Står just nu i valet och kvalet om att välja kompositskiva eller granitskiva (polerad) till ett helt nytt kök.
Köket kommer att vara vitt.
Tar tacksamt emot era erfarenheter och rekommendationer på nedan frågor.
.

1. För resp. nackdelar med de båda varianterna?
2. Vilken av varianterna är prismässigt mest gynnsam?
3. Rekommendationer på var man köper dessa skivor?
4. Lägga gärna upp bilder på era kök där ni har lagt komposit eller granitskivor som inspiration.

Vi valde bort komposit och tog granit pga vi ville kunna ställa varma saker på
Bänkskivan, risk för att det blev märken i kompositen sa marbodal

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hemmakatten
Men man kan väl knappast ställa en het stekpanna direkt på en stenbänk utan risk att den spricker? Det skulle jag inte göra på någon bänkskiva.

Just nu har vi en sandgrå Silestone som bänkskiva och stänkskydd. Skivan är matt. Så skönt, är less på helblanka mörka stenskivor.

Funkar det med stenskiva i köket ?
jag tänker att man skulle kantstöta tallrikar och panga glas i massor ?

Karlia
Det fungerar bra med stenskiva i köket, inte ens min fumliga 19-åring har förstört glas eller porslin på grund av den (mängder i sitt rum däremot) Lätt att hålla rent och snyggt också!

En varm stekpanna eller ugnsplåt skulle jag utan att tveka våga ställa på en granitskiva. Det Hoppas jag den klarar av iallafall( därför vi valde det)
komposit som sagt avrådde marbodal, och då är det alternativet dyrare, tycker om när försäljare inte försöker sälja dom dyraste alternativen och ser kundens behov istället. Sen kan dom nog inte garantera att det går sönder.

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Men man kan väl knappast ställa en het stekpanna direkt på en stenbänk utan risk att den spricker? Det skulle jag inte göra på någon bänkskiva.
Man kan med fördel dra ut något man behöver kyla tex en såskastrull som vill koka över.
Har gjort detta i över 15 år utan sprickor på granitbänk!!!

Inte en repa eller märke i mina granitbänkar efter mycket skärande och bankande på bänkarna...
Ett o annat glas och tallrik har väll gått åt genom åren men men.

BirgitS
Har flyttat kastruller och stekpannor direkt från spisen till granitskivan (3 cm tjock, någon pearl-sort ser det ut som) i 8 år utan att det har hänt något, samma sak med plåtar. Hur tidigare ägare gjorde vet jag inte.

• Gilla
kest
  • Laddar…

Just nu har vi en sandgrå Silestone som bänkskiva och stänkskydd. Skivan är matt. Så skönt, är less på helblanka mörka stenskivor.
Det kan man göra med Dekton. Det var en av anledningarna att vi valde den.

Jag valde marmor, tål inte syror men det gör inte heller en mattkomposit eller en mattgranit, polerad granit och komposit tål det. Sen dekton tål allt, utom att slå i kanten, då kan man få riktigt otrevliga utslag som är extremt vassa.. Skar av typ 2x2cm av huden på lillfingret när jag jobbade med dekton.

Polerad granit tål syror, värme och rätt reptålig, samma med polerad komposit minus värme, tål 150grader säger tillverkaren, men avråder starkt att ens testa.

Mattgranit är lite mer repkänslig och kan sugs åt sig fett, så man får fläckar samma med mattkomposit.

Polerad/mattmarmor tål värme, känslig mot syror, och kan repas lättare än granit

Men all natursten kan ju impregneras så dom tål lite mer!

• Kök med vita skåp och mörkt marmorstensbänkskiva, rostfria apparater och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ernfrid69 och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Blanka granitbänkar, framförallt svarta, har väl inte varit i mode på många år? Svårsålt, när man vill sälja. I dag är det mer beiga, gråa matta bänkar som är på modet. Gillar man det, blanka (svarta) granitbänkar, so fine, men man bör vara medveten om att den fina "säljfaktorn" inte finns med vita Ikeakök och svarta granitbänkar, vilket 9 av 10 installerar idag.

Redigerat:
BirgitS
Blanka granitbänkar, framförallt svarta, har väl inte varit i mode på många år? Svårsålt, när man vill sälja. I dag är det mer beiga, gråa matta bänkar som är på modet. Gillar man det, blanka (svarta) granitbänkar, so fine, men man bör vara medveten om att den fina "säljfaktorn" inte finns med vita Ikeakök och svarta granitbänkar, vilket 9 av 10 installerar idag.
Det normala är väl att de som installerar kök idag inte kommer att sälja de närmaste åren och när de ska sälja om kanske 10 år så är köket omodernt även om de följer dagens trend. Under mina år här i forumet så har jag de kök jag sett i trådarna gått från vita luckor och svarta skivor till grått och nu till svarta luckor och vita skivor. Naturligtvis kommer det att fortsätta att ändra sig. Om man räknar med att ett kök har en livslängd på 20 år så kommer det att vara omodernt under minst 15 av de åren oavsett hur man gör och då kan man lika gärna inreda det på det sätt som man kan leva med även när det är omodernt.

Du skriver att vita kök och svarta bänkskivor inte varit på mode dom sista åren för att sen skriva att 9 av 10 installerar precis det.
Då får ju jag det iallafall till att det måste vara lite mode i det eller

• Gilla
chali och 1 till
  • Laddar…
Tycker inte man ska installera det som andra tycker är snyggt utan istället välja det man själv gillar, blir som tidigare sagts iaf omodernt innan man ska sälja. Eller så kommer just den trenden man själv gillar tillbaks då med lite tur :)

• Gilla
Nicklas_gbg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.