2 187 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Bärande vägg?
Hej,
Är helt ny här och skulle vilja bolla en fråga. Har ett litet projekt där jag skulle vilja flytta/ta bort ett antal väggar och bygga en ny vägg. Min fundering är om de väggar som inte är vinkelrätt mot takstolarna kan tänkas vara bärande i det här fallet? Det är betongbjälklag mellan källaren och plan 1.
Beklagar mina dåliga ritningar men det som är markerat med röd färg vill jag riva och den blå linjen är en ny innervägg som jag tänkte bygga med 45x70 cc 60 med osb + gips? Vad tror ni?
Orginal:
Sektionsritning
Stort tack för kommentarer!
Är helt ny här och skulle vilja bolla en fråga. Har ett litet projekt där jag skulle vilja flytta/ta bort ett antal väggar och bygga en ny vägg. Min fundering är om de väggar som inte är vinkelrätt mot takstolarna kan tänkas vara bärande i det här fallet? Det är betongbjälklag mellan källaren och plan 1.
Beklagar mina dåliga ritningar men det som är markerat med röd färg vill jag riva och den blå linjen är en ny innervägg som jag tänkte bygga med 45x70 cc 60 med osb + gips? Vad tror ni?
Orginal:
Sektionsritning
Stort tack för kommentarer!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
De röda väggarna är sannolikt inte bärande. Därav följer inte automatiskt att du kan ta bort dem utan problem. Det hänger på byggnadssättet. När är huset byggt?
Huset är byggt 1945.
Trappen ner i källaren är helt fristående/frihängande i betongbjälklagets håltagning med två egna vangstycke i trä. Så jag hade hoppats på det skulle gå att öppna upp där.
Väggarna är byggda med spontade träplank 45x145 men det är ju precis alla väggar byggda med. Det var ordentligt förr
Trappen ner i källaren är helt fristående/frihängande i betongbjälklagets håltagning med två egna vangstycke i trä. Så jag hade hoppats på det skulle gå att öppna upp där.
Väggarna är byggda med spontade träplank 45x145 men det är ju precis alla väggar byggda med. Det var ordentligt förr
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ja, det var som jag misstänkte ett plankhus. Dimensionen är nog snarare 50x150, på den tiden var en tum en tum! Typiskt för plankhus är att alla väggar är lite bärande. Exempelvis kan man ha struntat i att ha en golvbjälke med full höjd ovanför en innervägg. Sedan har du rödmarkerat en murdel som ansluter till murstocken. Det känns lite tveksamt. Överhuvudtaget skall man vara försiktig kring murstockar eftersom där förekommer avväxlingar som inte syns på ritningarna. Du måste alltså gå vidare och förfina din undersökning innan du kan vara säker på att de önskade rivningarna går att genomföra.
Tack för kommentarerna justusandersson!
Ja precis det är ett plankhus. Så här ser det ut vid hallen mot entrédörren. Där framgår i taket hur väggen har varit infäst i taketl
Dvs skiljeväggen mellan hallen och nuvarande köket som jag öppnat upp ca 1,2 meter på för att i allafall kunna ha en större öppning där. Frågan nu är om väggarna runt nuvarnade wc kan plockas bort också.

Ja precis det är ett plankhus. Så här ser det ut vid hallen mot entrédörren. Där framgår i taket hur väggen har varit infäst i taketl
Dvs skiljeväggen mellan hallen och nuvarande köket som jag öppnat upp ca 1,2 meter på för att i allafall kunna ha en större öppning där. Frågan nu är om väggarna runt nuvarnade wc kan plockas bort också.
Det är nästan "känsla" som gäller: handsåga av brädorna. Nyper sågen? Då bär väggen.
Enligt ritningen ska du ha en hjärtvägg, och det har du inte, men den blå bör kunna ersätta de röda, med undantag av murstocken som du troligen måste ha kvar, jag misstänker att bjälklaget i plan 2 kan vara upphängt på denna mur.
Enligt ritningen ska du ha en hjärtvägg, och det har du inte, men den blå bör kunna ersätta de röda, med undantag av murstocken som du troligen måste ha kvar, jag misstänker att bjälklaget i plan 2 kan vara upphängt på denna mur.
Jag uppfattade det som att den går i samma riktning som den blå väggen?
Edit: kollade var trappan är, du har rätt, och då ska ingen av de röda (utom muren) vara något problem alls, men som påpekats kan de ändå vara "lite bärande" vilket man som sagt märker om man sågar av med vanlig fogsvans.
Trappan är väl till källaren och inte till övervåningen (som inte existerar) så väggen mot trappan i våningsplanet kan inte ha med vangstyckena att göra.
Edit: kollade var trappan är, du har rätt, och då ska ingen av de röda (utom muren) vara något problem alls, men som påpekats kan de ändå vara "lite bärande" vilket man som sagt märker om man sågar av med vanlig fogsvans.
Trappan är väl till källaren och inte till övervåningen (som inte existerar) så väggen mot trappan i våningsplanet kan inte ha med vangstyckena att göra.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om vindsbjälklaget inte har något golv, är det kanske lättare att undersöka förhållandena därifrån. Framför allt hur det ser ut kring murstocken. Jag är ingen anhängare av metoden att såga först och kolla sedan.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bärande innerväggar i villa från 1936?
Byggmaterial & Byggteknik -
Ta tillbaka gammal öppning i bärande vägg
Byggnadsfysik -
Är denna vägg bärande mellan kök och vardagsrum?
Kök -
Bärande innerväggar,eller
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Den här väggen är väl inte bärande?
Byggmaterial & Byggteknik