Jag fick en beg bänkslip, men jag blir inte klok på hur den stora stenen är tänkt att användas. Det finns ju inget vettigt anhåll. Nån som vet?
Blå bänkslipmaskin med två slipstenar, en stor och en liten, utan synligt anhåll, placerad på grön golvyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Begagnad bänkslip med en stor slipsten, saknar vettigt anhåll för stöd vid användning.
Skapa konto

Det är väl en våtslip som du slipar knivar, liar och annat sånt på, då behövs inget anhåll.
Du ska väl tilta ner vattenbehållaren så den blir vågrät tänker jag.
År vilket håll roterar stenen och med vilken hastighet jmf med den andra?

Det är ju en riktig slipsten där man slipar liar t ex den går mycket sakta och man skall ha vatten i baljan

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Den ska väl också användas från baksidan där räfflorna på vattenbehållaren är..

Jo att det är våtslip förstår jag. Den svarta vattenbehållaren är fastskruvad så den går inte att vrida men det går att fylla vatten så att stenen går ner någon cm. Däremot är det otympligt att tömma behållaren. Men jag funderar över räfflorna på den höga sidan av behållaren, är de tänkta att användas på något sätt?

Jepp möjligtvis om stenen går åt det hålet från taggarna. Då kan man ett anhåll och föra det som ska slipas from och tillbaka. Men vad du än gör, om stenen snurrar mot taggarna, så får inte kniv eller annat ligga mot dom. Kan bli att en kniv hugger i stenen och ka språtta tillbaka mot dig.
Så kontentan av en slipsten är. Nu om stenen snurrar från taggarna så kan det vara bra att stå på samma sida. Som sägs så är det inte många varv i minuten som stenen snurrar.
Är du säker på att det inte kanske sitter en spärr på holken och den går vicka ner, det blir dåligt med vatten i det läget som är nu.

Kollade på slipen igen. Den stora stenen roterar ju långsamt och uppåt mot yxan i bilden. Jag tänker att "taggarna" är tänkta att vara ett enkelt anhåll för t.ex. när man slipar en yxa, vad tror ni?

• Yxa mot roterande slipsten med taggigt anhåll, markerad med röd pil, på grönprickigt golv, används troligen för slipning av yxans egg.
    Skapa konto
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ja du det finns många namn på en sådan lika typ, men någon manual hittas inte. Man får väl lära sig själv. Du kan se någrabilder hos Conrad och det är samma bilder på andra ställen med.

[länk]
Se där, den är ju likadan som min. Hittade en bruksanvisning på Einhells sida, där fick vi svaret (som jag redan gissat mig till):
Du kan även låta arbetsstycket vila mot tänderna på vattentråget och sedan sänka ned det mot slipskivan

D Dublin skrev:
Du kan även låta arbetsstycket vila mot tänderna på vattentråget och sedan sänka ned det mot slipskivan
Det där tycker jag låter som att eggen ska peka åt andra hållet jämfört med din bild i #7

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.