Hej,

Blev tvungen att byta ut mina halogen bänkspottar i köket pga ålder.
Det är 5 spottar samt en touchknapp (en enkel skåpsknapp i metall som är fastskruvad undertill i skåpet). En kabel går fram till touchknappen från trafon. separata kablar till respektive spott från en splitter. Det systemet har fungerat perfekt i 15år.

Kontaktade Elbutik och blev rekommenderad 3w namron led-spottar och hidealite jolly mini som ny trafo.
kopplade in detta och noterar följande:

- Touchknappen fungerar enbart om jag håller andra handen på diskbänken.Men då fungerar allt felfritt. Om handen inte hålls på diskbänken händer inget när jag vidrör touchknappen.
- En mätning mellan touchknappen och jorden på ett närliggande uttag visar ca 200 V.
- Sätter jag ena handen på touchknappen och andra på jordskenan på vägguttaget så får jag en mindre stöt. Min multimeter mäter tyvärr inte AC-ström så jag kan inte kolla detta.

Skulle behöva förstå vad som händer här. Vad är normalt och vad är inte.

Redigerat:
Har du en länk till touchknappen? Är den avsedd för 230 V?
Så du mätte 200 V med en multimeter? Du behöver en spänningsprovare för att undvika "spökspänningar".
Du skulle behöva mäta med lite belastning, t.ex din kropp ;) Men välj hellre ett motstånd på några kΩ...
Du säger att du mätte 200 V både mellan push och fas och mellan push och jord - det går inte ihop.

Jag vet inte hur din touch kontroll fungerar men uppenbarligen behöver den avleda viss ström genom kroppen. Den bör dock inte kännas. Kanske behöver touchkontrollen strömförsörjning vilket den inte får via push-ingången på jollyn. Du kanske med andra ord behöver en bottenlast.

Ta några bilder på grejorna så vi ser hur det nu ser ut och hur du har kopplat ihop grejorna.

De touchkontroller jag har stött på kräver absolut inte några trix för aktivering. Det räcker med det "brum" som kroppen plockar upp för att trigga ingången på dimmern. Ingången är sannolikt extremt högohmig och inga strömmar ska gå att mäta upp på ett enkelt sätt.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ja alltså touchknappen är en enkel skåpsknapp i metall som är fastskruvad undertill i skåpet. På insidan sitter kabeln fäst med muttern som också fäster knoppen.

Trafon går inte att koppla fel. Det är ledare och nolla samt tråden som går till touchknappen på ena sidan. LEDarna kopplas in på andra sidan. 24V.

Allt fungerar med handen på diskbänken. Men jag tycker det är konstigt med så hög spänning och att jag får stötar om håller på jord samtidigt.

Sitter touchkontrollen i serie med matningen till den nya trafon? Alltså har touchkontrollen enbart två anslutningar för nätspänningen (in och ut)?
Om ja, så kanske den anslutna belastningen nu är för låg för att den ska fungera korrekt.

Det är alltså din gamla bef. touch kontroll?

Är du säker på att den skall fungera med dinnnya driver?

Jolly mini brukar väl styras med återfjädrande vanlig brytare med 230V.

Touchknappen har en kabel endast. Och ja det är samma grejer som satt där tidigare förutom lampor och trafo.
Jag förklarade allt detta för personalen på Elbutik som rekommenderade det jag köpte.

Du kan inte räkna med att en webbhandlare har full koll på alla prylar som har satts på marknaden, särskilt om de nu är 15 år gamla.

Det som är kvar och 15 år är ju bara kablar och en metallknopp som används som touchknapp.

Och den metallknoppen vill vi gärna se närmare på. Jag ställde en fråga om den är avsedd för 230 V. Hur var den inkopplad tidigare?

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Det är väl touchdimmern som är den kritiska detaljen, och den är väl 15 år, om jag fattar din beskrivning.

Typ en sådan här knopp är det

• Två runda, borstad metallknoppar, en liggandes och en stående, med slät yta, för möbel- eller skåpsdörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dimningen sköts av trafon

Jaha, men knoppen är ju bara en metalldetalj som du rör vid. Den har ingen övrig funktion. Den är ansluten till en dimmerfunktion/produkt, eller till den nya trafon. Vi får ju inte riktig klar och redig info från dig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.