9 557 läst ·
30 svar
10k läst
30 svar
bänkskiva i trä vs. rostfri?
Sida 1 av 3
Ni som har en hel träskiva med infälld ho och häll, hur tycker ni att det funkar?? Det ser ju snyggt ut men är det praktiskt? Jag är lite orolig för att det ska bli svårt/jobbigt att underhålla den. Händer det ofta att ni måste slipa ner märken? Skulle ni valt träskiva om ni fick välja igen?
/mino
/mino
Jag skulle absolut välja träskiva igen, visst det är mycket jobb i början men efter den är mättad så är det inte mycket.
Märken slipar jag inte bort, den är nästan finare när den har lite blämmor. Jag skulle aldrig ha en bänkskiva av furu dock, den är lite väl känslig.
Märken slipar jag inte bort, den är nästan finare när den har lite blämmor. Jag skulle aldrig ha en bänkskiva av furu dock, den är lite väl känslig.
Infälld ho suger rent ut sagt! Det är ju nästan omöjligt att inte få vatten utanför själva hon, och då blir det ju ett jädrans torkande om man inte ska riskera att få fuktskador. När jag bygger nytt ska det vara en rejäl, jätte-rostfri bänk!
Förstår inte..."jädrans torkande" ??ylven skrev:
Jag menar, det är ju absolut ingen fara om det ligger lite vatten på en träskiva medans du ex. diskar...och några små enstaka stänk behöver du ju inte torka upp om du oljat skivorna tillräckligt. Det enda jag kan tänka mig skulle orsaka skador på skivan är om stora pölar får ligga kvar under längre tid...och vem vill ha ett permanent innanhav på bänken (oavsett material) ??
Jag tror att de som får problem med sina massiva bänkskivor i de flesta fall slarvat med underhållet...och SÅ jobbigt är det inte, två ordentliga oljningar per år.
Alter ego
Rostfri bänk är hur praktiskt och bra som helst! Och särskilt att det är en liten fördjupning så att vattnet stannar kvar på bänken. Jag minns när jag hade laminatskiva ända fram till diskhon, då rann vattnet ner på golvet hur lätt som helst. Det måste vara samma problem med träskiva, antar jag.
Har samma erfarenheterAnna_Panna skrev:
gaia
Vi har samma uppfattning som många tidigare: en rostfri bänk med två stora hoar är det bästa. Vi har laminat med infällda hoar nu och inte glada över allt vatten som rinner ner över kanten. >
Vi kommer nog däremot fälla in hällen i en ekskiva.
Vi kommer nog däremot fälla in hällen i en ekskiva.
Jag håller med om att långa rostfria bänkar med två rejäla hoar är bäst, men det kräver iofs också att du har tillräckligt med fri bänkyta i övrigt för t.ex. bakning. För som alla vet är det inte speciellt matnyttiga metaller i en rostfri bänk.... 
Inte matnyttiga metaller i rostfritt?
Jag har aldrig hört talats om att rostfritt inte skulle gå bra till mat. Rostfria bunkar, knivar, stekspadar och för att inte tala om besticken! Gaffeln och skeden stoppar man dessutom i munnen och kommer i direkt kontakt med saliven.
Vilket ämne skulle frigöras från rostfritt och hur?
Jag tycker att det är utmärkt att baka på diskbänken. Det är så lätt att göra rent efter sig.
/EB
Jag har aldrig hört talats om att rostfritt inte skulle gå bra till mat. Rostfria bunkar, knivar, stekspadar och för att inte tala om besticken! Gaffeln och skeden stoppar man dessutom i munnen och kommer i direkt kontakt med saliven.
Jag tycker att det är utmärkt att baka på diskbänken. Det är så lätt att göra rent efter sig.
/EB
När jag gör rent min bänk så blir alltid duken skimrande silvrig, men min gamla bänk kanske innehåller någonting annat än dagens rostfria bänkar?? Det är iaf nog för att jag ska välja att bära bort micron för att få plats att baka på den lilla bit träbänk jag har i mitt nuvarande kök.EB skrev:Inte matnyttiga metaller i rostfritt?
/EB