Hej,
Vi håller på och ska renovera vår lägenhet och funderar på att försöka riva väggen mellan kök och vardagsrum.
Väggen är i betong men vi är osäkra på om den är bärande eller inte.
Vi försöker tolka ritningen själva där jag markerat det jag tror är bärande väggar i blått och den röda är den vi vill riva.
Har vi fel? är det inte alls så man kan tolka det eller det kanske inte ens går att se utifrån denna ritning?
Vi ska såklart anlita någon som kan kolla på detta åt oss men man vill ju gärna ha en idé om det går eller inte innan man betalar massa pengar.
Vi håller på och ska renovera vår lägenhet och funderar på att försöka riva väggen mellan kök och vardagsrum.
Väggen är i betong men vi är osäkra på om den är bärande eller inte.
Vi försöker tolka ritningen själva där jag markerat det jag tror är bärande väggar i blått och den röda är den vi vill riva.
Har vi fel? är det inte alls så man kan tolka det eller det kanske inte ens går att se utifrån denna ritning?
Vi ska såklart anlita någon som kan kolla på detta åt oss men man vill ju gärna ha en idé om det går eller inte innan man betalar massa pengar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Även styrelsen kan ha konstruktionsritningar. Det som en konstruktör eller liknande expert behöver är bjälklags- resp. armeringsritning för bjälklagret/betongvalvet ovanför din lägenhet.
Det är vanligt att åtminstone ytterväggar och lägenhetsskiljande väggar är bärande.
Det är vanligt att åtminstone ytterväggar och lägenhetsskiljande väggar är bärande.
Tack, ska kolla in. Det finns ju en del företag som gör hela väggutredningar, antar att isf dom kan fixa fram dessa ritningar också eller behöver man ordna det åt dom?BirgitS skrev:
Vi behöver ju en konstruktör som hjälper oss med ärendet. Men ser ju också ut som det kan ta väldigt lång tid ibland att få det helt klart. Detta är i Stockholm, dom verkar varna om att det kan ta flera månader för ett sånt här ärende. Får se om vi kan vänta så länge.
Klicka här för att svara