Hej,
Blev tvungen att byta ut mina halogen bänkspottar i köket pga ålder.
Det är 5 spottar samt en touchknapp (en enkel skåpsknapp i metall som är fastskruvad undertill i skåpet). En kabel går fram till touchknappen från trafon. separata kablar till respektive spott från en splitter. Det systemet har fungerat perfekt i 15år.
Kontaktade Elbutik och blev rekommenderad 3w namron led-spottar och hidealite jolly mini som ny trafo.
kopplade in detta och noterar följande:
- Touchknappen fungerar enbart om jag håller andra handen på diskbänken.Men då fungerar allt felfritt. Om handen inte hålls på diskbänken händer inget när jag vidrör touchknappen.
- En mätning mellan touchknappen och jorden på ett närliggande uttag visar ca 200 V.
- Sätter jag ena handen på touchknappen och andra på jordskenan på vägguttaget så får jag en mindre stöt. Min multimeter mäter tyvärr inte AC-ström så jag kan inte kolla detta.
Skulle behöva förstå vad som händer här. Vad är normalt och vad är inte.
Blev tvungen att byta ut mina halogen bänkspottar i köket pga ålder.
Det är 5 spottar samt en touchknapp (en enkel skåpsknapp i metall som är fastskruvad undertill i skåpet). En kabel går fram till touchknappen från trafon. separata kablar till respektive spott från en splitter. Det systemet har fungerat perfekt i 15år.
Kontaktade Elbutik och blev rekommenderad 3w namron led-spottar och hidealite jolly mini som ny trafo.
kopplade in detta och noterar följande:
- Touchknappen fungerar enbart om jag håller andra handen på diskbänken.Men då fungerar allt felfritt. Om handen inte hålls på diskbänken händer inget när jag vidrör touchknappen.
- En mätning mellan touchknappen och jorden på ett närliggande uttag visar ca 200 V.
- Sätter jag ena handen på touchknappen och andra på jordskenan på vägguttaget så får jag en mindre stöt. Min multimeter mäter tyvärr inte AC-ström så jag kan inte kolla detta.
Skulle behöva förstå vad som händer här. Vad är normalt och vad är inte.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Har du en länk till touchknappen? Är den avsedd för 230 V?
Så du mätte 200 V med en multimeter? Du behöver en spänningsprovare för att undvika "spökspänningar".
Du skulle behöva mäta med lite belastning, t.ex din kropp
Men välj hellre ett motstånd på några kΩ...
Du säger att du mätte 200 V både mellan push och fas och mellan push och jord - det går inte ihop.
Jag vet inte hur din touch kontroll fungerar men uppenbarligen behöver den avleda viss ström genom kroppen. Den bör dock inte kännas. Kanske behöver touchkontrollen strömförsörjning vilket den inte får via push-ingången på jollyn. Du kanske med andra ord behöver en bottenlast.
Så du mätte 200 V med en multimeter? Du behöver en spänningsprovare för att undvika "spökspänningar".
Du skulle behöva mäta med lite belastning, t.ex din kropp
Du säger att du mätte 200 V både mellan push och fas och mellan push och jord - det går inte ihop.
Jag vet inte hur din touch kontroll fungerar men uppenbarligen behöver den avleda viss ström genom kroppen. Den bör dock inte kännas. Kanske behöver touchkontrollen strömförsörjning vilket den inte får via push-ingången på jollyn. Du kanske med andra ord behöver en bottenlast.
Ta några bilder på grejorna så vi ser hur det nu ser ut och hur du har kopplat ihop grejorna.
De touchkontroller jag har stött på kräver absolut inte några trix för aktivering. Det räcker med det "brum" som kroppen plockar upp för att trigga ingången på dimmern. Ingången är sannolikt extremt högohmig och inga strömmar ska gå att mäta upp på ett enkelt sätt.
De touchkontroller jag har stött på kräver absolut inte några trix för aktivering. Det räcker med det "brum" som kroppen plockar upp för att trigga ingången på dimmern. Ingången är sannolikt extremt högohmig och inga strömmar ska gå att mäta upp på ett enkelt sätt.
Ja alltså touchknappen är en enkel skåpsknapp i metall som är fastskruvad undertill i skåpet. På insidan sitter kabeln fäst med muttern som också fäster knoppen.
Trafon går inte att koppla fel. Det är ledare och nolla samt tråden som går till touchknappen på ena sidan. LEDarna kopplas in på andra sidan. 24V.
Allt fungerar med handen på diskbänken. Men jag tycker det är konstigt med så hög spänning och att jag får stötar om håller på jord samtidigt.
Trafon går inte att koppla fel. Det är ledare och nolla samt tråden som går till touchknappen på ena sidan. LEDarna kopplas in på andra sidan. 24V.
Allt fungerar med handen på diskbänken. Men jag tycker det är konstigt med så hög spänning och att jag får stötar om håller på jord samtidigt.
Sitter touchkontrollen i serie med matningen till den nya trafon? Alltså har touchkontrollen enbart två anslutningar för nätspänningen (in och ut)?
Om ja, så kanske den anslutna belastningen nu är för låg för att den ska fungera korrekt.
Om ja, så kanske den anslutna belastningen nu är för låg för att den ska fungera korrekt.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Det är alltså din gamla bef. touch kontroll?
Är du säker på att den skall fungera med dinnnya driver?
Är du säker på att den skall fungera med dinnnya driver?
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Jolly mini brukar väl styras med återfjädrande vanlig brytare med 230V.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Och den metallknoppen vill vi gärna se närmare på. Jag ställde en fråga om den är avsedd för 230 V. Hur var den inkopplad tidigare?
Jaha, men knoppen är ju bara en metalldetalj som du rör vid. Den har ingen övrig funktion. Den är ansluten till en dimmerfunktion/produkt, eller till den nya trafon. Vi får ju inte riktig klar och redig info från dig.