Jag har lite laminat i mitt kök som ska bytas mot trä. Dock så har jag idag ingen väg för värmen från en radiator att passera uppåt mot fönstret, och undrar om någon har någon smart eller snygg lösning för detta. Hur skulle du ha gjort för att låta värmen cirkulera i mitt fall? Bilden visar nuvarande skiva, tätt mot fönstret.
Jag har funderat på att fräsa ur en liten spalt i bakkant på skivan, men jag och fräs...
Kanske kan göra en grundare fönstersmyg som sluttar ned och på så sätt få spalten i fönstret istället, tänk 45 graders vinkel.
Bänkskivan till vänster tänkte jag fästa med skruv genom en vägg in i ändträet.
Inga skåp nedanför fönstret.
Kanske kan göra en grundare fönstersmyg som sluttar ned och på så sätt få spalten i fönstret istället, tänk 45 graders vinkel.
Bänkskivan till vänster tänkte jag fästa med skruv genom en vägg in i ändträet.
Inga skåp nedanför fönstret.
Ta upp ett fyrkantigt hål och sätt i ett överluftsgaller.
t ex:
https://m.clasohlson.com/se/Överluftsgaller-400x60-mm/Pr366025000
t ex:
https://m.clasohlson.com/se/Överluftsgaller-400x60-mm/Pr366025000
Jag hade tidigare en tät skiva men skaffade bergvärme och blev nojig på framledningen och köpte nån metall ram man fällde in i skivan men kan inte påstå att jag märkte nån skillnad så jag skulle låta det vara om det funkar bra i dag. Numera är köket bytt bänken borta och enbart golvvärme i köket.
Att fälla in ett galler skulle kunna funka, men jag vill ha den planmmonterad, och det kommer jag aldrig lyckas med. Ligger den ovanpå kommer det samlas tonvis med skit i kanten. Dock behöver man ju inte fästa den, så det kan vara ett alternativ, om man fick tag i ett snyggt galler...
Hur märker man om det fungerar bra idag? Har haft tätt i tio år, och huset står kvar. Alla dessa råd som säger att det ska vara cirkulation, varför? Nog för att det kan bli lote småkallt på skivan när det är svinkallt ute, men annars är det väl ingen större fara verkar det som.
Hur märker man om det fungerar bra idag? Har haft tätt i tio år, och huset står kvar. Alla dessa råd som säger att det ska vara cirkulation, varför? Nog för att det kan bli lote småkallt på skivan när det är svinkallt ute, men annars är det väl ingen större fara verkar det som.
Fast nu förstår jag nog inte riktigt hur du menar. Såhär ser den ut när den är monterad i 16mm lagom sladdrig spånskiva:F Fluxor skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mitt pekfinger i nederkant som jämförelse.
Det är jag själv som satt dit den ovanför kylskåpet, som behövde lite extra luftcirkulation runt, och jag är sannerligen ingen fena på finsnickeri. Tvärtom, hålet ser ut som hejkomochhjälpmig, men det spelar ingen roll eftersom man snäpper fast gallret sen i dess egna flänsar.
Med detta sagt så kan jag nämna att jag har en liknande situation i köket, med bänkskiva över det ena av två element. Det elementet har varit helt avstängt sen inflyttningen 2010, och det har aldrig varit några problem. Lite kallt ovanpå bänkskivan som sagt, men det spelar ju ingen roll.
Fräs
Ta fräsen och gör motsvarande urfräsning direkt i träbänkskivan som på denna bild.L Liteavvarje skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Du behöver inte fräsa om du tycker det är svårt.
Borra ett antal större hål i skivan. Sedan kör du till Bauhaus där det finns olika hålplåtar. Såga till hålplåten så att den täcker hela skivan så får du en plan yta med hål i.
Oavsett vilken lösning du väljer så får du bara bra cirkulation om luft tillför underifrån, t ex genom sockeln.
Borra ett antal större hål i skivan. Sedan kör du till Bauhaus där det finns olika hålplåtar. Såga till hålplåten så att den täcker hela skivan så får du en plan yta med hål i.
Oavsett vilken lösning du väljer så får du bara bra cirkulation om luft tillför underifrån, t ex genom sockeln.
Klicka här för att svara


