Hej,

Eftersom det verkar helt omöjligt att få tag i en byggnadskonstruktör i stockholm så provar jag med duktiga forummedlemmar.

Har en 1-plansvilla från -73 som har en pålad grund. Stålpelare ned till berg och på dessa står längsgående stålbalkar som bjälklaget vilar på. Stålpålarna står en bit in från husets ytterväggar vilket gör att vikten från husets yttersidor vilar på ändarna av några H-balkar. Efter att ha gjort om del invändigt, framför allt tvstugan med både flytning, klinkers, installation av bergvärmepump med v-beredare + volymkärl så har nog vikten ökat på men kanske 0.6 - 1 ton i denna del av huset. Nu när jag var nere och kollade grunden så sviktar ändarna på balkarna kanske ca 2-3 cm från stålpelarnas höjd. Alla balkar har ett stödstag som ska hjälpa till med vikten, förutom den sista som antagligen låg för nära mark vid bygget. Se gärna bifogade bilder.

Nu till frågan, hur orolig bör man vara? Själv vill jag ju få till någon förstärkande konstruktion som lastar av vikten en del, om jag nu lyckas hitta någon som kan hjälpa till med det. Men hur akut är detta? Svikten kan jag leva med, men om det skulle uppstå ett brott i någon balk så lär nog huset dra i backen. Nya köket är ju dessutom på gång i anslutande del av huset, som kommer plussa på vikten en del...

• IMG_20110512_161347.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20110512_161334.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Dimensionerna på h-balkarna som böjt sig är ca 58x120.

Spontant är det svårt att tro att balkarna har böjt sig då stöttorna inte är deformerade. Är du säker på att dom inte var böjda från början, dvs är konstruerade på det sättet?

Har huset satt sig? Är alla golv i våg?

Tack för svar.

Nej, alla golv är inte i våg. Det var dom inte när jag besiktigade huset men jag får uppfattningen om att lutningen ökat sen vi flyttade in. Eller så är det att ju mer man tänkt på svikten ju mer lutar det. :)

Jag vet inte om de var böjda från början. Inget jag la märke till när jag själv inspekterade när vi tog över det förra året, men jag är lekman och kontrollerade nog inte 100%-igt. Besiktningsmannen nämnde inget.

Däremot så kanske jag kan få tag i byggaren och ställa frågan.

Varför skulle de vara böjda från början?
Ligger takstolarna på den ytterväggen så skulle jag säga att det garanterat inte är bra och att de har böjt sig. Kan du inte prova med vattenpass där ute vid väggen och se hur det ser ut. Borde väl ge en ledtråd i alla fall.

Borde väl gå att lyfta upp och förstärka ganska lätt. Gör det överdimensionerat det skadar ju inte. Med åren kommer det väl sjunka ännu mer,

Redigerat:
Suhagg skrev:
Varför skulle de vara böjda från början?
Tja, inte vet jag, men stöttorna borde vara knäckta vilket dom inte är.

Tittar man sedan på de stående balkarna så är dom förlängda ungefär lika mycket som de liggande balkarna är nedböjda. Kanske man gjort en modifikation för att konstruktionen inte skall ta i berget längre in eller något i den stilen?

Jag måste försöka få tag på byggaren helt enkelt. Men magkänslan är att de böjt sig med åren, på andra sidan villan är balkändarna fortfarande raka.

Det jag mest oroar mig för är om det finns risk för brott i någon balk? Jag kommer säkerligen lägga på ca 1 ton till i vikt på huset efter närkommande invändig renovering. Det kanske bara är en marginell ökning på totalvikten, vet inte riktigt. Att balkarna bör inspekteras närmare har jag förstått, men jag har svårt att bedöma hur akut jag bör åtgärda det?

min spontana tanke är först att det är ganska så små dimentioner och har de de mått som du anger så är det en I balk och inte H balk men det är saksamma nu

men det ser ut som mycke_nu skrev att det har blivit böjda och sen har det rättas till med stödstag och blivit lyfta där de ligger på pålarna så jag skulle nog gissa på att rosten gör mycket mer i försvagning i balken än den lilla vikt du lagt på extra och bara för att ge en refferens så är den lasten du ökat i din tvättstuga ungefär lika mycket som man räknar på att 2kvm takyta ska ta snölast så OM det skulle ha blivigt värre de senaste åren (två vintrarna) så är det högst troligt att det orsakats av att vi haft mycket snö och I-balkarna är rostiga så pass som de är

så som åtgärd som jag kan tänka mig är att kapa av de stötter som ska hålla upp överhänget och lyft huset med domkraftar och värm på undersidan av den krökta balken så du kan räta ut dom och när allt är så pass bra som du är nöjd med så sätter du dit en ny sträva och lägger i blanjärn typ 60-100cm långa som du svetsar på både livet och flänsarna (efter de är plåtrena) så kommer du inte behöva oroa dig för att det sker igen och ha ett stöd på ALLA överhäng

sen om du ändå ska ta kontakt med byggaren så fråga han om det är friktionspålat eller spetspålat för är det friktonspålat så kan de sjunka med tiden medan är spetsen mot berg så är det iallafall inte så att pålarna gett efter

mycke_nu skrev:
Tja, inte vet jag, men stöttorna borde vara knäckta vilket dom inte är.

Tittar man sedan på de stående balkarna så är dom förlängda ungefär lika mycket som de liggande balkarna är nedböjda. Kanske man gjort en modifikation för att konstruktionen inte skall ta i berget längre in eller något i den stilen?
På den ena bilden finns inte ens stöttor så där känns det farligare.
Men som du säger det är konstigt att det ser ut att vara lika mycket nerböj.

Jag skulle inte öka på ett kilo till i vikt innan jag hade full koll på detta.
Att det brakar till och går av tror jag inte men jag skulle förstärka innan det händer och inte efter d^_^b

Jag tror miry är på rätt spår.

Det är inte konstruerat med böjda balkar som jag spekulerade i, utan balkarna har givit efter och så har man i efterhand förlängt de stående balkarna och svetsat på stöttorna.

cheavy skrev:
Vet inte hur bra detta är, men du kan ju kolla upp [länk] ...
kolfiber är ett bra material i vissa lägen men i andra så är det väldigt kast och jag prova förut få kontakt med några som arbeta med det och de kunde ändå inte svara på hur man skulle räkna på dessa konstruktioner fast de byggde många saker i kolfiber men en sak bör man tänka på och det är att kolfibrer är en mycket tunn tråd som är stark men på den sidan som man trycker sönder den så är det epoxyn som är det som bär och att de korsande fibrerna kan hålla emot lite om det inte blir en jämn deformation så att fibrerna klarar många ggr dragkraften av stål är bra men epoxyn eller polyestern som man binder ihop det med klarar bara 1/100 av vad stålet klarar så det gäller att tänka till vart och hur man använder det

och bör kanske tillägga att när jag skrev att man skulle hissa huset med domkrafer så menar jag dom gamla hederliga modellen där man trycker ut en hydralkolv rakt upp för de har inga svaga delar som vanliga bildomkrafter har som har en arm och dessa finns tom. på biltema som klarar 30ton men det räcker nog med 10ton men för att vara på säkra sidan så ta några som klarar 20ton och pumpa upp på alla ställena och palla under med betongplattor eller kanske göra en stor platta med typ 2x7-8'' x2 i brädd och sen en som fördelar trycket på dom och sen ladda upp under så du får rätt nöjd när du sänker domkraften för att lyfta på nästa ställe

(ta och lyft på 2-3 balkar samtidigt så du pumpar upp den ytersta helt först och avtar inåt och när den första är helt upp pallad så flytter du den till den som är på sidan av den som innersta domkraften sitter på och pumpar lite till på nästa så det blir en jämn höjning av den längsgående balken )

men tänkte också på att om det sviktar i golvet så borde det vara pga att spänviden på balkarna mellan pålarna är lite för långt för hur långt är det däremellan ??

Stort tack till alla svar o tips.

Det lustiga är, att om stöttorna svetsats dit efter att balkarna böjt sig, så borde de har varit böjda en bra lång stund nu eftersom stöttorna ser lika tidsnötta ut som balkarna i sig. Det ser inte ut att ha varit gjort i närtid.

Stort tack miry för åtgärdstipsen, har lite svårt att förstå alla moment men kommer försöka åtgärda det framöver. Vad menar du med blanjärn? Felstavning?

Din teori om snön låter ju trolig. Har tak över ca 120m2 och det borde innebära att snön under senaste vintrarna nog lagt på 10-faldigt mer vikt än mina kommande invändiga renoveringar.

Jag tror svikten mer kommer från träbjälklaget som ligger cc60 över de längsgående stålbalkarna som vilar på de nedböjda balkarna (väldigt påfundig konstruktion). Har en sån balk på varje långsida, samt en i mitten av huset vilket gör att spännvidden för träbjälklaget blir ca 4 m mellan balkarna. Och svikten mot den nedsänkta delen av huset känns lite som en backe, större lutning som börjar från mitten av huset som planar ut mot ytterväggen.

jo det var ett stavfel ska stå bladjärn i lagom brädd

och du kan göra lite olika saker för att stablilicera upp golvet från att sätta ett bladjärn typ 30-40mm brett och säg 3mm tjockt så själva roationspunkten i trät flyttas ner från mitten till strax ovanför järnet och det kommer leda till att du får dubbla styrkan i golvet och ungefär dubbla elestisetet så det motverkar svickten men då det kan bli lite omständigt om man inte har lite vana så kan du limma och skruva fast en 45x95 regek på undersidan och sätter du den liggande så skruvar du lätt igenom den med lite längre och stadigare skruvar så skruvar du typ var 20cm eller nått sånt så det ser ut som en uppochnervänd T profil då en sådan ändrig ger en markant ökning i styvhet i golvreglarna så det kan vara värt att tänka på med så får du en ganska billig lösning på det problemet och du kan ju börja med att sätta upp reglar så i typ 3-4 fack och känna efter om du tror det räcker för dig eller om det fortfarande sviktar för mycket så sätt tid bredare reglar eller stål antingen platt järn eller vinkelprofil

Tack miry!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.