Bankfesten fortsätter. SEB presenterar sitt resultat för 3:e kvartalet. Närmare 12 miljarder. Att jämföra med koncernen SAAB som ”jublade” över sitt resultat på 1,2 miljarder. Alltså 10 % av SEB:s resultat. Bankerna fortsätter håva in sina övervinna. Osmakligt.
Övervinster? Förra året tjänade storbankerna runt 120 miljarder. Det blir 1000 kr per månad, per svensk medborgare, barn som gamla
Det är väl ungefär lika mycket pengar som samma medborgare förlorat i köpkraft , så kallad "inflation"
Eftersom bankvinster och löner kommer från samma bruttonationalprodukt så kan man undra om det finns något samband
I år ser det ut som bankerna tjänar lika eller mer....
Det är väl ungefär lika mycket pengar som samma medborgare förlorat i köpkraft , så kallad "inflation"
Eftersom bankvinster och löner kommer från samma bruttonationalprodukt så kan man undra om det finns något samband
Verkar snarare röra sig om 240 miljarder…ÅkeSun skrev:
Övervinster? Förra året tjänade storbankerna runt 120 miljarder. Det blir 1000 kr per månad, per svensk medborgare, barn som gamla
Gör nått åt det istället.
Byt till indexfonder.
Flytta sparpengar till nischbanker (finns dom med garanti som lovar 4% sparränta året ut (obundet))
Flytta bolånet om du betalar mer än SBABs färdigprutade ränta.
Säg upp visa kortet som kostar 500kr/år. Finns gratiskort.
Byt till indexfonder.
Flytta sparpengar till nischbanker (finns dom med garanti som lovar 4% sparränta året ut (obundet))
Flytta bolånet om du betalar mer än SBABs färdigprutade ränta.
Säg upp visa kortet som kostar 500kr/år. Finns gratiskort.
För mig är det ett mer grundläggande systemfel som måste rättas till. Det sker en enorm kapitalöverföring från alla som behöver låna pengar till bankerna.( läs aktieägarna ) När storbankerna löpande presenterar kvartalsresultat 10 gånger större än t.ex. SAAB som jublade över ett resultat på 1,2 miljarder för 3:e kvartalet. Alltså 10 % av vissa storbanker.Attitudeswe skrev:
Kapitalöverföringen sker väl ändå från dom som arbetar och hyr till dom som lånar och äger?
Den som lånat får mycket mer värdeutveckling än den vinst banken kan göra.
Om jag vill spara barnbidraget till mina barn i 18år och räknar med 7% avkastning så blir 210.000kr sparat med ett slutvärde på 420.000kr. hade jag istället lånat 160.000kr och avänt barnbidraget för att betala 3% ränta och amortera ner till noll skulle barnen få 620.000kr på 18års dagen...
Tjänar banken för mycket så arbeta för att dom inte får dina pengar. Tror du inte det går så köp banken istället.
Den som lånat får mycket mer värdeutveckling än den vinst banken kan göra.
Om jag vill spara barnbidraget till mina barn i 18år och räknar med 7% avkastning så blir 210.000kr sparat med ett slutvärde på 420.000kr. hade jag istället lånat 160.000kr och avänt barnbidraget för att betala 3% ränta och amortera ner till noll skulle barnen få 620.000kr på 18års dagen...
Tjänar banken för mycket så arbeta för att dom inte får dina pengar. Tror du inte det går så köp banken istället.
Indexfonder. I helvete. Det är just så som bankerna vill att vi skall leva. Vi skall ha skulder upp över öronen samtidigt som vi skall spela med pengarna på finansmarknaden i stället för att amortera oss skuldfria. Så att vi både tar deras risker och betalar deras vinter.
Jag ser inget självändamål i att amortera sig skuldfri.
Vill du komplettera din BRF med en sommarstuga vid pensionen kommer banken säga nej även om du är skuldfri.
Har du istället 3M lån kvar och 6M i billiga indexfonder kan du köpa dig en fin stuga nära vattnet om andan faller på då när tiden finns och du vill att barn och barnbarn har en anledning att hälsa på.
Vill du komplettera din BRF med en sommarstuga vid pensionen kommer banken säga nej även om du är skuldfri.
Har du istället 3M lån kvar och 6M i billiga indexfonder kan du köpa dig en fin stuga nära vattnet om andan faller på då när tiden finns och du vill att barn och barnbarn har en anledning att hälsa på.
Har jag sådana skulder kvar den dagen när jag går i pension och betalningsförmågan minskar tar banken allt jag äger och säljer det för bortslumpningspris och sedan mäter de ut hela pensionen utom existensminimum varje månad för att täcka förlusten sin. Tyvärr är det så som verkligheten ser ut.Attitudeswe skrev:
Jag ser inget självändamål i att amortera sig skuldfri.
Nää, så är det ju inte😉 Har man planerat att man har lagom belåning, kanske även amorterat med investerade pengar i olika fonder och hyfsat kvar både på ISK och utanför, en del av dem i räntebärande, samt en tillräckligt bra pension och samt lite egendom. Tack vare det "är det så som verkligheten ser ut".😇H heimlaga skrev:
Kollade nyligen om lån bara för att se då det påstås att man som "lite äldre" inte får låna och inga problem där om man skulle vilja byta bostad till en mera anpassad för framtiden och med läge/plats man önskar.
Redigerat:
Den stora poängen med indexfonderna är låga avgifter, dvs lite pengar till banken/fondförvaltaren.H heimlaga skrev:
Att de sen tjänar pengar på att vi lånar pengar är ingen hemlighet men det finns inget som hindrar nån att både amortera, spara (kontant) och investera. Det klokaste man kan göra är att sprida sina risker och möjligheter för att ensidigt lägga alla tillgängliga pengar på en sak är en risk eller åtminstone en förlorad möjlighet.
Vad svamlar ni om egentligen?
Det stämmer inte det där....inte i den här världen i alla fall.
Eller är det någon principskillnad mellan Finland och Sverige?
Min pension kommer att bli låg eftersom jag på grund av en arbetsskada som inte togs på allvar av vården i stort sett var sjuk med ständigt nedsatt arbetsförmåga omväxlande med långa sjukskrivningar från 21 till 40 års ålder och därför betalade in alldeles för litet. Att betala in mer i efterhand är omöjligt enligt nu gällande finländsk lag. Det dras en viss procent på alla löner jag får in och så är det med det.
Privata pensionsförsäkringer har numera en fastslagen månatlig minimiinbetalning som är för hög för en arbetarlön. Dessutom är de på egen risk. Om bolaget spelar bort pengarna är de borta och de behöver inte betala ut någon pension. Att börja en ny luckrativ karriär som 43-åring är inte helt lätt.
Var tänker ni att den höga pensionen skall komma ifrån?
De "låga" skulderna som föreslås vid pensioneringen blir totalt omkring 6 miljoner kronor. Altså 600000 euro ungefär. Lån skall amorteras på högst 20 år när man är utanför den lånedrivna fastighetsbubblan i storstäderna i Sverige. Kan man inte amortera i fastslagen takt tar banken fastigheten och säljer den. Vanligen på auktion till underpris för att få en snabb affär. Varefter de utmäter allt man äger för att täcka mellanskillnaden. Om det inte räcker mäter de ut alla pengar man får in utöver existensminimum.
Tror ni jag är dum i huvudet eller någonting?
Min pension kommer att bli låg eftersom jag på grund av en arbetsskada som inte togs på allvar av vården i stort sett var sjuk med ständigt nedsatt arbetsförmåga omväxlande med långa sjukskrivningar från 21 till 40 års ålder och därför betalade in alldeles för litet. Att betala in mer i efterhand är omöjligt enligt nu gällande finländsk lag. Det dras en viss procent på alla löner jag får in och så är det med det.
Privata pensionsförsäkringer har numera en fastslagen månatlig minimiinbetalning som är för hög för en arbetarlön. Dessutom är de på egen risk. Om bolaget spelar bort pengarna är de borta och de behöver inte betala ut någon pension. Att börja en ny luckrativ karriär som 43-åring är inte helt lätt.
De "låga" skulderna som föreslås vid pensioneringen blir totalt omkring 6 miljoner kronor. Altså 600000 euro ungefär. Lån skall amorteras på högst 20 år när man är utanför den lånedrivna fastighetsbubblan i storstäderna i Sverige. Kan man inte amortera i fastslagen takt tar banken fastigheten och säljer den. Vanligen på auktion till underpris för att få en snabb affär. Varefter de utmäter allt man äger för att täcka mellanskillnaden. Om det inte räcker mäter de ut alla pengar man får in utöver existensminimum.
Jag tror absolut inte du är dum i huvudet!H heimlaga skrev:Vad svamlar ni om egentligen?
Men jag har aldrig hört att man ska amortera på 20 år i Sverige. Det kanske är nån skillnad mellan länderna?
Det är väl snarare så att det inte finns nåt amorteringskrav om man har under 50% belåningsgrad i Sverige.
Det "svamlas" inte, vi visar bara på att det finns olika förutsättningar, både generella och individuella. Hur det är i Finland har jag ingen aning om eller hur grannarna har det i kvarteret, osv.H heimlaga skrev:Vad svamlar ni om egentligen?
Hur jag eller du har det behöver inte vara en generell norm.😎