5 550 läst ·
15 svar
6k läst
15 svar
Banker som erbjuder stor del i bottenlån?
Sida 1 av 2
Jag undrar helt sonika vilka banker som erbjuder så stor del av ett lån som möjligt som bottenlån? Det är nämligen så att jag ska göra en omvärdering av bostaden och då undrar jag vad det antagligen blir bäst villkor. SBAB, IKano och så vidare har 95% bottenlån men då har de också en dyrare ränta så de är inte aktuella. Det jag letar efter är "normala" banker som lägger exempelvis 90% i bottenlån?
Vad jag vet har DnB NOR och Länsförsäkringar haft 90% av sina bolån som bottenlån innan men jag undrar om det fortfarande är så. Det ska sägas att det gäller en bostadsrätt
.
Vad jag vet har DnB NOR och Länsförsäkringar haft 90% av sina bolån som bottenlån innan men jag undrar om det fortfarande är så. Det ska sägas att det gäller en bostadsrätt
Skynda dig, efter 1/10 kan det bli svårt att hitta bank. 
Borde gå att få till hos alla, beroende på hur bra man är på att förhandla.
Sen kan ju olika banker ha olika värderingsmän som värderar olika.
Sen är väl det 3e alternativet att acceptera den %-fördelning som banken vill ha, men förhandla till sig en ränta på toppdelen som ligger nära bottenräntan.
Så mitt råd är att sätt igång och skanna marknaden, och kolla vilka mäklare som tex är godkända hos resp. bank och om de har erbjudande om kostandsfri värdering (även om de erbjuder kostnadsfri så brukar det kunna kosta för att få värderingen på papper) - oftast eller kanske alltid är det kostnadsfria de erbjuder muntliga - vilket i sin tur kan funka hos rätt bank om det är rätt värderingsman och beroende på hur länge du varit kund mm.
Många parametrar som påverkar..
Lycka till!
Sen är väl det 3e alternativet att acceptera den %-fördelning som banken vill ha, men förhandla till sig en ränta på toppdelen som ligger nära bottenräntan.
Så mitt råd är att sätt igång och skanna marknaden, och kolla vilka mäklare som tex är godkända hos resp. bank och om de har erbjudande om kostandsfri värdering (även om de erbjuder kostnadsfri så brukar det kunna kosta för att få värderingen på papper) - oftast eller kanske alltid är det kostnadsfria de erbjuder muntliga - vilket i sin tur kan funka hos rätt bank om det är rätt värderingsman och beroende på hur länge du varit kund mm.
Lycka till!
FredrikR skrev:Borde gå att få till hos alla, beroende på hur bra man är på att förhandla.
Lycka till!
Jag har haft en värdering av min lägenhet så det är klart. Nu funderar jag, som sagt, om det finns någon bank som har 90% i bottenlån för då går mina lån in där. Min tanke är att slänga in billånet i lägenheten med och att istället för att betala den högre räntan där som amortering på bostadslånet istället.
Idag har jag redan väldigt bra villkor på mitt topplån och privatlån till bilen så jag har svårt att se att jag kan få det nämnvärt billigare men alltid värt ett försök. Känns bättre att amortera mer för den extra räntan man lägger på de dyrare delarna istället för att göda bankerna med räntebetalningar.
Råd eller inte. Jag tror att det blir svårt att hitta en bank som ger ett bottenlån på mer än 85%. Jag inbillar mig att man som bank inte vill hamna i FI's blickfång.
Men jag tror att bottenlån och topplån kommer att slås ihop med en gemensam (högre) ränta.
Men jag tror att bottenlån och topplån kommer att slås ihop med en gemensam (högre) ränta.
Jo banken är fortfarande fri att göra hur den vill. Det är ingen lag som FI har kommit med, det är bara ett råd. En bra kund kan fortfarande få mycket högre bottenlån än 85%. Utåt kommer säkert bankerna att följa detta (vilket alla redan gör, även SBAB m .fl.) men det kommer fortfarande att finnas kunder som får bättre villkor. Jämför med Nordea, de ger officiellt aldrig mer än 75% i bottenlån men gör det ändå när det väl kommer till kritan visar det sig.Gabbe1 skrev:
Visst är det så, vi kollade exempelvis på hus för ett tag sedan och vi behövde inte lägga 10% i kontantinsats, de som vi då inte skulle lägga kontant lades istället som topplån. Nu blev det dock ingen affär där för jag tyckte vi hade för dålig ekonomi för detjhenrikj skrev:Jo banken är fortfarande fri att göra hur den vill. Det är ingen lag som FI har kommit med, det är bara ett råd. En bra kund kan fortfarande få mycket högre bottenlån än 85%. Utåt kommer säkert bankerna att följa detta (vilket alla redan gör, även SBAB m .fl.) men det kommer fortfarande att finnas kunder som får bättre villkor. Jämför med Nordea, de ger officiellt aldrig mer än 75% i bottenlån men gör det ändå när det väl kommer till kritan visar det sig.
Tror i alla fall att jag har svårt att förhandla mig till en bättre ränta än den jag har idag. Idag ligger mitt topplån, som är en liten del, med bara 0,4% högre ränta än bottenlånet. Min nya ide är istället att leva väldigt snålt ett tag och betala av det som inte går in i bolånet. Saken är den att jag tog ett renoveringslån för ett rätt bra tag sedan men det är först nu jag har kunnat göra en värdering eftersom det sett ut som fan innan.
Det är precis på håret att jag skulle kuna klämma in renoveringslånet i bottenlånet men lika bra att betala av det snabbt istället. Min nuvarande bank har gått från 90 till 85% i bottenlån mot vad de hade innan. Ända jag ska ändra på är att förhandla ner räntan lite på bottenlånet.
Jag är ganska övertygad om att har man rätt ekonomi så spelat de nya reglerna ingen större roll. Bankerna kommer i slutänden att fixa en acceptabel lösning om de anser att kunden genererar tillräckligt bra med avkastning
Så lär det säkert vara, träffar man rätt bankman/kvinna så tror jag också det. Vissa ser till exempel också bara inte på att man är en fast anställning utan också hur säker den är.mr_bygg skrev: