Hej! Jag behöver hjälp med att förstå vilka väggar som är bärande i vårt hus. Bifogar här de ritningar jag har!

Det är ett 1 1/2 plans hus utan källare.

• Arkitektonisk ritning av bottenvåningen i ett 1 1/2 plans hus, inkluderar vardagsrum, kök, sovrum och garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en del av en byggritning med text och kodnummer för olika konstruktionsdetaljer, som markerar höjder och material.
    Skapa konto
  • Arkitektritning av ett 1 1/2-plans hus visande planlösning med dimensioner, utan synliga bärande väggar.
    Skapa konto
  • Gilla
takpannorna
  • Laddar…
Det är inte helt lätt att enbart utifrån en planskiss se vilka väggar som är bärande i ett elementhus. Man kan ju gissa förstås (exempelvis lär båda långväggarna i "vardagsrum" vara bärande), men det vore ju synd om man gissade fel. Hur ser det ut på ovanvåningen, ligger det någon slags ytskikt där (parkettgolv, plastmatta e.d.), eller är det "nakna" golvelement?

Förstår inte riktigt vilka du menar är ”långväggarna” men jag tror att den väggen som går mellan kök och vardagsrum är bärande. Innerväggarna i vardagsrummet skulle ju endast bära upp en takstol om jag tänker rätt. De som gränsar till badrum och hall

BirgitS
I elementhus gäller det väl inte bara bärande väggar utan det är väl de 4 väggarna runt en modul som håller ihop modulen. Så jag tror att om man tar bort en sån vägg kan övriga väggar i elementet börja röra sig.

En byggkonstruktör är bra att ha.

BirgitS BirgitS skrev:
I elementhus gäller det väl inte bara bärande väggar utan det är väl de 4 väggarna runt en modul som håller ihop modulen. Så jag tror att om man tar bort en sån vägg kan övriga väggar i elementet börja röra sig.

En byggkonstruktör är bra att ha.
Ja jag har förstått att dessa hus är lite svårare att avgöra på. Bäst jag tar in en expert. tack för svaren!

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Robin Bengtsson Robin Bengtsson skrev:
Förstår inte riktigt vilka du menar är ”långväggarna” men jag tror att den väggen som går mellan kök och vardagsrum är bärande. Innerväggarna i vardagsrummet skulle ju endast bära upp en takstol om jag tänker rätt. De som gränsar till badrum och hall
Det jag menar är väggarna i det rum som på planskissen kallas för "vardagsrum" som är 8,5 meter långa. Dels ytterväggen, och dels den motstående väggen som angränsar till "bad", "hall", och "kapprum". Jag är inte tillräckligt duktig för att läsa din tredje bild och kunna avgöra vilka väggar som faktiskt är bärande.

Nu antar jag bara att ditt golvbjälklag är uppbyggt av de typiska elementen. De ligger isf i sektioner med bärande väggar under. Ett stensäkert sätt att se vilka väggar som är bärande är att frilägga elementen, antingen i taket på entréplan eller i golvet på ovanvåningen, och titta i vilken riktning de ligger. Om man ändå hade tänkt fixa dessa ytskikt så är det ju oftast inte ett stort merjobb att faktiskt frilägga elementen. Har man kattvindar kan man förmodligen se elementen på dessa.

Jag har tidigare skrivit lite om mitt eget elementhus och dess konstruktion i inlägg 169 i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/svenska-elementhus-mockfjaerd-1981.33409/page-11#post-3571722. Titta särskilt på bilden med planlösningen med röda och gröna streck, och den tillhörande beskrivningen.

• Gilla
Anorlunda och 1 till
  • Laddar…
B bearmaniac skrev:
Det jag menar är väggarna i det rum som på planskissen kallas för "vardagsrum" som är 8,5 meter långa. Dels ytterväggen, och dels den motstående väggen som angränsar till "bad", "hall", och "kapprum". Jag är inte tillräckligt duktig för att läsa din tredje bild och kunna avgöra vilka väggar som faktiskt är bärande.

Nu antar jag bara att ditt golvbjälklag är uppbyggt av de typiska elementen. De ligger isf i sektioner med bärande väggar under. Ett stensäkert sätt att se vilka väggar som är bärande är att frilägga elementen, antingen i taket på entréplan eller i golvet på ovanvåningen, och titta i vilken riktning de ligger. Om man ändå hade tänkt fixa dessa ytskikt så är det ju oftast inte ett stort merjobb att faktiskt frilägga elementen. Har man kattvindar kan man förmodligen se elementen på dessa.

Jag har tidigare skrivit lite om mitt eget elementhus och dess konstruktion i inlägg 169 i denna tråd: [länk]. Titta särskilt på bilden med planlösningen med röda och gröna streck, och den tillhörande beskrivningen.
Ja det kluriga är ju att varje element som står upp och byggs liksom varannan med luft och varannan med kutterspån - blir bärande allihopa. I stort sätt. ffa de som är centralt kring hall osv. När du frilagt trät så gör några borrhål.

Ja jag har förstått att dessa hus är lite svårare att avgöra på. Bäst jag tar in en expert. tack för svaren!
Hej! Hur har det gått för dig med detta? Tog du in någon expert? Är det någon du kan rekommendera i så fall?

Bor själv i ett elementhus från 1971 där vi vill öppna mellan kök och vardagsrum. Är på jakt efter en konstruktör som kan hjälpa oss med konstruktionsritningar. Vill gärna ha någon med erfarenhet av elementhus sedan tidigare.

Mvh
Linda

Linda Morén Linda Morén skrev:
Hej! Hur har det gått för dig med detta? Tog du in någon expert? Är det någon du kan rekommendera i så fall?

Bor själv i ett elementhus från 1971 där vi vill öppna mellan kök och vardagsrum. Är på jakt efter en konstruktör som kan hjälpa oss med konstruktionsritningar. Vill gärna ha någon med erfarenhet av elementhus sedan tidigare.

Mvh
Linda
Visade sig att i stort sett alla väggar på entréplan är bärande, enligt ritning. Iaf de väggar vi ville öppna upp. Kök och vardagsrum ligger i olika ändar av vårt hus, så troligtvis har vi inte samma modell. Har inte haft nån konstruktör på plats så kan ej hjälpa dig med det.

• Gilla
Linda Morén
  • Laddar…

Mvh
Linda
Har du några ritningar? Det finns nog inte så många konstruktörer som har erfarenhet av just Elementhus, men enligt Christer på Elementhusakuten så är lasterna i ett Elementhus i princip samma som i ett vanligt hus, så konstruktören behöver inte räkna annorlunda än vanligt. Det är "bara" själva hantverket vid nedtagande och ditsättande av bärande detaljer som skiljer sig åt.

• Gilla
Linda Morén
  • Laddar…
Visade sig att i stort sett alla väggar på entréplan är bärande, enligt ritning. Iaf de väggar vi ville öppna upp. Kök och vardagsrum ligger i olika ändar av vårt hus, så troligtvis har vi inte samma modell. Har inte haft nån konstruktör på plats så kan ej hjälpa dig med det.
Ok! :)
Ja vår planlösning är en helt annan, men gissar att även de flesta av våra väggar är bärande.
Tack för svar!

B bearmaniac skrev:
Har du några ritningar? Det finns nog inte så många konstruktörer som har erfarenhet av just Elementhus, men enligt Christer på Elementhusakuten så är lasterna i ett Elementhus i princip samma som i ett vanligt hus, så konstruktören behöver inte räkna annorlunda än vanligt. Det är "bara" själva hantverket vid nedtagande och ditsättande av bärande detaljer som skiljer sig åt.
Ja, har en hel del ritningar. Bifogar två nedan. Den ena en planritning och den andra visar i vilken riktning elementen ligger, eller hur? Vi vill ta upp en ca 2m bred öppning mellan kök och vardagsrum, ungefär där jag markerat med rött i planritningen. Vi har förstått att den är bärande, men det är väl främst elementen i taket i vardagsrummet som vilar på den väggen om jag tänker rätt.

Vi har tänkt leja ut detta jobb till hantverkare. Men är nervös att de inte ska förstå den speciella konstruktionen. Har du tips på vad som är viktigt att förmedla till dem?

Tack!

• Planritning över bottenvåning med markerad röd linje visar planerad öppning mellan kök och vardagsrum. Vardagsrum 27.01 m². Allrum-kök 24.60 m².
    Skapa konto
  • Byggnadskonstruktionsritning med olika dimensioner och detaljer för bjälklagskonstruktion.
    Skapa konto
BirgitS
Vi har tänkt leja ut detta jobb till hantverkare. Men är nervös att de inte ska förstå den speciella konstruktionen.
Man bör nog ta in en byggkonstruktör som vet vad elementhus innebär. Den personen kan sen förmedla sin kunskap till hantverkarna så att de förstår hur de ska göra. Hantverkare har normalt ingen utbildning i hållfasthetslära etc.

Toppenritningar, och helt rätt tolkat (med det lilla tillägget att väggen som ni vill ta ner också till del stabiliserar bjäklaget i taket till allrum/kök också, även om det inte är strikt bärande). I princip är det inte mycket svårare att utföra den här operationen i ett Elementhus än i ett vanligt hus.

1. Få en konstruktör att räkna på bärlinans storlek. I ert fall, med ett ganska litet spann, så går det säkert bra med en i limträ (om ens det behövs). Vill man inte ta så mycket av takhöjden går det att be konstruktören att räkna på en metallbalk istället. Det man särskilt ska tänka på är hur golvbjälklaget är konstruerat. Har man betongplatta behöver man fundera på om den klarar punktbelastningen från de pelare som håller bärlinan uppe, eller om man behöver sprida ut belastningen på något sätt. Har man elementhusgolvbjälklag (hus med källare) behöver man se till att det finns en hjärtvägg under pelarna. Det gör det säkerligen, men glöm då inte att tillse att pelaren inte hamnar ovanför en dörröppning i källarväggen.

2. Formalia: ändringar i husets bärande detaljer kräver egentligen en bygganmälan (inte bygglov) till kommunen.

3. Stämpa upp bjälklagen runt den öppning som ska tas upp, jag skulle stämpa båda sidor om väggen som ska bort. I taket lägger man en rejäl regel tvärs bjälklagets riktning. Har man element i golvbjälklaget gör man likadant där. Sen sätter man stämp däremellan - det räcker bra med egentillsågade reglar, men det finns också mer professionella lösningar (se bild). Har man betongplatta kan man eventuellt behöva fundera lite grann kring punktbelastning även vid stämpning.
Byggnadsstöd används för att stödja bjälklag under en köksrenovering, med öppet tak och stöttande pelare i ett kök med vit kaklad vägg.
Skapa konto

4. Ta ner väggen.

5. Sätt upp nya bärande detaljer. Det som ffa kan skilja sig från vanliga hus är de pelare som ska hålla bärlinan uppe. Sätter man dem mot en tvärgående vägg (exempelvis ytterväggen), är det lätt att skruva fast dem i den väggen. Sätter man dem längst ut på en redan existerande vägg, så föreslår jag att man fäller in en regel i den existerande väggen (mitt i det kvarvarande elementet - se bild).
Bild på ett rum med en delvis riven vägg, uppstöttad med träreglar. Verktyg och byggmaterial syns på golvet.
Skapa konto

Har man ett elementbjälklag till golv, är det allra bäst om man kan undvika att låta pelarna stå på golvbjälklagets ovansida, utan helst ställa dem direkt på underliggande hjärtvägg. Detta kan ordnas genom att man tar upp ett litet hål i golvbjälklagets ovanlager (för exempel, se bild), och att pelaren antingen ställs direkt på hjärtväggen, eller att en kloss ställs därpå. Tar man upp ett sånt här hål, så kan man hitta en rundstång mitt inne i golvbjälklaget. Denna ska under inga som helst omständigheter kapas. Förslagsvis gör man då en U-formad kloss som man ställer "över" rundstången (se bild).
Öppet hål i golv med synlig konstruktion av en pelare i ett hus, inklusive träregel och isolering.
Skapa konto
Hål i träbjälklag med synliga rör, belyst av en ficklampa.
Skapa konto
Träkloss med U-formad urtagning för att passa över en rundstång, placerad på ett vitt underlag framför hyllor.
Skapa konto

• Gilla
Martin Brennwald och 1 till
  • Laddar…
Vad gäller hantverkare - den här operationen skulle jag våga låta hantverkare utföra, givet att det går att kommunicera med dem som faktiskt ska utföra arbetet. Och så ge dem mycket tydliga instruktioner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.