Hej! Fick en fin bänkslipmaskin som är tillverkad i DDR någon gång på det glada 80-talet eller så, SME heter den. Tyvärr gick det inte mer än ca 10 minuter innan det blev ett litet missljud i den, efter en stund blinkade strömknappen som annars lyser rött, sedan löste jordfelsbrytaren ut. Kan det vara ett kol som gått? Vore kul att få igång den igen, otroligt välbyggd maskin. :/
Började skruva isär den direkt efter incidenten, men det luktade inte direkt gott inuti, så den får då stå ett tag innan jag försöker mig på det igen.
Började skruva isär den direkt efter incidenten, men det luktade inte direkt gott inuti, så den får då stå ett tag innan jag försöker mig på det igen.
Kan du ta en bild av den?
Enfas eller trefas?
Hur lät missljudet? Puttrande? Skrålande?
Det brukar ju vara induktionsmotor i de där.
I så fall finns det inga kol och ingen kollektor och inga lindningar på rotorn.
Det lönar sig att öppna kopplingsdosan i foten för ibland blir det kortslutning och kabelbrand där inne av att någon har slitit och knyckt i kabeln. Det kan också vara något fel i kabeln eller i stickkontakten. Chansen är minimal men det lönar sig att se efter för det går att reparera med en ganska liten arbetsinsats.
Vanligtvis innebär fenomenet som du beskriver att motorn har brunnit.
Då är enda räddningen att linda om motorn. Att få en motor omlindad av proffs kostar kring 500 euro i Finland och sannolikt aningen mer i Sverige och efter det är motorn tekniskt sett ny. Med andra ord lönar det sig inte att linda om en bänkslipmaskin av det billigare slaget medan de allra dyraste modellerna möjligen kan löna sig.
Är man litet sådär lämpligt småtokig och dödtid över kan man lära sig att linda själv. Jag är mitt i den processen just nu men jag hade oturen att tvingas lära mig på ankaret till en likströmsmotor som ju är flerdubbelt svårare att linda om. Första försöket brann direkt så nu blir det att linda om andra gången.
Enfas eller trefas?
Hur lät missljudet? Puttrande? Skrålande?
Det brukar ju vara induktionsmotor i de där.
I så fall finns det inga kol och ingen kollektor och inga lindningar på rotorn.
Det lönar sig att öppna kopplingsdosan i foten för ibland blir det kortslutning och kabelbrand där inne av att någon har slitit och knyckt i kabeln. Det kan också vara något fel i kabeln eller i stickkontakten. Chansen är minimal men det lönar sig att se efter för det går att reparera med en ganska liten arbetsinsats.
Vanligtvis innebär fenomenet som du beskriver att motorn har brunnit.
Då är enda räddningen att linda om motorn. Att få en motor omlindad av proffs kostar kring 500 euro i Finland och sannolikt aningen mer i Sverige och efter det är motorn tekniskt sett ny. Med andra ord lönar det sig inte att linda om en bänkslipmaskin av det billigare slaget medan de allra dyraste modellerna möjligen kan löna sig.
Är man litet sådär lämpligt småtokig och dödtid över kan man lära sig att linda själv. Jag är mitt i den processen just nu men jag hade oturen att tvingas lära mig på ankaret till en likströmsmotor som ju är flerdubbelt svårare att linda om. Första försöket brann direkt så nu blir det att linda om andra gången.
Tack för svar!
Enfas, svårt att beskriva missljudet, lite skrapande eller så.
Kanske värt att kolla sladden och är det inte den är det väl bara kassera. :/
Har redan ställt in mig på att köpa en eller ett par nya maskiner så jag kan ha lite olika skivor monterade.
Enfas, svårt att beskriva missljudet, lite skrapande eller så.
Kanske värt att kolla sladden och är det inte den är det väl bara kassera. :/
Har redan ställt in mig på att köpa en eller ett par nya maskiner så jag kan ha lite olika skivor monterade.
Den där lönar sig inte att linda om men det är helt klart värt att kontrollera sladden och brytaren och alla kopplingar inne i foten innan du kasserar den.
Då du köper ny så rekommenderar jag trefas. Jag har två små smärglar med trefasmotorer och en med enfasmotor. Jag tror de är någonstans mellan 0,3 och 0,6 kW allihop.
Skillnaden på enfas och trefas är som på Opel Kadett och Rolls Royce.
Då du köper ny så rekommenderar jag trefas. Jag har två små smärglar med trefasmotorer och en med enfasmotor. Jag tror de är någonstans mellan 0,3 och 0,6 kW allihop.
Skillnaden på enfas och trefas är som på Opel Kadett och Rolls Royce.
Klicka här för att svara
