1 055 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Bärande eller ej?
Tjena!
Jag skulle behöva lite expertis då föreningen inte vet om väggen mellan kök/vardagsrum är bärande , fastigheten ligger i Stockholm och är en funkislägenhet och önskas att rivas för att få det mer öppet. Antar att Ni är vana vid dessa inlägg så ber om ursäkt på förhand.
Väggen har jag markerat med rött och är enligt mig ej bärande.
Väl mött!
Jag skulle behöva lite expertis då föreningen inte vet om väggen mellan kök/vardagsrum är bärande , fastigheten ligger i Stockholm och är en funkislägenhet och önskas att rivas för att få det mer öppet. Antar att Ni är vana vid dessa inlägg så ber om ursäkt på förhand.
Väggen har jag markerat med rött och är enligt mig ej bärande.
Väl mött!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Hej och välkommen till Byggahus forum!
Nej, den väggen är inte bärande eftersom den löper mellan två fribärande betongbjälklag. Exemplarisk redovisning med riktiga konstruktionsritningar som förenklar bedömningen.
Nej, den väggen är inte bärande eftersom den löper mellan två fribärande betongbjälklag. Exemplarisk redovisning med riktiga konstruktionsritningar som förenklar bedömningen.
Tack för svaret min vän! Kan det också vara så att väggen INTE är med på originalritningen och kan därför detta inte vara bärande.J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Väggen finns inte med på konstruktionsritningen eftersom konstruktören inte har dimensionerat den. Därför kan man utesluta den som bärande.
Klicka här för att svara