3 712 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Bänkskiva i tvättstuga med ojämna väggar
Jag vill göra tvättstuga i ett rum i källaren. Rummet har putsade målade väggar som är ganska ojämna. Jag tänker mig att allt ska vara ganska enkelt så jag vill inte ge mig på att göra nåt med väggarna. Till frågan, jag tänker mig att det ska vara en lång bänkskiva på ena väggen med tvättmaskin och torktumlare under denna. Hur gör man för att få en bänkskiva att passa mot de ojämna väggarna på bästa sätt? Alla goda tips mottages.
Det beror på hur ojämt det är? Rör det sig om flera cm eller enstaka mm? Vilken typ av skiva ska du sätta?
Om du lägger skivan mot väggen, lägger sedan en blyertspenna med långsidan mot väggen och drar den längs väggen. Då kommer du få ett streck på skivan som motsvarar väggens in/ut buktningar. Därefter kan man kapa skivan efter strecken och få den att passa hyffsat. Detta funkar dåligt med en laminatskiva, massiv träskiva funkar bäst när man ska kapa.
Sedan kan man lägga en siloconfog eller annan fin fog längs väggen för att dölja ojämnheten. Eller så sätter man kakel eller valfri skiva på väggen som går ut några mm. De kan också täcka ojämnheten.
Om du lägger skivan mot väggen, lägger sedan en blyertspenna med långsidan mot väggen och drar den längs väggen. Då kommer du få ett streck på skivan som motsvarar väggens in/ut buktningar. Därefter kan man kapa skivan efter strecken och få den att passa hyffsat. Detta funkar dåligt med en laminatskiva, massiv träskiva funkar bäst när man ska kapa.
Sedan kan man lägga en siloconfog eller annan fin fog längs väggen för att dölja ojämnheten. Eller så sätter man kakel eller valfri skiva på väggen som går ut några mm. De kan också täcka ojämnheten.
Vi har granitvägg i källare med stora ojämnheter. Jag tog en bänkskiva som va ca 80 djup istället för 60 och sågade ur för väggen. Gjorde en mätsticka i rätt längd med hål för penna och sedan följde jag ojämnheter i väggen och fick en linje att såga efter. Fick efterjustera lite men blev helt ok. Fogade de springor som blev med mjukfog i samma färg som väggen.
Den är rätt så ojämn väggen, säkert flera centimeter på sina ställen så att såga ur skivan låter klokast. Synd att det inte funkar med laminatskiva, hade inte tänkt lägga så mycket pengar på tvättstugan och då hade ju laminat varit bäst.T tobben87 skrev:Det beror på hur ojämt det är? Rör det sig om flera cm eller enstaka mm? Vilken typ av skiva ska du sätta?
Smart med mätstickan. Det tipset tar jag direkt.Kretikos skrev:
Vi har granitvägg i källare med stora ojämnheter. Jag tog en bänkskiva som va ca 80 djup istället för 60 och sågade ur för väggen. Gjorde en mätsticka i rätt längd med hål för penna och sedan följde jag ojämnheter i väggen och fick en linje att såga efter. Fick efterjustera lite men blev helt ok. Fogade de springor som blev med mjukfog i samma färg som väggen.
Klicka här för att svara