J JIMMEN skrev:
Fråga, har du lagt nån slutprimer eller likande på?
Cement suger ju fukt tänker jag?

Vi har flera olika sorters microcement tillgängliga här i bygden men bara den från Stoh ska vara badrumssäker har jag hört, är det nått sånt?
Hagmans dammbindning, ett tjock lager med den så blev det rätt så bra tyckte jag. Ytan blev flammig och levande
Nej, jag har använt helt vanlig cement från byggmax, det drog för mycket i snåltarmen när jag fick priset på mikrocement

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
B Benga360 skrev:
Jag lovar att återkomma med resultat, håller den över vintern här hemma så håller den så att säga. Är väldigt glad för att elda i kaminen så här är runt 25 grader på kvällarna
Kanon att du eldar och har dig, klarar skivan de temperatur- och fukt-svängningarna så klarar den typ allt.

B Benga360 skrev:
Hagmans dammbindning, ett tjock lager med den så blev det rätt så bra tyckte jag. Ytan blev flammig och levande
Nej, jag har använt helt vanlig cement från byggmax, det drog för mycket i snåltarmen när jag fick priset på mikrocement
Formodlingen ingen större skillnad i själva produkten.

K karlmb skrev:
K karlmb skrev:
Jo, mikrocement är inte särskilt lik vanlig cement.
Den är mer lik en tjock färg med lite cement i. Väldigt mycket mer flexibel och stöttålig. Suger dessutom inte upp vatten som cement och betong gör.
Tror inte alls på att lägga det i ett tunt skikt på en befintlig skiva. Det enda som kan rädda den är vilken försegling man använder.

Om man ska använda någon hemmalösning så är vanligt flexfix eller husfix betydligt lämpligare.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Jo, mikrocement är inte särskilt lik vanlig cement.
Den är mer lik en tjock färg med lite cement i. Väldigt mycket mer flexibel och stöttålig. Suger dessutom inte upp vatten som cement och betong gör.
Tror inte alls på att lägga det i ett tunt skikt på en befintlig skiva. Det enda som kan rädda den är vilken försegling man använder.

Om man ska använda någon hemmalösning så är vanligt flexfix eller husfix betydligt lämpligare.
OK

Dudeish TrollMann skrev:
Du tänker rätt men med en polymerer i blandningen blir det mer hållbart och heter microcement har precis gjort köksön och skall göra resten i helgen
Supersnyggt! Hur tålig blir ytan?

P
sir_daniel sir_daniel skrev:
Gillar att du tänker utanför boxen ”det går inte”, är ju bara det folk säger som inte vågar :cool:

sen blev det snyggt också, men gör sådan Instagram dekorering på den när allt är klart och lägg upp här (inkl inköpslista och pris/plats där det köptes så fler kan göra liknande)
Snyggt! Mycket bättre än äkta fuskbetong.

Fuskskivor i betong är kass. En bekant har det.
Det är verkligen fusk för de är inte massiva, utan sargen är pålimmad så det ser ut som massivt. Problemet är att själva skivan består mest av spånskiva och ett tunt skikt betong. Spricker om man råkar tappa något. Känsligt för repor och klarar inte vissa sura livsmedel.
Vi satsade på granit. Inte det heller helt okänsligt men bra nära.

J JIMMEN skrev:
Fråga, har du lagt nån slutprimer eller likande på?
Cement suger ju fukt tänker jag?

Vi har flera olika sorters microcement tillgängliga här i bygden men bara den från Stoh ska vara badrumssäker har jag hört, är det nått sånt?
bivax behandling 1-2gng år typ

P peterkz1 skrev:
Supersnyggt! Hur tålig blir ytan?
Ytan är diffusionsöppen ifall man inte behandlar den, jag har behandlat med deras supersealer samt linoljevax och nu är den relativt svår att fläcka ner. Fick tips på Osmo hårdvaxolja, vilket vi redan har på alla träbord hemma men tycker inte att färgen blev så bra, vax får en annan färg.

Ytan är sjukt hård, för att slipa har jag behövt en diamantsliprondell till en Festool Rotex 150 med korn 100, det tar ändå sjukt lång tid att slipa ytan så som jag vill ha den. När jag slipade av laminatskivorna som satt innan behövde jag nog bara 5 minuter totalt på skivorna för att rugga upp dom och då med papper istället. Så skivorna är nog 100x hårdare nu iaf.

• Behandlad yta på ett bord som är svårt att fläcka ner och svår att slipa, med en kaklad vägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat köksbänksyta behandlad med sealer och vax, bredvid en dammsugare i ett modernt kök.
    Skapa konto
  • Behandlad köksbänksyta med supersealer och linoljevax, intill diskho och vit kakelvägg.
    Skapa konto
  • Gilla
Calle Kula22 och 3 till
  • Laddar…
Funderar på att klä in våra bänkskivor med microcement, men undrar hur ytan blir tänker då på känslan? Blir den sträv eller mer åt känslan som en laminatskiva?

P
The Caper The Caper skrev:
Funderar på att klä in våra bänkskivor med microcement, men undrar hur ytan blir tänker då på känslan? Blir den sträv eller mer åt känslan som en laminatskiva?
Ser "jättesnyggt" ut med betong i köket,
Ernst???

Men säkert hållbart

The Caper The Caper skrev:
Kan tyvärr inte yttrra mig angående microcement. Jag la vanlig cement på mina, det har hållt hyfsat. Skulle jag gjort det idag hade jag tuggat upp ytan lite då det har släppt lite i vissa hörnor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.