7 471 läst ·
31 svar
7k läst
31 svar
Bankerna är inte mogna
Jag tror att den största anledningen till att fler inte byter bank är att det är en rätt omfattande process av en systemviktig funktion för hushållet. Till att börja med bör man ju inte ha några bundna lån. Sedan skall man få in korrekta priser från alla banker och sätta samman dem. Bankerna vill ju veta lite mer för att kunna ge rätt ränta, och många har ju en del annat i portföljen som sparande, livförsäkringar, efterlevandeskydd, aktiedepå, bankfack, kort åt barnen och vad man nu nappat på. I och med bytet är det nya kortnummer, nya autogiromedgivanden och verifiera alla betalningsmottagare i internetbanken (som inte ser ut som den brukar), begära Efakturor, ordna BankID etc. Det är ett tråkjobb utan guds like.
Om man då ser till vad det ger så är 10 räntepunkter på 1Mkr i lån 700kr/netto per år. Här, där jag bor, är det få som har mer än en miljon i bolån, många har betydligt mindre. Även om man har 2Mkr och kanske lyckas förhandla till sig 20 punkter bättre ränta så handlar det om 2800kr/år netto. Det är förvisso pengar, men man kan inte lägga ned hur många timmar som helst på det. Ty efter 2-3 år är det väl dags att köra en ny vända?
Återstår då hushåll med ännu större bolån, och de är inte jättemånga. I en del fall handlar det kanske dessutom om man överhuvudtaget får låna pengar. Banker kan göra väldigt olika bedömningar av en hushålls betalningsförmåga och säkerhet.
Om man då ser till vad det ger så är 10 räntepunkter på 1Mkr i lån 700kr/netto per år. Här, där jag bor, är det få som har mer än en miljon i bolån, många har betydligt mindre. Även om man har 2Mkr och kanske lyckas förhandla till sig 20 punkter bättre ränta så handlar det om 2800kr/år netto. Det är förvisso pengar, men man kan inte lägga ned hur många timmar som helst på det. Ty efter 2-3 år är det väl dags att köra en ny vända?
Återstår då hushåll med ännu större bolån, och de är inte jättemånga. I en del fall handlar det kanske dessutom om man överhuvudtaget får låna pengar. Banker kan göra väldigt olika bedömningar av en hushålls betalningsförmåga och säkerhet.
Administrator
· Skåne
· 6 716 inlägg
Enligt vår boräntetabell ligger genomsnittliga bolånet på 2 112 975 kr för de som har tremånadersränta. Och det är fler än 500 personer som har högre bolån än så, bara här bland de som rapporterat in av våra besökare. Så visst är det många som har ganska stora bolån.Swetrot skrev:
Visst, men se upp med vad de "tar" istället...FredrikR skrev:
Även sparande/pension/fonder innebär avgifter (ofta svåruppskattade för andra än banken) där de plockar pengar av dig som kund, vilket gör att man lätt blir blind när man tror sig fått en bra deal på lånet...
Det finns inga "fria luncher"...vill banken ha dig som kund, så har de hittat ett sätt att tjäna på dig.
Redigerat:
Klart att det finns en hel del människor med höga bolån, men listan över boräntor som finns här känns inte så representativ av helheten. Bland dem med rörlig ränta fanns det t.ex. ingen som misslyckats med en rejäl prutning på räntan som fanns upptagen.Per Eskilsson skrev:
Under all omständigheter så tror jag inte att bankernas ovilja att slåss om presumtiva bolånekunder med låga räntor beror på slapphet, utan på att det är ett väl genomtänkt övervägande från deras sida.
Redigerat:
Klart de kan göra det, men det är inte så ofta en bank är beredd att ge 20 punkter bättre ränta än den som bjuder näst lägst. Det är inte ens jättevanligt att någon är beredd att ge mer än 20 punkters rabatt utöver vad den nuvarande banken vill ge, med alla andra tjänster, villkor och avgifter lika.FredrikR skrev:
pelpet skrev:Logic, har du fått en permanent ränterabatt mot listräntan? När jag frågade bankerna om detta så gällde ränterabatten bara en begränsad tid. Swedbank gav t.ex. bara 6 månader.
För övrigt så kan bankerna också laborera med listräntan. Hög listränta plus hög ränterabatt ger ju i slutändan en medioker ränta.
Jag fattar inte riktigt det där med listränta och rabatt.
Har precis suttit på banken och gjort upp om lån. Tog just upp det där med listränta och rabatt med dom.
Dom fattade ingenting vad jag pratade om...
Jag fick ett "påslag" på 1,15% som läggs ihop med deras upplåningsränta som idag är 0,15% och totalt blev lånet alltså på 1,30%.
Det som kommer att ändra sig framöver är alltså deras upplåningsränta och det är den som påverkar storleken på mina räntehöjningar / sänkningar.
Är jag lurad tro?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 973 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 973 inlägg
Jag gissar att du har SEB?! De brukar prata om sin upplåningsränta och sätta din ränta i relation till den. Att de inte förstår vad du menar med listpris och rabatt är märkligt. SEBs listpris på 3-månaders lån är 2% enligt deras hemsida. Med andra ord har du 0,7% rabatt och behöver inte känna dig lurad.
Administrator
· Skåne
· 6 716 inlägg
SEB är den enda banken som kör med upplåningsränta + påslag. Alla övriga banker kör med listpris - rabatt.
SEB har tidigare i år sagt att att de ska sluta med sina påslag https://www.byggahus.se/forum/prise...-seb-slutar-redovisa-sin-upplaningsranta.html men sedan har de också dementerat uppgiften. https://www.byggahus.se/forum/prise...ni-bolaneranta-97.html?perpage=15#post2230436
De kanske helt enkelt inte är överens internt eller kanske inte riktigt vet hur de ska hantera övergången från ett system till ett annat?
SEB har tidigare i år sagt att att de ska sluta med sina påslag https://www.byggahus.se/forum/prise...-seb-slutar-redovisa-sin-upplaningsranta.html men sedan har de också dementerat uppgiften. https://www.byggahus.se/forum/prise...ni-bolaneranta-97.html?perpage=15#post2230436
De kanske helt enkelt inte är överens internt eller kanske inte riktigt vet hur de ska hantera övergången från ett system till ett annat?
Det är SEB ja.Fairlane skrev:Jag gissar att du har SEB?! De brukar prata om sin upplåningsränta och sätta din ränta i relation till den. Att de inte förstår vad du menar med listpris och rabatt är märkligt. SEBs listpris på 3-månaders lån är 2% enligt deras hemsida. Med andra ord har du 0,7% rabatt och behöver inte känna dig lurad.
Dom kanske förstod vad jag menade innerst inne men dom sa inget om det därför att det tydligen inte är så dom jobbar då.
Vad jag var ute efter när jag frågade dom var hur stor listrabatten är och hur det kommer att stå och formuleras i villkoren och i det sammanhanget så sa dom att jag fått ett påslag på 1,15% på deras i dagsläget aktuella upplåningsränta på 0,15%. Rabatter fanns inga...
Och när vill de behålla dig som kund? Jo det är de lättlurade personerna med stora lån som dessutom vill bli "allkunder" så att de kan pracka på så mycket sk*t som det bara går, personsfonder, IPS via deras egna fonder, deras egna bonuskort och system osv. Vi stabila kunder som endast är intresserade av så låg ränta som möjligt är inte speciellt intressanta av de flesta bankerna. Vi är idag kunder hos SHB. Har endast bolån där samt lönekonton, resten av sparandet hos Avanza. Har varit kunder där i 15 år. Diskuterade räntor hos dem för några veckor sen, och det var otänkbart att sänka längre än 1,7 på rörligt, dvs ränkterabatt på 0,3. Jag frågade vad jag kunde göra för att få ner räntan mer, då vi är bra stabila kunder, både frun och jag har välbetalda jobb, amorterar en hel del, inga anmärkningar, har ett barn som snart ska bli bankkund osv. Det vi kunde göra var att flytta allt vårat sparande till SHB. De ville inte ens ta bort kortavgifterna på 250 kr/kort och år. Till slut var jag så irriterad så jag förmodligen var helt röd i ansiktet. Jag sa till sist att jag förmodligen kommer att byta bank om det inte händer något annat än detta, svaret jag fick var "ja byt då!".FredrikR skrev:
Och det är precis vad jag kommer att göra när ett bundet lån går ut om några månader. Vill inte längre ha med dem att göra.
/S
Vi har löner och lån och banktjänster via vår bank, som grund för ränterabatten.steve5432 skrev:Och när vill de behålla dig som kund? Jo det är de lättlurade personerna med stora lån som dessutom vill bli "allkunder" så att de kan pracka på så mycket sk*t som det bara går, personsfonder, IPS via deras egna fonder, deras egna bonuskort och system osv. Vi stabila kunder som endast är intresserade av så låg ränta som möjligt är inte speciellt intressanta av de flesta bankerna. Vi är idag kunder hos SHB. Har endast bolån där samt lönekonton, resten av sparandet hos Avanza. Har varit kunder där i 15 år. Diskuterade räntor hos dem för några veckor sen, och det var otänkbart att sänka längre än 1,7 på rörligt, dvs ränkterabatt på 0,3. Jag frågade vad jag kunde göra för att få ner räntan mer, då vi är bra stabila kunder, både frun och jag har välbetalda jobb, amorterar en hel del, inga anmärkningar, har ett barn som snart ska bli bankkund osv. Det vi kunde göra var att flytta allt vårat sparande till SHB. De ville inte ens ta bort kortavgifterna på 250 kr/kort och år. Till slut var jag så irriterad så jag förmodligen var helt röd i ansiktet. Jag sa till sist att jag förmodligen kommer att byta bank om det inte händer något annat än detta, svaret jag fick var "ja byt då!".
Och det är precis vad jag kommer att göra när ett bundet lån går ut om några månader. Vill inte längre ha med dem att göra.
/S
Inga försäkringar mm, sparandet är frivilligt.
Men visst förstår jag att många blir pådyvlade både det ena och andra.
Du är aldeles för snäll mot denna maffiaverksamhet, ingen av de svenska bankerna förtjänar den respekt du visat, din känsla stämmer helt och fullt att du försöker pruta på en basar på ett oäkta halsband.
En banks affärside är att lura dig så mycket det går, ju mer de kan blåsa dig desto bättre utmålas banken i media (kolla vilken jävla vinst vi "jobbat" ihop). Tyvärr har bankerna så många andra pappskallar kvar att lura när du visar att du inte går med på deras villkor så det finns en gräns för ärligheten. Du kan vända dig utomlands men det är svårt, hur förhandla om bankens säkerhet ? Det bästa är ju självklart att vara likvid, pissa på bankdirektören och vända dem ryggen men till ett dyrt boende är det knappast modellen. Fler borde byta bank och fler borde gå ihop och förhandla hårdare.
När jag räknade sist blåste endast swedbank sina kunder i medel på ca 12.000:-/kund/år (bankens helårsvinst / antal kunder). Denna verksamhet är märkligt nog laglig och vår generella syn på banker ytterst märklig, finns väl inget våldtäktsoffer som beundrar sin våldtäktsman men vi tycker en bank varit schysst som bara ställde dig på randen till konkurs ? När banken räknar på sitt erbjudande vill de ha koll på din betalningsförmåga, i detalj ska de veta samtliga dina inkomster, utkomster och åtaganden, banken sätter nivån hur denna stackare kan mjölkas på max vinst, varför då använda huset som säkerhet ? Det är fastigheten som belånas, därav borde det finnas en tydlig transparent modell för penga kostnaden (ränta) kontra förväntat värde fastighet oavsett bank. Nej jag har inga lån.
En banks affärside är att lura dig så mycket det går, ju mer de kan blåsa dig desto bättre utmålas banken i media (kolla vilken jävla vinst vi "jobbat" ihop). Tyvärr har bankerna så många andra pappskallar kvar att lura när du visar att du inte går med på deras villkor så det finns en gräns för ärligheten. Du kan vända dig utomlands men det är svårt, hur förhandla om bankens säkerhet ? Det bästa är ju självklart att vara likvid, pissa på bankdirektören och vända dem ryggen men till ett dyrt boende är det knappast modellen. Fler borde byta bank och fler borde gå ihop och förhandla hårdare.
När jag räknade sist blåste endast swedbank sina kunder i medel på ca 12.000:-/kund/år (bankens helårsvinst / antal kunder). Denna verksamhet är märkligt nog laglig och vår generella syn på banker ytterst märklig, finns väl inget våldtäktsoffer som beundrar sin våldtäktsman men vi tycker en bank varit schysst som bara ställde dig på randen till konkurs ? När banken räknar på sitt erbjudande vill de ha koll på din betalningsförmåga, i detalj ska de veta samtliga dina inkomster, utkomster och åtaganden, banken sätter nivån hur denna stackare kan mjölkas på max vinst, varför då använda huset som säkerhet ? Det är fastigheten som belånas, därav borde det finnas en tydlig transparent modell för penga kostnaden (ränta) kontra förväntat värde fastighet oavsett bank. Nej jag har inga lån.
Medlem
· Blekinge
· 11 711 inlägg
Att bankerna skor sig på våran bekostnad är ju bekant sedan länge. Men man får se det också i relation. 10 punkter (jag antar att det är 0.1 procentenheter) på ett 1 MSEK-lån är 1000 kr om året före skatt, mindre än 700 kr efter. Varför denna upphetsning? Visst är en kväll på krogen för samma pengar mycket roligare.
Då hjälper det bättre att minska belåningsgraden, dvs amortera. Det sparar nerverna och hamnar i egan fickan.
Då hjälper det bättre att minska belåningsgraden, dvs amortera. Det sparar nerverna och hamnar i egan fickan.