Hej, jag behöver hjälp med att avgöra om väggen i mitten av huset (Gullringshus SOLRINGEN 531, GLE 47, byggår 1976) på entréplanet är bärande. Jag har laddat upp en bild där jag har markerat vilka delar av väggen vi skulle vilja riva. Väggen mellan vardagsrummet och sovrummet var redan riven när vi köpte huset. Enligt ritningarna är det inte helt tydligt om denna centrala vägg är bärande. Kan någon hjälpa till? Tack på förhand!
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Väggen som går längs med taknocken är med mycket stor sannolikhet bärande, det ser ut så på sektionsritningen (den som visar hela huset i genomskärning sett från gaveln).
Jag har Gullringshus från 1990 med bärande innervägg på nedre plan. Och den är markerad på speciellt sätt på ritningen, ser inte det på din lågupplösta planritning. Typ en centrumlinje genom väggarna i mitten på nedre plan.SågspånPappspikEternit skrev:
Men några noteringar, grundplanen ser ut att ha "hjärtstöd".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och ritning på stöd för bärande innervägg,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men kryss saknas här, vilket jag har för både ytter- och innervägg,
Ser märkligt ut. Men väggen mellan hall och matplats kan tas bort.
ja det är märkligt men den typen av takstol kräver vad jag vet en bärande vägg på mitten med tanke på spännvidden , och som mr sågspån sa så är den utmärkt på sektionsritningen samt förstärkning i plattan under väggen allt tyder på bärande oavsett kryss eller ejK Kane skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
En byggnadsinspektör sa att väggen mellan köket och hallen inte är bärande, men väggen som går igenom mitten av hela huset är med hög sannolikhet bärande.N NL12345 skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är yttervägg på kortsidan bärande i mitt fall?
Byggnadsfysik -
bärande väggar i ett gullringshus byggår 1973
Hustillverkare -
Är väggen bärande? Gullringshus byggt 1966
Planlösningar -
Är väggarna bärande? Gullringshus från 1963
Byggmaterial & Byggteknik -
Bärande vägg? Enplans, Gullringshus, från -67
Byggmaterial & Byggteknik