Hej

För att få lite mer luftig planlösning är jag sugen på att ta bort eller åtminstone kraftigt öppna upp en vägg mellan hall och matrum.

Men jag är inte säker på om den är bärande eller inte. Kan kanske någon på detta eminenta forum ge ett utlåtande? Och kanske även ge mig en indikation på vilken dimension en eventuell balk borde ha?

Huset är byggt 1932 i Småland och ursprungligen som ett flerfamiljshus, och som genom åren har byggts om lite här och där. Exempelvis så har badrummen tillkommit, och köket på bottenvåningen blivit lite större. Så nu är det min tur att bidra till förvanskningen/utvecklingen.

Tacksam för all input!

Gammal handritad sektionsritning av ett hus med måttangivelser och anteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal arkitektritning av ett hus med markerad vägg mellan hall och matrum.
Skapa konto
Gammal planritning av en bostad markerar väggen mellan hall och matrum som användaren överväger att öppna upp.
Skapa konto
Vägg mellan hall och matrum med tapeter, tavlor och en delvis öppen dörr, möjlig bärande struktur.
Skapa konto

Redigerat:

Bästa svaret

Hej och välkommen till Byggahus forum!

Huset har en plankstomme (plank = 2-3 tum tjocka och 6-8 tum breda spontade stående "brädor"). Med plankstommar kan man aldrig vara helt säker på vilka väggar som är bärande. En bra princip är att utgå från att alla väggar har större eller mindre bärande funktion. Väggen mellan matrum och hall har karaktären av hjärtvägg och är alldeles säkert bärande. Den öppning som finns är redan avväxlad genom en liggande planka över öppningen. För att bredda öppningen måste du ta bort den befintliga avväxlingen och ersätta den med en kraftigare balk, antagligen av limträ. Storleken på en sådan balk beror dels på dess spännvidd (längd) och de laster den ska ta hand om, men också behovet av måttmässig anpassning till den befintliga väggen. Eftersom huset är byggt 1932 så består antagligen den befintliga väggen av 3 tums plank plus puts på rörning (vassmatta) på båda sidor. Sammanlagd tjocklek ca 105 mm, vilket betyder att 78 eller 90 mm tjockt limträ kan användas.

• Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
Tusen tack för det utförliga svaret Justus! Då får det bli en balk. Antar att nästa steg är för oss är att bestämma hur bred vi vill ha öppningen och sen riva lite ytligt i väggen för att närmare undersöka hur den är uppbyggd, men det är nog bäst för familjefriden att vänta tills efter jul med det.

Ja, det är bäst att vänta. Riva i väggar samtidigt med julstädning är sällan optimalt!

Jag är nyligen färdig med renoveringen av köket. Det tog ett år ungefär. Så jag gör mig inga illusioner att väggprojektet kommer gå snabbt. Så bäst att tänka efter noga innan kofoten åker fram, även om det kliar lite i fingrarna.

Om vi tänker en spännvidd på 240cm, går det att uppskatta vilken dimension balken borde ha?

A andersgrebin skrev:
Jag är nyligen färdig med renoveringen av köket. Det tog ett år ungefär. Så jag gör mig inga illusioner att väggprojektet kommer gå snabbt. Så bäst att tänka efter noga innan kofoten åker fram, även om det kliar lite i fingrarna.

Om vi tänker en spännvidd på 240cm, går det att uppskatta vilken dimension balken borde ha?
Finns ett dimensioneringsverktyg som kanske kan ge dig ett hum. https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/oppning-innervagg-2-planshus/

BirgitS
Kan vara bra att kolla på om ingrepp i bärande konstruktion kräver bygglov/anmälan i din kommun.

Hej,

Vi har en hur byggt 1926 och stod inför ett liknade problem.

Vi började dock med att riva för att få lite överblick på hur balkkonstruktionen skulle vara. Men när vi öppnade visa det sig att det vart en öppning där innan och man bara har tagit småbitar av 3 tumsplank för att täcka hålet.

så när vi hade tagit bort spånskivan kunde vi bara plocka bort plankorna så var öppningen klar.

Lycka till!

Som jag skrev tidigare så är plankhus lite luriga. Jag kan säga direkt att de beräkningshjälpmedel som finns på nätet inte är användbara här. De är konstruerade för hus med regelstommar. 240 cm är inte så långt. Jag gissar att du hamnar i intervallet 90x225 - 90 x270 mm, men det är bara en gissning om än hyggligt kvalificerad.

J justusandersson skrev:
Som jag skrev tidigare så är plankhus lite luriga. Jag kan säga direkt att de beräkningshjälpmedel som finns på nätet inte är användbara här. De är konstruerade för hus med regelstommar. 240 cm är inte så långt. Jag gissar att du hamnar i intervallet 90x225 - 90 x270 mm, men det är bara en gissning om än hyggligt kvalificerad.
Bra uppmärksammat, jag var lite väl snabb på kasta in ett färdigt program. Håller helt med.

Tackar för all input!

Huset är ju ombyggt lite här och där. Tror att det gjordes lite större ingrepp nån gång på 50-talet. Det är ju ganska mycket som inte stämmer med orginalritningarna. Så det kan nog bli lite spännande att se vad som döljer sig bakom tapeterna.
Jag kan ju hoppas på samma tur som du @Chrlen :)

Ska kolla upp med kommunen också, tack för tipset @BirgitS.

Ja, så här ser det alltså ut under masoniten. Vet inte om jag blev så mycket klokare.

Tydligen har dörren varit bredare vid något tillfälle, eller flyttats, så den snutten är nog fritt fram att riva. Resten av väggen ser ut att bestå av en radda 85x85mm stolpar. Rejäla grejer men jag blir inte riktigt klok på hur det är konstruerat.

Observation 1: Av spikhuvudena att döma verkar takbjälkarna gå parallellt med väggen jag vill riva. Borde väl i så fall tala emot att väggen är bärande.
Observation 2: Undertaksponten (eller vad det kan tänkas heta) går ovanpå stolparna, vilket jag tycker är märkligt. Borde man inte ha satt upp den (möjligtvis) bärande väggen först och sedan satt undertaket (om den nu är bärande).
Observation 3: Det finns ingen vägg undertill. Under denna vägg hamnar man mitt i tvättstugan. Men källaren är kraftigt ombyggd någon gång (gissningsvis 50-talet), så det såg antagligen annorlunda ut ursprungligen.

Om det är någon som har insikter så får ni gärna dela med er :)
Interiörbild på en gammal trävägg med vertikala stolpar och spikar, delvis ombyggd struktur.
Skapa konto
Träkonstruktion under masonit med exponerade stolpar och takbjälkar samt synlig gammal dörröppning.
Skapa konto
Träkonstruktion med grova stolpar och takbjälkar under masonit, eventuella renoveringsspår syns.
Skapa konto

Hej @andersgrebin! Tack för bilder och funderingar, mycket användbart då jag står inför ett liknande problem. Fick ni någon klarhet i om väggen var bärande? Och hur löste ni det i slutändan? :)

Jag skulle ta in en konstruktör.

Bor du kring Katrineholm så har jag en som är väldigt hjälpsam både med uträkning och tillväga gång sätt.

Lätt värt dom pengarna tycker jag för att veta att jag har tänkt rätt.

Innerväggar i 90° vinkel mot nock är sällan bärande men ofta uppstyvande för huset och stabiliserar mot tex vindlaster etc.
Att växla av sådana uppstyvande väggar med balkar funkar inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.