6 263 läst ·
14 svar
6k läst
14 svar
Bänkskiva till Björkkök?
Vi har valt ett björkkök, vi funderar nu på vilken sorts bänkskiva som passar till detta. Vi är väldigt förtjusta i massiva träskivor, men köksförsäljaren trodde att det skulle se bättre ut med laminat, något som bröt mot träluckorna. Men jag är inte så förtjust i laminat, tänker på vårt gamla lägenhetskök där kantlisterna lossnade... Hur har ni andra löst det? Marmor, granit och liknande material är inte aktuella pga priset. Vill gärna ha träskivor, måste de bryta mot luckorna?
Ingen annan som har träkök och träbänkskivor?
Anna
Ingen annan som har träkök och träbänkskivor?
Anna
Kanske ett helt annat träslag skulle fungera. Tror också att det kan vara bra att bryta av mot luckorna. Det finns ju träslag som går ganska mycket åt rött. Eller en laminatbänk med marmor/granit mönster och i blankt utförande? Eller så kör ni helt på björk-temat både i luckor och bänk och ..., men låter kaklet eller väggarna eller vitvarorna bryta av.
Vi har ett björkkök och till detta en massiv träskiva i europeisk valnöt. Det är
fantastiskt
snyggt.
Jag håller med om att det är rätt att bryta av mot luckorna. En ljus skiva tror jag skulle se lite skumt ut. Laminat behöver inte vara fel, någon spräcklig med grått/vitt/svart i är också snyggt till björk tycker jag.
Fast snyggast är ändå en lite mörkare träskiva.
Har du en epostadress kan jag skicka en bild på vårat kök.
fantastiskt
snyggt.
Jag håller med om att det är rätt att bryta av mot luckorna. En ljus skiva tror jag skulle se lite skumt ut. Laminat behöver inte vara fel, någon spräcklig med grått/vitt/svart i är också snyggt till björk tycker jag.
Fast snyggast är ändå en lite mörkare träskiva.
Har du en epostadress kan jag skicka en bild på vårat kök.
Tackar så mycket, och tack MathiasS för den fina bilden på ert kök, ser jättesnyggt ut med den lite mörkare skivan till det ljusa köket, och kaklet bryter av riktikg fint! Kanske jag får min fina träskiva tillslut andå! Tycker att det finns så mycket liv och en levande känsla i massiva träbänkskivor!
Anna
Anna
Det var det värsta...... >Jesca_j skrev:
Om du får titta på den högupplösta versionen av bilden, och eventuellt *känna* på luckorna så inser du att det inte är Ikea....
Det är massiva björkluckor från Ballingslöv. Många tillverkare har förvillande lika luckor, men det skiljer rejält i hur ådring etc ser ut.
Bilden syns alltså här i tråden? Jag kan inte se den.
Hej,
Jag har IKEA Nexus (släta) + Ädel (vitrindelar), till detta ett grönt Höganäskakel (Ädel-glaset går i svagt grönt). Till detta valde jag en stavlimmad bokskiva samt ett köksbord i samma material (båda oljade). Jag tycker det är snyggt och jag kan lova att det varit en hit!!! Alla berömmer köket... Vi sålde för en månad sedan huset (utflytt Januari) och väldigt mycket berodde på köket enligt både köpare och mäklare.
Jag kommer dock som Mathias troligen att satsa på ett Balingslöv men med "solida släta välvda luckor" till mitt nästa kök (dålig på att torka)... Då blir det även Granitbänkar på sina ställen!
JoGi
Jag har IKEA Nexus (släta) + Ädel (vitrindelar), till detta ett grönt Höganäskakel (Ädel-glaset går i svagt grönt). Till detta valde jag en stavlimmad bokskiva samt ett köksbord i samma material (båda oljade). Jag tycker det är snyggt och jag kan lova att det varit en hit!!! Alla berömmer köket... Vi sålde för en månad sedan huset (utflytt Januari) och väldigt mycket berodde på köket enligt både köpare och mäklare.
Jag kommer dock som Mathias troligen att satsa på ett Balingslöv men med "solida släta välvda luckor" till mitt nästa kök (dålig på att torka)... Då blir det även Granitbänkar på sina ställen!
JoGi
Hej!
Ville bara dela med mig om vårt blivande kök! Vi har idag beställt Björk kök från Ballingslöv. Lucka CARAT klarlack. Och till det valde vi en laminatskiva- vit & grå spräcklig. Tyckte att det bröt väldigt fint mot Björk..
Inväntar det om 5 veckor.. Ska bli väldigt spännande! :
;D
Ville bara dela med mig om vårt blivande kök! Vi har idag beställt Björk kök från Ballingslöv. Lucka CARAT klarlack. Och till det valde vi en laminatskiva- vit & grå spräcklig. Tyckte att det bröt väldigt fint mot Björk..
Inväntar det om 5 veckor.. Ska bli väldigt spännande! :
När det gäller att matcha trä mot trä så skall man alltid vara lite försiktig. Det är en sak hur det ser ut som nytt, någonting helt annat hur det är om 10-15 år.
Två saker är viktiga att tänka på:
- strukturen i trät
- om trät åldras mot varm eller kallt.
De två träslag du väljer måste ha samma struktur och ton om det skall fungera.
Björk har mycket liten struktur och ådring, dessutom åldras den mot varma toner.
Även om en bänkskiva i ett kallare träslag är betsad som ny, så kommer träts naturliga färg att slå igenom med åren.
Exempel på motsatsen till björk är ek, kraftig ådring och grå åldring. Dvs ek är omöjligt tillsamman med ett björkskåp om det skall se snyggt ut.
Vill du ha mörkare bänkskivor så är körsbär ett träslag som fungerar bra med björk. Det är lite mer livligt, men texturen i trät och åldringen är densamma.
Två saker är viktiga att tänka på:
- strukturen i trät
- om trät åldras mot varm eller kallt.
De två träslag du väljer måste ha samma struktur och ton om det skall fungera.
Björk har mycket liten struktur och ådring, dessutom åldras den mot varma toner.
Även om en bänkskiva i ett kallare träslag är betsad som ny, så kommer träts naturliga färg att slå igenom med åren.
Exempel på motsatsen till björk är ek, kraftig ådring och grå åldring. Dvs ek är omöjligt tillsamman med ett björkskåp om det skall se snyggt ut.
Vill du ha mörkare bänkskivor så är körsbär ett träslag som fungerar bra med björk. Det är lite mer livligt, men texturen i trät och åldringen är densamma.
Vi har björkkök och valde laminat som bänkskiva. Den är svart och ska väl likna granit (minimala små gråa fläckar finns i laminatet också så det ser ut som sten). Passar i vårt tycke toppen till luckorna men smaken är ju som baken...
/ Lina
/ Lina
En annan tanke när det gäller bänkskivor: Jag har sett ett snyggt kök där man som bänkskivor hade kakel, samma på köksön. Det tycker jag var läckert, men hur är det i verkligheten, det måste finnas en anledning till att det inte syns lika ofta som annat material i dessa sammanhang? Eller? Någon med erfarenhet? Det är ju värmebeständigt och tåligt, men hur är det med smutsiga fogar? Vill påpeka att det var i Usa jag såg detta, där hade många kök kaklade skivor.
Anna
Anna
Klicka här för att svara