Har en vedspis i köket i sommarstugan. Nu tänkte vi bygga om köket lite och lägga till en arbetsbänk på en vägg som ansluter till väggen med vedspisen. Om bänkskivan är 60cm djup betyder det att jag kommer få en glugg mellan bänkskiva och vedspis på ca 45 cm och jag skulle gärna låta bänken på något sätt gå ihop med vedspisen istället.
Idag är vedspisen inmurad av tegel överallt utom till vänster där den har en sån gammal vattenbehållare i koppar, och det är där jag tänkt bygga på.
Vad har jag för alternativ? Det känns ju olustigt att låta bänkskiva i laminat gå hela vägen fram till vedspisen, borde jag mura ett lager till som säkerhet eller finns det bättre lösningar? Behöver man be sotare om lov/råd innan man gör sådant här, eller behöver man få den nygodkänd efteråt?

• Gamla vedspisen inmurad med tegel och kopparbehållare, förslag till arbetsbänksintegration sökes.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror absolut att du skall satsa på att ha något icke brännbart åtminstone upptill mot hällen. Kanske går att få tag i en bit stenbänkskiva på blocket? Annars kan jag tipsa om en lösning min mor gjorde, hon beställde en skiva/häll i gjutjärn, blev riktigt snyggt.
Tror inte att du behöver få något godkännande på dina lösningar kring spisen, men som sagt bör vara icke brännbara material närmast spisen även mot varmvattenbehållaren i koppar även om den knappast blir jättevarm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.