dom små skotten som kommer upp eller klippa av dom så fort jag ser dom? Det är inte en plats där jag kör någon gräsklippare.
Nja, få man bort barken kan inte trädet läka. Det läker från barkkanterna, så man behöver barka tillräckligt brett. Men om man gör det räcker det med en insats. Barken släpper mycket lättare på våren än andra tider på året. Men jag tror egentligen inte att det är effektivast då.
Maken fällde 8 aspar och penslade stubbarna. Tre stycken aspar dog i närheten.Haba_tsutt skrev:
Jag gjorde så att jag borrade hål så långt ner jag kom i stammen efter att jag hade kapat dem och fyllde hålen/t beroende på stamstorlek med "lantbruk-grade" roundup. Endast en av stammarna sköt skott året efter och det var den med endast ett hål... 4 år senare börjar stubbarna vara så porösa och murkna att man kan återställa hela området.
Ett alternativ som verkar fungera är att borra några grova hål säg diameter minst 20 mm diameter snett nedåt i stammen och sedan hälla i round up.. Men det är inte säkert att all träd i en grupp av asp eller poppel. lägger av direkt men de påverkas så att man kan se vilka som egentligen är samma individ och nästa år kan man gå på med sågen. Förmågan att skjuta rotskott verkar de tappa. Det är lite trist att behöva ta till sådana medel men ibland kan man bli tvungen. Börja dock med ringbarkning och ha tålamod. Om round up används så behovs flera hål runt om på stammen eftersom Spridning på tvären i stammen inte är så god. Det fins ju också alternativet ECO-plug som egentligen är samma metod med round.up = glyfosfat i plastpluggar som slås in i borrade hål. Björn DahlrothR riktigadavid skrev:
Produkter som diskuteras: "plastpluggar"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Jag lider med dig! Har samma erfarenhet när det gäller vanlig lönn, som jag jobbat med i 2 år nu. Har motorsågat djupa spår runt om i trädet och i de tjocka rötter som syns ovan jord, men absolut 0 effekt. Kan inte fälla trädet, då det isf skulle falla på ett hus som står ett par meter ifrån. Funderar på att leja en arboristK knipo skrev:Jag var i precis samma sits som du att jag ville ta bort ett gäng träd, men inte alla.
Det var iofs sockerlönn.
Jag testade olika sätt. Att kapa dem var dumt eftersom det kom småskott överallt.
Därför testade jag att slå i några kopparspik i en stam. Det avlivade jag som en myt, för trädet brydde sig inte ett dugg om det. Flera år senare växte glatt vidare.
Sedan ringbarkade jag ett flertal stammar på alla andra träd jag ville ha bort.
Jag tog nog bort mellan 20-40 cm bark runtom på varje träd.
Trots det ville de inte dö!
Mycket märkligt.
Efter ett par år var löven förvisso lite rödare på de ringbarkade träden, men inte fasen dog de!?
Tror jag lät de stå i alla fall tre eller fyra år. O de dog inte under den tiden.
Förra året var det en grävmaskin här.
Då bad jag föraren att ta bort träden.
Så han tog sin klo o drog upp hela skiten!
Nu är de döda.
Om Asp är lika svårdödade vet jag inte, men var beredd på att det tar tid.
Jag trodde att träden skulle dö, o jag trodde faktiskt att de skulle dö efterföljande vår.
Men icke.
Försöker du döda ett träd du inte kan fälla. Det låter riktigt korkat.
Det går utmärkt att döda lönnar genom ringbarkning. Men den dör ju inte direkt. Roten dör först vid barkning, så man blir av med skotten.
Det går utmärkt att döda lönnar genom ringbarkning. Men den dör ju inte direkt. Roten dör först vid barkning, så man blir av med skotten.
Trädet håller på att växa in i huset och står på ett brant berg, så man kommer inte åt det utan tackel och tåg och stegar alt flygförmåga. Därför vill vi stoppa tillväxten, men har inte lyckats under 5 år, trots 70 cm ringbarkning, sen koppartråd och -spik mm mm.D Daniel 109 skrev:
Om det inte går att fälla kan man ju behöva klättra upp i trädet och såga ner gren för gren. Sånt som en arborist lätt fixar. Men om trädet är dött kommer förmodligen ingen vilja klättra upp i det pga risken att grenar brister. Så jag skulle nog ta dit en arborist och låta dom ta ner det nu medans det fortfarande lever om jag vore du. Annars får dom göra samma sak med skylift eller liknande och då blir det ännu dyrare.U ullis54 skrev:
Tack för alla bra input. Jag lutar lite åt att bara såga ner det jag vill bli av med och leva med rotskotten. Vill inte riskera dom andra asparna.