Jag har en stenskiva som bänk i köket som ska först vila över ett hålutrymme. Där kan jag enkelt sätta reglar på väggen som stöd.
Därefter kommer diskhon i en 80-stomme.
Sedan kommer diskmaskinen i 60-hålet.
Efter det ett högskåp.
Hur löser jag detta? Ikea ritat köket.
Bakom disken kan jag ev sätta ngn vinkel som stöd.
Om det får plats men det borde det.
Men sedan hänger bänkskivan i luften båda på framsidan & kortsidan. Får jag plats med en längre typ vinkel i järn där med?
Framkant är svårt att lösa ngt väl?
Hur hade ni gjort?
Jag kommer ha en lång Täcksida längs överskåpet.
Efter det ett högskåp.
Men sedan hänger bänkskivan i luften båda på framsidan & kortsidan. Får jag plats med en längre typ vinkel i järn där med?
Hur hade ni gjort?
Vad är det för sten som du ska ha? Olika stenar och olika tjocklek klarar olika längder utan stöd.J jamaica skrev:Jag har en stenskiva som bänk i köket som ska först vila över ett hålutrymme. Där kan jag enkelt sätta reglar på väggen som stöd.
Efter det ett högskåp.
Hur hade ni gjort?
Det är alltså en kompositskiva, inte en stenskiva.
Det går ju alltid att komplettera med ett stödbeslag eller liknande
https://www.ikea.com/se/sv/p/fixa-stoedbeslag-foer-baenkskiva-foerzinkad-70274628/
https://www.ikea.com/se/sv/p/fixa-stoedbeslag-foer-baenkskiva-foerzinkad-70274628/
Upp till 70 cm utan stöd går bra på denna lösning förutsatt att Ikea har samma regler som själva tillverkaren. Att tex lägga skenor under är ett bra alternativ oavsett som många gör och märks inte så mycket. Utgår från installationsmanualen på denna typ av skiva har alltså inte tagit någon hänsyn till vad Ikea säger men tänker att eftersom det är samma sten så borde det ju vara.
Klicka här för att svara