18 489 läst ·
26 svar
18k läst
26 svar
Bänkskiva i fuskbetong. Kommer det fungera?
Hagmans dammbindning, ett tjock lager med den så blev det rätt så bra tyckte jag. Ytan blev flammig och levandeJ JIMMEN skrev:
Nej, jag har använt helt vanlig cement från byggmax, det drog för mycket i snåltarmen när jag fick priset på mikrocement
Kanon att du eldar och har dig, klarar skivan de temperatur- och fukt-svängningarna så klarar den typ allt.B Benga360 skrev:
Formodlingen ingen större skillnad i själva produkten.B Benga360 skrev:
K karlmb skrev:
Jo, mikrocement är inte särskilt lik vanlig cement.K karlmb skrev:
Den är mer lik en tjock färg med lite cement i. Väldigt mycket mer flexibel och stöttålig. Suger dessutom inte upp vatten som cement och betong gör.
Tror inte alls på att lägga det i ett tunt skikt på en befintlig skiva. Det enda som kan rädda den är vilken försegling man använder.
Om man ska använda någon hemmalösning så är vanligt flexfix eller husfix betydligt lämpligare.
OKPeter2400 skrev:
Jo, mikrocement är inte särskilt lik vanlig cement.
Den är mer lik en tjock färg med lite cement i. Väldigt mycket mer flexibel och stöttålig. Suger dessutom inte upp vatten som cement och betong gör.
Tror inte alls på att lägga det i ett tunt skikt på en befintlig skiva. Det enda som kan rädda den är vilken försegling man använder.
Om man ska använda någon hemmalösning så är vanligt flexfix eller husfix betydligt lämpligare.
Snyggt! Mycket bättre än äkta fuskbetong.sir_daniel skrev:
Fuskskivor i betong är kass. En bekant har det.
Det är verkligen fusk för de är inte massiva, utan sargen är pålimmad så det ser ut som massivt. Problemet är att själva skivan består mest av spånskiva och ett tunt skikt betong. Spricker om man råkar tappa något. Känsligt för repor och klarar inte vissa sura livsmedel.
Vi satsade på granit. Inte det heller helt okänsligt men bra nära.
Ytan är diffusionsöppen ifall man inte behandlar den, jag har behandlat med deras supersealer samt linoljevax och nu är den relativt svår att fläcka ner. Fick tips på Osmo hårdvaxolja, vilket vi redan har på alla träbord hemma men tycker inte att färgen blev så bra, vax får en annan färg.P peterkz1 skrev:
Ytan är sjukt hård, för att slipa har jag behövt en diamantsliprondell till en Festool Rotex 150 med korn 100, det tar ändå sjukt lång tid att slipa ytan så som jag vill ha den. När jag slipade av laminatskivorna som satt innan behövde jag nog bara 5 minuter totalt på skivorna för att rugga upp dom och då med papper istället. Så skivorna är nog 100x hårdare nu iaf.
Kan tyvärr inte yttrra mig angående microcement. Jag la vanlig cement på mina, det har hållt hyfsat. Skulle jag gjort det idag hade jag tuggat upp ytan lite då det har släppt lite i vissa hörnor.The Caper skrev:
Klicka här för att svara