Ja visst låter jag lite negativ... I mina ögon så betalar ni extra för att få ett sämre kök. ::)

Det är väldigt opraktiskt att kliva minst ett steg åt sidan, öppna en dörr och sedan leta upp en stekspade i en låda i skåpet. Tror ni mig inte så tejpa upp måtten i erat nuvarande kök och testa.

Likadant är det med de stora lådorna. Visst rymmer dom mycket men hur svårt är det inte att komma åt sakerna som står längst in i mitten av den nedersta lådan?

Den översta "lådan" har jag aldrig trott att det skulle ligga något i, där blir väl ingen låda alls, i det utrymmet sitter ju spisen infälld.

Mitt råd till er är att strunta i vad som kan vara "snyggt", fundera på vad som skall finnas lätt tillgängligt vid spisen för att göra matlagningen till ett nöje, ett rimligt antal kastruller och stekpannor, oika redskap, kryddor och kanske lite specerier som mjöl och gryn. Rita skåpen därefter!

byggimpert skrev:
Granit är ju oslagbart ur nästan alla aspekter, hållbarhet, praktikalitet, estetik osv. de enda nackdelarna jag ser med det matrialvalet på köksön är priset som onekligen är högt samt att det på ritningen ser ut som att ni har planer på en liten bardisk bakom hällen (rätt/fel?), om så är fallet så är granit obekvämt att sitta och äta vid (OBS, detta är min personliga åsikt) då det är kallt och hårt mot bara armar samt slamrigt med glas och porslin.
OK, med feedbacken vi har fått från dig och andra, blir det nu ingen Ekbänk - vi är ganska lata när allt kommer till allt - så vi orkar säkert inte att holla den snygg :(

Vi har räknat lite på det, och det verkar som att vi kan få sten på köksön och laminatt i resten för samma pengar som vi skall betala för tex. Ek i hela köket (som vi hade i budget från början :) )
Bardisk skall det vare, och det är väl den som är en stor del av "problemet": Enligt Kvänum, så går det inte att få fina rundade hörn på en laminatskiva - och det är för mig en viktig detalj. Att det kan bli lite kall att sitta vid - det kan jag nu klara... Kanske man vaknar till när man somnar över frukosten :D

byggimpert skrev:
Nu vet/minns jag inte om ni hade småbarn, men hursomhelst så skulle jag själv (som har småbarn)...
Nej, inga barn än, och inte planerat för den nära framtiden... Men Självklar skall vi da har barn - Vad skall vi annars göra med alla dessa härliga m[sup]2[/sup]?

byggimpert skrev:
Långrandig utläggning kan tyckas ;) för att komma fram till pudelns kärna, nämligen att man utan minsta tvekan kan välja laminat, vilket dessutom inte alls är ett dåligt alternativ (dessutom tror jag inte särskilt många slår hål på laminaten), kan tvärtom vara både fräckt och väldigt praktiskt och behöver inte heller vara 'omysigt' ;)

Personligen skulle jag gärna välja den här laminatskivan med kantlist typ den andra eller tredje nedifrån, eller tredje uppifrån, på nedersta bilden (med ask/ek i kombination), helt enkelt ursnyggt och till en bråkdel av priset för granit samt skötseln för massivt trä :) ;)
Själv skall jag gärna välja laminat, om jag kan få rundade hörn på bardisken... Vet du något om sådant ???

Annars är jo problemet om man väljar granit och laminat att få en laminat som är snygg och annorlunda än Graniten så inte att laminaten sen ser ut som en billig substitut bredvid Graniten.

Tack för feedbacken.

Lindhardsen skrev:
Själv skall jag gärna välja laminat, om jag kan få rundade hörn på bardisken... Vet du något om sådant ???

Annars är jo problemet om man väljar granit och laminat att få en laminat som är snygg och annorlunda än Graniten så inte att laminaten sen ser ut som en billig substitut bredvid Graniten.
Tjaa..... det verkar som om Kvänumförsäljaren hellre vill sälja sina dyrare alternativ till er ;)
Man kan tom få halvcirkelformat om man vill ;) exemplet nedan är från LG-collection (däremot går det ju kanske inte på tex. IKEA).

Ang. kombination med granit så se de förslag jag lagt in bilder på i förra inlägget, kravet är ju att laminaten inte är ett stenplagiat, om man ska kombinera med riktig granit, däremot får ju gärna färgtonen överensstämma.

MVH//Christina.

tralist_halvcirkel.jpg

*EDIT* Det finns faktiskt förvånande mycket väldigt läckra och snygga bänkskivor i just laminat, jag tror dessvärre att de flesta försäljare har för dålig fantasi för att kunna föreslå snygga och personliga lösningar (och kanske för lite avans ;))
twincompact.jpgbtt4480-valnot.jpgBT7400_valnot_alu.jpg

byggimpert skrev:
Tjaa..... det verkar som om Kvänumförsäljaren hellre vill sälja sina dyrare alternativ till er ;)
Man kan tom få halvcirkelformat om man vill ;) exemplet nedan är från LG-collection (däremot går det ju kanske inte på tex. IKEA).

Ang. kombination med granit så se de förslag jag lagt in bilder på i förra inlägget, kravet är ju att laminaten inte är ett stenplagiat, om man ska kombinera med riktig granit, däremot får ju gärna färgtonen överensstämma.

MVH//Christina.

Dåså - får väl höre med Kvänum på måndag om dom vill hjälpa oss eller inte! ::)

Som du var inne på tidigare, så kan vi jo alltid bytta ut laminaten om vi sen blir milionärer (som om det kommer att hända i nya huset! ;)

Tack för hjälpen, och ha en trevlig helg!

/Jan

Vi satte in ett Kvänumkök 1988 och avslutade bänken med ett UFR28. Inga problem med rundat hörn på laminatskivan ::)
Fråga dem hur de gör om kunden vill ha ett sådant skåp (beteckningen hämtad från deras sortiment) och laminat ;)

Ett tips ær att titta in på www.bobedre.dk som ær en fantastiskt bra tidning (och hemsida). Tidningen går att køpa i Pressbyrån (såg jag nær vi var hemma i Sverige i somras)

(Med risk før att bli halshuggen nu... så) Danskarna menar jag, ligger mycket løngre fram i arkitektur æn vad svenskarna gør. Har sett mycket hær i Danmark, som kommer till Sverige først 2-4 år efter. Detta med køksinredning ær danskarna MYCKET længre fram æn vad vi i SE ær. Bl a detta med øverskåp. Nær man skall stå och tillbereda mat "kør" man ju huvudet i øverskåpen hela tiden. Danskarna gør nu istællet så att man ofta har en helvægg, med kyl, frys, ugnspelare samt antingen stort skafferi med utdragslådor alternativt att man bygger in ett riktigt skafferi med vægg o dørr (blir garaneterat billigare æn att ta køksskåp) dær de førvarar allt från drickabackar, øl konserver, mjøl etc etc. Sedan har man en "køksø" som antingen i ena ændan sitter mot en vægg alt. helt fri. På denna har de i ena sidan spishæll o på andra sidan diskho (som med førdel ær STØRRE æn standard. Øn ær ofta 90 bred och med underskåp på 60. Vilket ger plats att ha barstolar på andra sidan om øn. bænkskivan mellan spis o vask bør vara minst cm bred men gærna mer så har man bra tillberedningsyta med allting inom ræckhåll samtidigt som man faktiskt kan stå och titta ut i køket mot familjen o gæster:
men titta in på bo bedres hemsida; gå sedan in på køkken ( køk) och klicka vidare. De ger æven flera bra tips man bør tænka på nær man inreder køk. Lycka till med køksbyggandet!
/Anna

Anna_Dyring skrev:
Ett tips ær att titta in på www.bobedre.dk som ær en fantastiskt bra tidning (och hemsida). Tidningen går att køpa i Pressbyrån (såg jag nær vi var hemma i Sverige i somras)

men titta in på bo bedres hemsida; gå sedan in på køkken ( køk) och klicka vidare. De ger æven flera bra tips man bør tænka på nær man inreder køk. Lycka till med køksbyggandet!
/Anna
Tackar för tipset... Som dansk skäms jag nästan för att jag inte rdan har varit inne och jolla upp denna website ordentligt redan... On my way ;-)

Hmm... Nu har vi varit ute och spana lite på några affärer, och kommit fram till att vi gillar dessa 2 laminat som är granit/sten replika :D :

5568F_s.jpg
http://www.lgcoll.se/LitiumInformat...age2=11&Destination2=14&ProductId=229

5565P_stor.jpg
http://www.lgcoll.se/LitiumInformat...age2=11&Destination2=14&ProductId=726

Nu till dom nästa frågorna som Christina eller andra jätte gärna får tycket till om:
  • Vad skall man välja för kantlista till en sådan skiva om man har vita luckor och Ask på golvet?
  • Dessa laminatskivor är helt släta och blanka - Är det troligt att dom jätte lätt blir repiga?

ARGH.. Tänk att det kan vare så svårt att välja en bänkskiva... ??? Era inputs är helt kanon - Keep'em coming ;)

Hej, de ser fina ut men tænk på att nær laminatskivor går sønder så ser det inte så snyggt ut... Vi har gjort (vad vi tycker ) ett misstag nær vi valde laminat och itne træ eller granit eller en kombination av dessa... Men det ær ju som vi tycker...
Fandt du noget af interesse på bo bedres hjemmeside??

Hilsen Anna

Anna_Dyring skrev:
Hej, de ser fina ut men tænk på att nær laminatskivor går sønder så ser det inte så snyggt ut... Vi har gjort (vad vi tycker ) ett misstag nær vi valde laminat och itne træ eller granit eller en kombination av dessa... Men det ær ju som vi tycker...
Fandt du noget af interesse på bo bedres hjemmeside??

Hilsen Anna
Tack för typset, Bo Bedres hemsida har mycket trevlig inspiration. Gick även till Pressbyrån och köpta senaste numret av tidningen. Dom har köksspecial denna månaden :D Mycket spännande läsning - och man inser att det går att få grejer som är mycket mer fancy ... Och att det kan bli hur dyrt som helst :o

Äntligen skulle vi helst vilje ha granit, men i husbygget måste vi tyvärr dra gränsen någonstans.
Vi har idag laminat i vårt lilla kök, och efter 4 år är det forfarande fräscht... Om 5-10 år när den nya laminaten i huset har blivit fullt, så har vi förhoppningsvis råd att bytta ut den med äkta granit ;)

Lindhardsen skrev:
Hmm... Nu har vi varit ute och spana lite på några affärer, och kommit fram till att vi gillar dessa 2 laminat som är granit/sten replika
[bild]
[bild]
Nu till dom nästa frågorna som Christina eller andra jätte gärna får tycket till om:
  • Vad skall man välja för kantlista till en sådan skiva om man har vita luckor och  Ask på golvet?
  • Dessa laminatskivor är helt släta och blanka - Är det troligt att dom jätte lätt blir repiga?
Jahaja...., då kommer genast 'tråkiga' Christina och lägger 'smolk i bägaren' :-/.

Det faktum att de är helt släta och blanka betyder -Varning, varning!!-
De är snygga och faktiskt så lika den 'äkta' varan man kan komma, MEN precis som du redan insett bekymmersamt lättrepade och vad än värre är, ev. repor syns tusen gånger mer på den spegelblanka ytan, än den matta och aningen skrovliga, dessutom så är de hopplösa att hålla fräscha, inte så att de är smutsigare eller mer bakterieinnehållande än andra bänkskivor (troligen tvärtom, för man får inte göra annat än putsa dem :P), men däremot så syns varenda fingeravtryck, smula, ev. rester av fett osv osv. så fruktansvärt bra, spec. i släpljus.

Dessvärre så vet jag detta med total säkerhet pga. egen dyrköpt erfarenhet, i vårt förra hus så 'ansiktslyfte' vi köket ett par år innan försäljning och valde då en med högblank, slät yta som den på nedre bilden, MEN herreg*d vilket putsande :'(, vi hade dessutom två fönster i vinkel vilket gav rejält med släpljus, som kuriosa kan nämnas att på visningen var barnen strängeligen förbjudna att ens vidröra de nyputsade bänkskivorna ;), men så var det också fler än en som kommenterade att det var sååå snygga bänkskivor :-X.

Välj en laminat med en matt, och mycket lätt 'skrovlig' yta och dessutom ett aningen 'spräckligt' (låter negativt men behöver inte vara det) mönster och du har en mycket tacksam bänkskiva många år framöver, lättstädad, tålig, ser inte grovstökig ut för minsta smula då de minsta yttepytte kornen döljs av mönstret, vilket man tacksamt tar emot när barnen börjar kunna 'hjälpa till/hjälpa sig själv' i köket, dvs. man behöver inte ta fram disktrasan vareviga gång barnen bara passerat köket ;), nu kanske jag låter petig men är det något som jag själv inte tål med att se, så är det smutsiga och smuliga köksbänkar, men man lär sig att välja sina strider ;) och då är en praktisk, tålig och lättskött bänkskiva ett utmärkt hjälpmedel för den som till slut annars putsar bort glansen.

Annars så skulle jag idag hellre välja en laminat som inte imiterar något annat material, men det är en smaksak, vill man ha stenimitation så finns det snygga varanter som har en bättre ytbeläggning, behöver jag säga att när vi för tre år sedan valde bänkskivor så blev det inte blank yta, däremot tog vi en laminat igen med den matta yta jag beskrivit ovan och den ser än idag ut på samma sätt som den dag den monterades, inte en repa, hack eller jack eller något annat heller för den delen, trots två småbarn och flitig bakning/matlagning av alla i familjen ;)

Ang. kantlist så vidhåller jag de exempel jag visat tidigare, med ask/ek i kombination (iom. att ni skulle ha ekmöbler)

Sorry för det negativa inlägget, hoppas du inte tycker att jag är värsta tänkbara glädjedödare ;)

MVH//Christina.

byggimpert skrev:
Ang. kantlist så vidhåller jag de exempel jag visat tidigare, med ask/ek i kombination (iom. att ni skulle ha ekmöbler)

Sorry för det negativa inlägget, hoppas du inte tycker att jag är värsta tänkbara glädjedödare ;)

MVH//Christina.
Glädjedödare - Nej, inte ens i närheten!
Det är jo det här forummet är till för. Vill inte göra om dina misstag, om jag kan låta bli ;D

Nu får vi gå till affärerna igen i morgon och se vad vi kan komma fram till.
Tuff vecka framför oss, köket måsta besluttas denna veckan, innan sluttbeställningen den 20:e :P
Får väl se vilken hjälp vi kan få från Kvänum, så vi till slutt kan komma fram till ett bra beslut ???

Igen... Tack för feedbacken

Kan inte låta bli att lägga in några bilder, enbart till dem som fortfarande lever i villfarelsen (förlåt, förlåt ;)) att laminat måste vara synonymt med 'epigt', 'B', 'lägenhetskänsla' osv osv. ;)

Granit har förvisso sina fördelar och till dem hör ffa. hållbarheten och värmetåligheten, massiva träskivor har också sin fördel (obs. singularis) och det är 'utseendet/känslan', nackdelar har bägge naturmaterialen och för granitens del är det ffa. priset och för de riktigt snygga massivskivorna är det både praktikalitet, skötsel, värme samt viss livsmedelsotålighet och faktiskt även mtp. övrigt pyssel även priset.

Jag skulle med dessa bilder vilja visa att det numera faktiskt går att få den 'epiga' ;) varianten i så otroligt snygga och läckra utformningar att det är obegripligt (nästan iaf.) att betala så hutlöst som 30-40' för granitskivor till normalstort kök.

MVH//Christina.
Kitchen.jpgmiljo-volcanics-ss-0501.jpgtwin-stapel.jpgtwincompact.jpg

byggimpert skrev:
Jag skulle med dessa bilder vilja visa att det numera faktiskt går att få den 'epiga' ;) varianten i så otroligt snygga och läckra utformningar att det är obegripligt att folk frivilligt betalar 30-40' bara för bänkskivor till ett normalstort kök :o

MVH//Christina.
[bild][bild][bild]
Ja - visst är dessa snygga - men då pratar vi ocksp om material som Hi-Macs, som vad jag kan se har ett pris i samma klass som stenskivorna :(
Jätte synd, jag skall gärna ha en skiva som dom på bilderna här!

Det som är standard i vårt kök kommer tydligen från dessa: www.pegon.se Undrar hur stor prisskildnad där är för att få gra av dom snygga LG skivorna ???

/Jan

Lindhardsen skrev:
Ja - visst är dessa snygga - men då pratar vi ocksp om material som Hi-Macs, som vad jag kan se har ett pris i samma klass som stenskivorna :(
Jätte synd, jag skall gärna ha en skiva som dom på bilderna här!
Hi-macs är det tex. i den översta 12 mm tjocka delen på bilden med 'tre skivor på varandra', den har du 15 års garanti på och samma pris som granit har def. inte 'min' köksbutik iaf. men det kanske är olika :-/, men visst.... dyrare än byggmarknadens samt IKEA's laminatskivor är de förvisso, om de sedan är bättre det vet jag inte heller ;) även om jag nog iaf. tycker att de är liiite läckrare, det är inget fel på IKEA's variant heller, den har jag haft i ett av badrummen i flera år nu och även den är oförändrad trots fuktig miljö.

MVH//Christina.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.