4 970 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Bänkskiva, dålig skarv
Hej,
Monterar ett IKEA-kök för fullt. I går kväll var det dags för bänkskivorna. Men fick problem med skarvarna. Gjorde enligt instruktion med silikon och ihopdragning. Men när skarven drogs ihop lyfter ena kanten lite och det blir ojämnt. Lika på båda skarvarna. Kontaktat IKEA som skulle titta på det.
Någon som känner igen problemet?
Monterar ett IKEA-kök för fullt. I går kväll var det dags för bänkskivorna. Men fick problem med skarvarna. Gjorde enligt instruktion med silikon och ihopdragning. Men när skarven drogs ihop lyfter ena kanten lite och det blir ojämnt. Lika på båda skarvarna. Kontaktat IKEA som skulle titta på det.
Någon som känner igen problemet?
Lägg skivorna på ett plant underlag, dra ner dem mot underlaget med tvingar, lite lagom hårt. Dra åt ihopdragningen om det lyfter så dra åt mer på tvingarna. Låt sitta till det har torkat. Se upp bara så du inte limmar fast skivorna i det plana underlaget.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Problemet är ju att de nu är hoplimmade och då kan man ju inte rätta upp det... 
I annat fall finns där olika knep för att hjälpa dem att hamna rätt.
T.ex att lägga in något mellan skåp och skivan som ligger lägst och sen skruva upp genom skåpets topp in i bänkskivan som är högst och då dras den ju nedåt...
Toleransen är ett dubbelvikt normalt kopieringspapper på 80g och det är inte ovanligt att de antingen diffar på mitten eller bak och fram p.g.a att skivorna ibland är konvexa/konkava...
I annat fall finns där olika knep för att hjälpa dem att hamna rätt.
T.ex att lägga in något mellan skåp och skivan som ligger lägst och sen skruva upp genom skåpets topp in i bänkskivan som är högst och då dras den ju nedåt...
Toleransen är ett dubbelvikt normalt kopieringspapper på 80g och det är inte ovanligt att de antingen diffar på mitten eller bak och fram p.g.a att skivorna ibland är konvexa/konkava...
Hej och tack för era svar. Det kändes ganska hopplöst när skarvarna blev som dom blev och silikonet torkat.... Ringde ju bedrövad och eländig till ikeas kundtjänst.
Men så igår kväll så fick jag en liten snilleblixt. Jag lyfte skivan i ena änden, stoppade in en masonitbit under skarven i springan som blev när jag lyfte. Släppte ner skivan och då gick skarven isär så snäll å fint.
Sen gjorde jag om skarvarna lugnt å fint med lite spännanordningar å tvingar. Så nu är det fina skarvar.
En stor eloge till IKEA som ringde idag och erbjöd sig byta dom måttbeställda skivorna. Inte illa. Men nu får det duga, hoppas dom håller sig i skarven....
Men så igår kväll så fick jag en liten snilleblixt. Jag lyfte skivan i ena änden, stoppade in en masonitbit under skarven i springan som blev när jag lyfte. Släppte ner skivan och då gick skarven isär så snäll å fint.
Sen gjorde jag om skarvarna lugnt å fint med lite spännanordningar å tvingar. Så nu är det fina skarvar.
En stor eloge till IKEA som ringde idag och erbjöd sig byta dom måttbeställda skivorna. Inte illa. Men nu får det duga, hoppas dom håller sig i skarven....
Gött å höra att det löst sig så smidigtJohnson skrev:Hej och tack för era svar. Det kändes ganska hopplöst när skarvarna blev som dom blev och silikonet torkat.... Ringde ju bedrövad och eländig till ikeas kundtjänst.
Klicka här för att svara