Hej

Ganska ny här, Jag och min sambo har för ett tag sen köpt ett hus tillsammans,

vi har lånelöfte samt bra kontakt med våran bank. nu till frågan jag har pratat med min bankman om
att jag vill få en kopia på vårt kommande låneavtal men han vill inte lämna ut det?
Får banken verkligen göra så? han hävdar att vi får se det när vi kommer till kontoret och skriver på?
Jag har alltid trott att man skall kunna få någon form av betenketid? till råge på allt så vill han inte skriva något
låneavtal förens dagen inan vi skall vara hos mäklaren?

försökt att googlat mig till något men hittar inget vettigt, nån annan som varit med om liknande?

//Tack på förhand

Ni har inget avtal idag så jag antar att det är ok från bankens sida att göra så.

Det låter väldigt märkligt att banken inte vill skriva något förrän dagen innan tillträde, de gånger jag har gjort fastighetsaffärer så har banken tvärtom varit väldigt noga med att de behöver flera (3-4) veckor på sig för att lägga upp lånen och skicka ut papper som sedan skall skrivas under och returneras så fort som möjligt.

Har ni pratat ränta (ränterabatt) än?

K
Är nog helt inom bankens regler men låter konstigt ändå. Känns som bankmannens egna strategi för att kunna sätta en hög ränta, IOM att ni då står där dagen innan och då inte har något val än att bara acceptera… Kanske får provision på låga ränterabatter..? :thinking:

• Gilla
Rookie84 och 2 till
  • Laddar…
Lånen brukar som föregående skrev sökas innan tillträdet. Inte på tillträdesdagen.
Innan man sökt lån då får man inga papper.
Man brukar söka lån en månad innan tillträdet..

Varför vill du titta på låneavtalet lång tid innan? Räntan i sig kan ni förhandla ändå i god tid. Ni har ändå inte någon möjlighet att påverka själva lånevillkoren. Villkoren i sig finns säkert på bankens hemsida om det är dessa saken gäller.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Det låter väldigt märkligt att banken inte vill skriva något förrän dagen innan tillträde, de gånger jag har gjort fastighetsaffärer så har banken tvärtom varit väldigt noga med att de behöver flera (3-4) veckor på sig för att lägga upp lånen och skicka ut papper som sedan skall skrivas under och returneras så fort som möjligt.

Har ni pratat ränta (ränterabatt) än?
Hej tack för svar

ja jag tycker dte känns merkligt men kanske såhär det är?

ja vi har pratat räntor och haft 2 möten.

Och räntesatsen sätts dagen då ni lyfter lånet, inte dagen innan eller när ni söker.

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
K kniv skrev:
Är nog helt inom bankens regler men låter konstigt ändå. Känns som bankmannens egna strategi för att kunna sätta en hög ränta, IOM att ni då står där dagen innan och då inte har något val än att bara acceptera… Kanske får provision på låga ränterabatter..? :thinking:
det måste väll ändå inte vara ok? de kan väll omöjligt få provision?

H HSP skrev:
Lånen brukar som föregående skrev sökas innan tillträdet. Inte på tillträdesdagen.
Innan man sökt lån då får man inga papper.
Man brukar söka lån en månad innan tillträdet..
Kanske var otydlig men vi har ansökt om lån sen ett tag innan men tycker dte e så konstigt att han inte vill
att vi skrive rpå förens dagen innan samt inte får se några papper alls?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför vill du titta på låneavtalet lång tid innan? Räntan i sig kan ni förhandla ändå i god tid. Ni har ändå inte någon möjlighet att påverka själva lånevillkoren. Villkoren i sig finns säkert på bankens hemsida om det är dessa saken gäller.
Hmm jo det e väll som du säger men ändå konstigt att d evill dra ut på tiden maximalt samt inte vill visa oss något alls? va händer om det blir fel eller fördröjning då kommer vi stå dagen efter på mäklarens kontor som iditer.. :(

J Jan_G skrev:
Och räntesatsen sätts dagen då ni lyfter lånet, inte dagen innan eller när ni söker.
det e ju sant försig

H HSP skrev:
Ni har inget avtal idag så jag antar att det är ok från bankens sida att göra så.
känns ändå fel att vi inte får tillgång till något alls?

Om det mindre än 6 månader till tillträde så borde ert lånelöfte gå över till en bolåneansökan.

Har det gjorts?

Razerstar Razerstar skrev:
känns ändå fel att vi inte får tillgång till något alls?
Nej, det är normalt att man får se låneavtalet dagen innan eller samma dag beroende på om affären görs upp på köparen bank eller mäklarens kontor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.