Hej! Sitter och klurar på det här med bärande väggar. Bor i ett tvåplansradhus där takstolarna på vinden ser ut att vara av självbärande typ. På plan 2 i mitten av huset går det en ganska smal (10cm lättbetong) mellanvägg jäms nocken och tvärs takstolarna.
Det jag funderar över är om den är bärande eller bara avskiljande. Undertaket är gipsat och ser ut som att hela undertaket är gipsat i ett sjok över hela planet och slutar alltså inte vid väggarna utan det är också gipsat ”ovanför väggen”
På vissa ställen är det också glipor mellan vägg och tak och det jag tänker är att detta borde väl inte vara möjligt om det hade vilat last på väggen. Samt hur har man gipsat ”ovanför” väggarna om dessa hade varit bärande.
Obs att jag inte är fart med att ta ner väggar utan enbart vill förstå om jag tänker rätt rent teoretiskt
skickar dålig bild på takstolar
Har tyvärr inga sektionsritningar
Men här ser ni väggen ifråga (enbart väggen på övre planet)
Det jag funderar över är om den är bärande eller bara avskiljande. Undertaket är gipsat och ser ut som att hela undertaket är gipsat i ett sjok över hela planet och slutar alltså inte vid väggarna utan det är också gipsat ”ovanför väggen”
På vissa ställen är det också glipor mellan vägg och tak och det jag tänker är att detta borde väl inte vara möjligt om det hade vilat last på väggen. Samt hur har man gipsat ”ovanför” väggarna om dessa hade varit bärande.
Obs att jag inte är fart med att ta ner väggar utan enbart vill förstå om jag tänker rätt rent teoretiskt
skickar dålig bild på takstolar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har tyvärr inga sektionsritningar
Men här ser ni väggen ifråga (enbart väggen på övre planet)
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Onekligen svårt att se om takstolarna ser ut som W.
Som du skriver så är det normalt att fackverkstakstolar är självbärande och att ingen vägg på planet under vinden är bärande. Det förutsätter dock att man inte tillför extra last på vinden.
Som du skriver så är det normalt att fackverkstakstolar är självbärande och att ingen vägg på planet under vinden är bärande. Det förutsätter dock att man inte tillför extra last på vinden.
Jo, det är fackverkstakstolar eller de ser ut enligt lånad bild nedan.
så i teorin så är inga innerväggar bärande utifrån att takstolen vilar på ytterväggarna? (Spännvidden är 7,7m mellan ytterväggarna)
Hur funkar det om man har last (tex ftx agg, ett tjugotal flyttkartonger och barnvagnar och annat rassel på vinden? Hjälper innerväggarna till att stabilisera konstruktionen eller är det försumbart?
Logga in
Skapa konto
så i teorin så är inga innerväggar bärande utifrån att takstolen vilar på ytterväggarna? (Spännvidden är 7,7m mellan ytterväggarna)
Hur funkar det om man har last (tex ftx agg, ett tjugotal flyttkartonger och barnvagnar och annat rassel på vinden? Hjälper innerväggarna till att stabilisera konstruktionen eller är det försumbart?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Ja, så är det.S Snabelhund skrev:
Jag är ingen expert utan en glad amatörS Snabelhund skrev:
Your drawing shows that the span between the outer walls is about 8m. In this case, it can be a load-bearing wall. Remember that during construction, the structure carries only its own weight. Then there is the weight of the roofing material, wind load, snow load, etc
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bärande innerväggar i villa från 1936?
Byggmaterial & Byggteknik -
Ta tillbaka gammal öppning i bärande vägg
Byggnadsfysik -
Är denna vägg bärande mellan kök och vardagsrum?
Kök -
Bärande innerväggar,eller
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Den här väggen är väl inte bärande?
Byggmaterial & Byggteknik